handdator

Visa fullständig version : Sierra trubbel!

kulisgirl
2003-08-26, 21:18
Köpte en Ford Sierra kombi -92 (2,0I GLX) för ca en månad sen.
Pris jag betalade var 16900kr, bilen är i fint skick, välservad och har gått ca 23000mil...

Nu till problemet...
Det försvinner vatten i bilen!
Självklart tänker jag desamma som ni, dvs att det är "toppen" som krånglar...:(
Det är inte mycket som försvinner, kanske en cm på 3dagar eller mer.
Nu till frågorna:
1. Tror ni det är "toppen" som är på väg att gå?
Eller kan det vara nåt annat fel? Hur ska jag då gå vidare med problemet?
2. Kan det (som jag fick rådet av en bilmekaniker) funka/hjälpa om man häller i "motorsvets" i vattnet. Dvs att jag inte behöver byta "toppen" direkt? Kan "motorsvetsen" täppa till ev. problem/sprickor eller göra saken värre?
3. Finns det nått annat man kan göra med bilen, för att slippa laga upp bilen det första jag gör?

Det känns ju lite surt att köpa en bil som är defekt
Självklart visste den förre ägaren detta, men jag vet inte om jag orkar krångla med att kräva pengar av honom...:(

Är tacksam för så många svar så snabbt som möjligt.
Tycker ju om bilen och vill ju gärna behålla den i några år.

Lefracuss
2003-08-27, 06:37
Kolla upp alla anslutningar till kylaren vattenpumpen och värmepaketet.
Kolla även så kylaren är hel.
Jag trodde också att jag hade defelta toppar, men upptäckte att det var värmepaketets anslutningar och kylaren i sig som drällde vatten.

Baby blå
2003-08-27, 12:03
Om du inte hittar "hederligt" läckage någon stans så åk till en mack som har en avgasmätare. Fjäska lite för honom o be han mäta om du har avgaser i expansions kärlet.
Har du det så e det bara att slita av toppen :(
Har du tur så e det inga sprickor i den. Kolla NOGA. E den hel så e det bara att plana den (så lite som möjligt) skaffa nya packningar o smälla ihop den igen.

HÄLL INTE NÅGON GOJJA I KYLET!!!!!

Funkar inte ändå. Hjälper dig nån månad kanske o har du otur får du byta kyl o värmepaket som tack för den.

På med charmen bara!!!!

Hej

Robban
2003-08-27, 19:27
Hej
Om den tar den lilla mängden du beskriver så skulle jag inte bekymra mig så mycket, jag vill påstå att det kan vara ganska normalt på dessa motorer speciellt sommartid att de tar lite vatten. Jag har själv haft flera dohc under en tioårsperiod.
Glöm inte att fylla på till maxstrecket om du märker att nivån har sjunkit, då är det lättare att hålla koll sen efterhand.

Keller
2003-08-27, 20:32
hade samma problem och efter 2 spräckta toppar och ett motorbyte så blev jag orolig när min nu började dra vatten igen. det var till och från men ibland rejäla mängder.
Jag bytade kylarlocket och nu funkar det igen!
testa det först och kolla alla slangar + kylare

kulisgirl
2003-08-27, 22:53
Tackar för svaren jag fått...:)

Har kollat Hc-Halten på bilen. Först Gick den upp till ca 200, efter det var det 0 hela tiden. Gissar på att de ev. ångorna hade dunstat bort där efter?
Var på väg att hälla "gegga" i, men blev stoppad.
Körde med den ca 30 mil idag och inte en droppe vatten hade försvunnit! (konstigt)
Gissar att det är en liten spricka i toppen eller topplockspackningen.
Funderar på att provtrycka den, men är pank och väntar tills det börjar försvinna mer vatten.
Vad jag vet så är det ingen större fara att köra med den så som den är nu. Kommer säkert i vilket fall som helst få byta toppen i framtiden, och då kanske jag har sparat ihop pengar som behövs...:)

Är det någon som tycker jag gör ett dåligt val, meddela mig detta så kanske jag ändrar mig igen!

Elisa*

therealpinto
2003-08-28, 07:28
Hej

Tar den inte mer vatten än så är det normalt sett ingen fara att köra med bilen. Håll bara koll på vattennivån.

/Gustaf