handdator

Visa fullständig version : Bytt motor som går varm mondeo 2.0 -94

Mits
2004-04-17, 08:57
Ny i forumet och även ny mondeo ägare.
Köpte bilen efter kamremsras och bytte motor, allt funkar toppen förutom:
Motorn blir för varm på tomgång när jag kör blir vinddraget såpass bra så mätaren står rakt upp. När jag sedan kommer till ett rödljus efter motorvägskörning börjar mätaren vandra mot rött direkt och fläkten hugger in!
Min uppfattning är att det ska inte gå så snabbt för den att bli varm, tidigare bilar har fläkten bara gått igång i nödfall då det varit riktigt varmt ute. Tror inte det ska va så!???
Jag har ny termostat spolat kylkanaler och kylare, vattenpump fungerar! Något säger mig att tändningen är felinställd och att det går varm pga detta?! Troligt?
I så fall får det bli ett besök hos märkesverkstaden mot min vilja! Grr!!!
Vad tror ni duktiga mekare?

Rally
2004-04-18, 14:50
Jag vet inte exakt hur det ser ut men sitter det inte en tempgivare till fläkten som ska sätta igång fläkten. byt den. fläkten ska ju gå så fort värmen går över hälften på mätarn typ.

eller så har du kanske luftfickor i systemet. testa att lufta lite på höga punkter.

Mits
2004-04-18, 15:41
Jo fläkten går som den ska, slår till vid 102 grader.
Men fläkten behövs ju bara riktigt heta dagar inte så hä rårs det spelar ingen roll om jag kör i nollgradigt så börjar mätaren stiga och gå mot kokpunkt så fort jag står på tomgång.
Jag tolkar detta som dålig kylning för så ofta ska inte fläkten behövas (varje gång bilen går på tomgång)!
Ngn luft har jag nog inte i systemetoch cirkulation är enligt min bedömning ok!

Bille
2004-04-18, 18:17
Har du kollat under huven om motorn verkligen är varm så att inte bara mätaren spelar dig ett spratt?

Mits
2004-04-19, 07:59
Definitivt!!! Jag har tom frestat så mycket att den börjat koka!
Visst går inte er motorfläkt igång så snabbt när ni har belastat motorn och sedan går på tomgång tar ju bara ngn minut! Så ska det väl ändå inte vara på mondeo. Har iof aldrig haft ford innan men inga av mina tidigare bilar har gjort så här.

Mr Insane
2004-04-19, 08:13
jag tycker min fläkt startar ganska tidigt iaf..
kan räcka att man stannar vid t.ex bankomaten så hör man fläkten när man kliver ur..

Mits
2004-04-19, 09:24
Jaha där ser man då är det kanske inget fel då?!
Ingen som har hört talas om bilar som blir för varma pga felaktig tändningsinställning?

Mr Insane
2004-04-19, 11:03
jo.. har du för hög tändning så kan nog det problemet uppstå

therealpinto
2004-04-20, 07:06
Hej

Snarare tvärt om, för låg (sen) tändning ger hög temperatur.

Jag skulle snarare tro att det är luft i kylsystemet, nyare bilar kan vara besvärliga att lufta och jag har för mig att Mondeo är en av dem.

/Gustaf

Mits
2004-04-20, 07:25
Ja ag håller med om för låg tändning! Det var min teori också!
Har ni några tips om att försöka lufta den då?
Jag hällde på mkt långsamt och varmkörde med locket öppet.
Känns inte som det skulle vara luft men det är bara en känsla jag kan ju ha fel!::rolleyes:

therealpinto
2004-04-20, 09:03
Hej

Prova att lossa på en av slangarna runt termostathuset (den som sitter högst), och fyll vatten. Sitter det ingen luftnippel på den, förresten?

/Gustaf

Mits
2004-04-20, 09:27
Nej någon luftnippel sitter där inte. Men expansionskärlet är ju högst punkten i systemet och således där luften bör tas ut?