Visa fullständig version : Dör vid gaspådrag (sierra 2,0i -88)
Drifter_84
2004-04-14, 20:15
Min sierra har ett konstigt fel, när man ger fullgas bara dör motorn . Det funkar om man gasar lugnt upp till 3000varv ungefär men sedan bara dör den!!
Tänkte se om det var ett vanligt sierra fel och om det går att göra nåt åt det??
MVH/
Johan
Drifter_84
2004-04-16, 17:21
Ingen som vet något!! Skulle vara skoj att åka ut och sladda med sierran igen!! Är tacksam för ideer och tankar om vad det kan vara också!!
MVH/
Johan
Det finns en bra tråd om pinto motorn på faq forumet, kolla igenom den. Jag skulle börja med felkoderna.
Läs om felkoder här (http://w1.910.telia.com/~u91016237/)
Kolla spjälläges givaren, de kan jävlas lite. Dra bara bort kontakten (under insuget) och mät motståndet mellan stiften, ska ligga på ca: 500 ohm med stängt spjäll och 2500 men fullt öppet. Öppna spjället sakta medan du mäter och kolla om motståndet stiger med jämn fart utan att haka upp sig på vägen.
Sen kan det var luftmängdmätaren som spökar lite, på undersidan finns ett svart plast lock som är på limmat, under där sitter en kopparbit som är spänd mot ett koppar bläck. plåtbiten flyttar sig över bläcket beroende på hur mycket luft som kommer igenom så att boxen kan kompensera med soppa. Kan hända att det är dålig kontakt mellan kopparplåten och bläcket. Då kan du pröva rengöra och "stuka" till plåten så att trycket blir hårdare.
Men innan du bryter upp plast locket kan du pröva men en mängdmätare från en bil som går så slipper du eventuellt spräcka locket i onödan.
Lycka till.
Kan vara lamdasonden också. prova att dra ur den o kör. funkar det utan så vet du.
Drifter_84
2004-04-17, 09:38
Nu har bilen blivit ännu konstigare. Nu kan man bara starta den så går den uppt till 2000 varv går ner till tomgång igen och sen dör den! Startar man direkt igen så händer samma sak. Försöker man gasa dör den bara lite fortare!
MVH/
Johan!!
Koppla ur spjälläges givaren, och testa igen
Den sitter på motsatt sida som gasvajern
http://w1.660.telia.com/~u66023679/spj%e4ll.JPG
Drifter_84
2004-04-17, 11:00
Testade att koppla ur lambdan, gick likadant. Mätte även upp spjälllägesgivaren. 5000ohm stängt spjäll och 1000ohm fullt öppet! Har inte testat att gasa långsamt och kolla om det blir avbrott än!!
MVH/
Johan
Drifter_84
2004-04-17, 11:12
Testade att koppla ur spjällägesgivaren, men det var ingen skillnad nu heller. Fan också jag håller på att bli galen på bilen!
MVH/
Johan!
Drifter_84
2004-04-17, 11:33
Testade att koppla ur luftmängdmätaren och startade då stod bilen och puttrade en betydligt längre stund än innan, men så fort man ens tittade på gaspedalen så stendog den igen!!
mvh/
Johan (snälla hjälp mig)!!
Drifter_84
2004-04-17, 12:37
Nu går den inte ens att starta längre.:( Funderar lite på om det kan vara boxen? Har ingen aning om hur det yttrar sig när den går!
MVH/
Johan
Koppla inte bort luft mängdmätaren, man kan sota igen både stift och lambda kanska fort då.
Testa med felkoder! Jag skrev en post längre upp om detta.
Har du bytt tändkablar och stift? Tändkablarna är ganska känsliga på pinton.
Kolla även fördelarlock och rotor.
Med en felkodsökning kan man fort kolla alla givare.
Originally posted by Drifter_84
Testade att koppla ur lambdan, gick likadant. Mätte även upp spjälllägesgivaren. 5000ohm stängt spjäll och 1000ohm fullt öppet! Har inte testat att gasa långsamt och kolla om det blir avbrott än!!
MVH/
Johan
Är du säker på dessa siffror?
Testa istället att mäta volt med mätaren ikopplad och tändningen på. Mät på den gröna kabeln och jord.
Vid stängt spjäll 0,3 - 0,7V
Vid öppet spjäll 4,1 - 4,5V
Drifter_84
2004-04-18, 11:01
Testade bara en kort stund med mängdmätaren urkopplad. Har precis bytt rotor, fördelarlock o tändkablar precis när problemet först uppstod. Då funkade bilen finfint i en dag sedan kom problemen tillbaka! Jepp jag är säker på värdena på spjällägesgivaren, testade även att mäta medans man öppnade spjället långsamt och det gick ner fint utan avbrott. Ska testa att mäta volt med tändningen på!
MVH/
Johan
motorcraft
2004-04-18, 11:09
Originally posted by Drifter_84
MVH/
Johan
då är de nog dags att byta spjälläges givaren om den är på
5000Ohm sängtspjäll den ska ju vara på 750Ohm..
Mvh
Originally posted by motorcraft
då är de nog dags att byta spjälläges givaren om den är på
5000Ohm sängtspjäll den ska ju vara på 750Ohm..
Mvh
Beror på vilken kabel man mäter på:rolleyes:
Drifter_84
2004-04-21, 17:59
Har hittat anledningen till varför den inte går att starta nu iallafall. Kommer inte fram någon bensin. Har haft för mycket att göra nu för att kolla närmare bak vid pumpen men ska göra det innan veckan är slut. Snacka med en verkstad och de trodde att det var bränslepumpen som hade dragit sin sista suck!
Den som lever får se!
MVH/
Johan
Drifter_84
2004-04-22, 18:52
Nu snurrar sierran på som den ska igen, var bränslepumpen som strulade!!
MVH/
Johan
Precis som min var.. Men jag hamrade på pumpen tills den gick. Så nu måste man hamra en gång i veckan.=)
Drifter_84
2004-04-23, 16:05
Jepp, jag hotade den med att byta till en BMW pump jag hade liggandes, osså körde jag den på batteri laddare en stund sedan gav den med sig och började fungera!!
MVH/
Johan
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.