Visa fullständig version : O-ringat block vad e det?
röddeltaigbg
2003-08-27, 12:56
Som topic och vilken effekt ökning?
therealpinto
2003-08-27, 13:11
Hej
Lite förenklat så fräser man ett spår runt cylindern där man lägger en ring av ståltråd ("o-ring").
Det ger inte mer effekt i sig, men gör det lättare för toppackningen att täta, vilket i sin tur gör att man kan ladda på mer...
/Gustaf
Här ser man hur det ser ut...
http://www.teamsfr.com/medlemmar/sfr_rickard/bilder/15.jpg
Mr Niceguy
2003-08-27, 14:30
När är det dags att o-ringa ett block? (effektmässigt)
Stämmer det att det kan pajja andra grejjer istället för att toppackningen skulle gått, för att det är så starkt?
värt att göra ändå om man har motorn nere! Oringningen är inte speciellt dyr och en orginalpackning kostar 300kr i englang eller mindre, på ett lyft så har man tjänat in vad det kostade att oringa! Om man nu kör med GRP A packning!
/Anders
Mr Niceguy
2003-08-27, 14:54
Jo nu sitter det grp A packning i min bil så den får nog sitta där tills jag lyfter toppen nästa gång... Men tar inge annat skada?
The Dude
2003-08-27, 15:11
Originally posted by Mr Niceguy
Jo nu sitter det grp A packning i min bil så den får nog sitta där tills jag lyfter toppen nästa gång... Men tar inge annat skada?
Enkelt förklarat, du oringar för att kunna ha mer "tryck" i motorn utan att blåsa packningen, men om du oringar och har för mycket "tryck" i motorn så blåser du andra saker eftersom trycket inte kan ta vägen någon stans.
Man har ju packningen som "försäkring" så att den ska ge vika om det blir övertryck, så om du ändrar på den förutsättningen så kan självklart något annat ryka.
//micke
Vad kostar det exact att o.ronga blocket då?
NO du vet!
Originally posted by svanen
Vad kostar det exact att o.ronga blocket då?
NO du vet!
Tyvärr så vet jag inte vad det kostade... De var farsans polare som gjorde det i garaget :) Men han renoverade hela motorn å monterade ihop den oxå så fick han en summa pengar av mej.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.