Visa fullständig version : topplock pinto?
Är det samma topplock på 1,6l och 2,0l pintomotorerna?
Grejen är att brorsan har en Taunus -74 med dåligt topplock och kam och jag undrar om jag kan ta en topp från en 2 liters pintomotor.
therealpinto
2003-08-27, 22:32
Hej
Nej, det är det inte. 1600 har mindre förbränningsrum (cirka 10 cc mindre) och mindre ventiler. Med 2-literstopp på en 1600 får man alldeles för lågt komp.
Däremot är det bra med en 2-literskam i 1600, då blir det GT-spec :-)
Men du, byt hela motorn och stoppa i en 2-liters istället. Ingen ser skillnaden (om man inte letar noga efter märkningen), det passar rakt av men använd svänghjulet från 1600.
/Gustaf
Ok men skulle topplocket passa annars och blir kompet så himla lågt så motorn inte går på det? Motorn ska turbomatas så lågt komp är inget problem bara det inte blir för lågt.
Annars blir det nog att slänga i en 2liters spis eller bara en kamaxel från en sådan och låta toppen vara.
therealpinto
2003-08-28, 07:26
Hej
Ska ni köra med turbo funkar det med 2-literstopp på 1600, det blir helt okej kompmässigt. Motorn går, det är bara det att den blir slö utan turbo.
/Gustaf
Har du nån koll på vad kompet är orginal på 1600 motorn och hur lågt blir det med 2 literstoppen?
therealpinto
2003-08-29, 07:29
Hej
Komp på 1600 är väl 9.2:1 där också (även om det finns en lågkompvariant...), då går det att räkna ut vad det blir om man ökar volymen i förbränningsrummet med 10 cc...
Jag får det till 7.81:1 med 2.0-topp, kanske lite lågt.
Det ni också ska tänka på är att formen på förbränningsrummet blir allt annat än optimal, och att ni måste kolla att toppackningen tätar.
/Gustaf
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.