handdator

Visa fullständig version : Lite frågor runt Scorpio, Pinto!

Scorpio88
2004-04-18, 15:29
Hej!

Har ett antal frågor! Det är en Scorpio 2,0 88:a pinto... allt orginal

1. Min bil stängs av ibland (bara ibland) vid inbromsning och jag måste pumpa på gasen för att den ska gå igång första gången. Stänger jag av den o ska tända igen så går det perfekt.
När jag kopplar ut tomgångsmotorn så går den igång men så fort man släpper gasen så dör den! Så att problemet med att den stäng av borde vara tomgångsmotorn? Har provat rensa o spruta på 5-56 eller vad den heter... Några förslag ???

2. När jag kör och växlar ner i 1:an så hörs ett konstigt ljud inte så högt men ändå typ det smäller inte eller nått sånt men ett kontinuerligt ljud som att det tar emot lite eller vad man ska säga och så går det aningen trögt att växla in i 1:an ibland. Några förslag ???

3. Det svarta gummit som går till "luftsaken" (sorry min okunskap) är sprucken på vissa ställen. titta på bilden så ser ni vilken grej jag menar... det är inget hål i den men om man går närmare så ser man att det inte är tätt över allt. Kan den orsaka några problem?

bild till fråga 3: http://www.bilmagasinet.se/images/Motorrum.jpg

4. Var någonstans hittar jag skruven som man kan skruva på för att ställa in tomgången. (helst bild för jag vet inte exakt vad alla grejer heter i motorrummet.

5. Jag tänkte byta bränslefilter men det finns 2 st lika "grejer" där bak vid tanken. Jag vet inte vilken som är filtret... titta på bilden så ser ni vad jag menar... (när ni kollar på bilden så tänk att ni har hissat upp bilen och står under den under tanken.
Hur ska jag veta vilken som det är som är filtret så jag inte börjar pilla på fel!

bild till fråga 5:http://www.bilmagasinet.se/images/filter.jpg

Jag skulle vara jättetacksam om ni kunde hjälpa mig med dessa grejer!!!

MVH

Bille
2004-04-18, 18:02
Är "gummislangen" sprucken rakt igenom så kan den suga tjuvluft, och det är inte bra, inte för att nått pajar men den kan gå lite dåligt. Vad gäller tomgången så finns det en stoppskruv vid den svarta "halvmånen" som gaswiren hänger i, den går att flytta, det är det enklasete sättet. Om tomgången är för låg kan den dö när man släpper gasen för snabbt.
Sen sitter bränsle filtret i motorutrymmet, det är oftast det filtret man byter. Det sitter typ under luftburken. Det ser ut som en plåt tub som är ca 15x25cm med en slang i varje ände, vara den ena går upp till insuget.

Persson
2004-04-18, 18:06
1.
Antingen har det att göra med slangen i fråga tre eller så hakar din tomgångs motor upp sej, prova slangen först.

3.
Ja den slangen bör du byta eller täta, den drar in omätluft där.

4.
Här ser du skruven, lätta på muttern och skruva ner skruven för att öka tomgången.
http://w1.660.telia.com/~u66023678/tomgang.JPG

5.
Så här ser soppa filtret ut, men jag vet inte exakt vart det sitter på scorpion.
http://w1.660.telia.com/~u66023678/soppafilt.JPG

Hoppas det hjälper lite.

Persson
2004-04-18, 18:07
Originally posted by Bille
Sen sitter bränsle filtret i motorutrymmet, det är oftast det filtret man byter. Det sitter typ under luftburken. Det ser ut som en plåt tub som är ca 15x25cm med en slang i varje ände, vara den ena går upp till insuget.

Filtret sitter inte på samma ställe som på sierran.

Bille
2004-04-18, 18:11
Originally posted by Persson
Filtret sitter inte på samma ställe som på sierran.

Okej, jag va inte säker, men i många fall verkar det som att bilarna är lite like på vissa saker.

Scorpio88
2004-04-18, 20:27
Originally posted by Persson
1.
Antingen har det att göra med slangen i fråga tre eller så hakar din tomgångs motor upp sej, prova slangen först.

3.
Ja den slangen bör du byta eller täta, den drar in omätluft där.

## På vilket sätt kan jag prova att täta, innan jag ger mig på att byta den? Förmodar att man kan hitta på skroten billigt? ##

4.
Här ser du skruven, lätta på muttern och skruva ner skruven för att öka tomgången.
http://w1.660.telia.com/~u66023678/tomgang.JPG

## Hur mycket kan jag skruva?##

5.
Så här ser soppa filtret ut, men jag vet inte exakt vart det sitter på scorpion.
http://w1.660.telia.com/~u66023678/soppafilt.JPG

Hoppas det hjälper lite.

johan1
2004-04-18, 21:18
soppafiltret sitter i bak brevid soppapumpen , det är pumpen som det går 2 st kablar till . filtret sitter allstå brevid pumpen .

Persson
2004-04-18, 21:26
Prova med smältlim, eltejp, silcon alltmöjligt bara det blir tätt.

Skruva tills tomgången är bra.

Scorpio88
2004-04-18, 21:56
tackar... om vädret tillåter så ska jag ut och testa skruva lite o täta imorgon...

ja mitt filter är där bak...

MVH

johan1
2004-04-18, 22:29
jag har nog en insugningsbälg till övers till pinto motorn som är hel så vitt jag vet , får jag en hundring för den + frakt så är den din . du kan maila mig vid intresse

johankarlsson35@hotmail.com

Mr Insane
2004-04-19, 11:06
ljudet från växellådan är att du försöker Tvinga i växeln...
1:an ska du inte lägga i förrän du nästan helt stannat...

Scorpio88
2004-04-19, 11:25
okej... ska försöka täta först se om det hjälper om inte så är jag intresserad...

det med växlingen kan vara sant som du säger, men trots det kan den vara trög att sätta in ibland även när man står stilla...

MVH

Bille
2004-04-19, 14:16
Originally posted by Scorpio88
okej... ska försöka täta först se om det hjälper om inte så är jag intresserad...

det med växlingen kan vara sant som du säger, men trots det kan den vara trög att sätta in ibland även när man står stilla...

MVH

Det kan bero på massa saker, bl.a vxl. länkaget, dålig koppling. tjurar det mycket kan du ju sakta släppa upp kopplingen medan du försiktigt försöker få i ettan, hjälper det kan det vara ett tecken på sliten koppling men det behöver inte vara det.

Scorpio88
2004-04-19, 14:28
hej...

har skruvat lite på tomgången får se om det hjälper nu när jag kör... och har tätat lite med lim o silikon...

jag kan prova det med kopplingen också...

tackar...

MVH

Scorpio88
2004-04-19, 16:28
har kört ca 5km sen jag skruva på tomgången verkar vara bra nu har inte stängts av nån gång hittills...

MVH