handdator

Visa fullständig version : "Farbror Ernst" krafsar....

Tony-Avesta
2003-08-28, 00:55
lite försynt i startgroparna........... vem vet, soon soon....

MVH Tony

Tony-Avesta
2003-08-28, 09:49
Håll tummarna, idag är det strax dags för sanningens minut, då vi får se om ombyggnaden från M3-låda till 535-låda har gått väl. Har det gått som jag hoppas, så är den bedrägligt diskreta Sierran på språng igen......... ;-)

MVH Tony

The Dude
2003-08-28, 10:11
Har du inga bilder på bygget?

Och lycka till, hoppas att det håller.

//micke

Mr Niceguy
2003-08-28, 14:37
Hehe vilken sleeper den är altså!
Många bilar måste bli väldigt fundersama på vad som finns under huven på den bilen...:D

NO.
2003-08-28, 17:08
HHEHE fan va skoj kör i från massa FAST AND THE FURIOS bilar så de får smaka på sleeper bil i stället....

MätZ
2003-08-28, 17:33
hehe... tråkigt bara att det är en SNAAB 2,3 Turbo snurra
i den (rätta mig om jag har fel, tror det är 2,3 iallafall) :p
Men den går rätt hyfsat om man säger så!! ;) :D

Tony-Avesta
2003-08-28, 20:51
Eh........ MätZ, du har rätt...... :-)

MVH Tony

MätZ
2003-08-28, 21:57
Såg dig nyss uppe vid Shellmacken, verkar juh faktiskt
röra på sig ganska hyfsat o fränt låter den oxå!! :D
Lådan den funkar eller???

olabola
2003-08-28, 22:27
Kul ju med ford som har någon annan motor, just 2.9an är ju ingen super skapelse i mina ögon ialf..

Hoppas den funkar bra! :)

bmwpower
2003-08-28, 23:54
hoppas det fungera bra

Tony-Avesta
2003-08-29, 01:18
Sierran har ju ända sen den byggdes haft problem med en växellåda som skorrat illa på motorbroms mellan ca 3500-2500 rpm. Förre ägaren har kollat allt flera ggr om, bytt allt innanmäte i lådan mm, men icke, det skorrar lik förbannat.

När jag så köpte bilen, så hade jag en aning om (trodde jag) vad som var felet. Förre ägaren hade inte bytt ett lager i lådan, som enligt reparationsmanualen alltid skall bytas när lådan varit isärplockad, dessutom hade inte vissa specialverktyg använts vid monteringen. Vilket riskerar att skada lagren direkt.

Alltså siktade jag in mig på det lagret, då jag var 95% säker på att det var orsaken till skorrandet.

Jag köpte därför alla nödvändiga lager tätningar mm för att fixa detta, samt tillverkade 2-3 specialverktyg. Och mätte dessutom upp det främre huset i vilket man svetsat fast en ny framkant i vilken man sen borrat upp det nya bultmönstret, för att få M3-lådan att passa SAAB-motorn.

Jag rev ner och kontrollerade varenda del i lådan, men inget visade några skador eller slitage från nåt skorrande.

Monterade sen i hop lådan med kärlek och omsorg efter reparationsmanualen som utvecklingsavdelningen på ZF i Tyskland så snällt sänt mig.

Efter detta så provkördes Sierran igen, och skorrade lika illa som tidigare. SUCK.........

Nåväl, då är det väl nåt skit med det främre huset man svetsat i, som påverkat lagerlägen aller nåt. Jag kände att jag inte orkade ta tag i det problemet på den lådan på direkten, utan bestämde mig för att byta till en helt annan låda.

Ett st BMW 535-låda införskaffades. Naturligvis har den ett helt annat bultmönster, så det blev att tillverka en helt ny adapterplatta att sätta mellan motor och låda.

Detta var ett attans pysslande med att få plats med alla skruvar och dessas hål utan att krocka med allt och varandra. Fick trixa med detta i några dagar och specialtillverka lite egendomliga skruvar och annat.

Till slut efter lite om och men så satt lådan på plats och jag hade sån flax att kardanen inte behövde förändras alls.

Nu var allså allt bytt minst en gång. Nållagret i vevaxeln, alla interna delar i den gamla lådan, ink lager mm, ny koppling och urtramningslager. Och nu alltså en helt annan växellåda.

Dags för provkörning idag på efter middagen, och hur gick det tror ni?? Tja, det skorrar lik förbannat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????

Lite mindre och så, men skorrar på samma sätt det gör det.

Nu har alltså ALLT jag kan tänka mig kollats av förre ägaren och mig. Om det tar i någonstans under bilen eller i kardantunneln, om det är motorn som bråkar eller tar i nåt. Men inget fel har hittats.

Detta är det absolut svåraste och märkligaste problem jag haf att göra med i hela mit liv när det gäller bilar.

Jag frågar stilla, VAD ÄR DET SOM SKORRAR OCH VARFÖR?????????????????????

Jag börjar tro att det handlar om resonanser som föds och får fritt spelrum vid dessa varvtal. Och att det kanske är så att det inte är nåt fel på motor eller låda i sig, men att dde tillsammans får nåt problem eller fenomen.

Det låter inte vid acceleration utan bara vid motorbroms, dock går det att höra tendenser till ljudet när man står still och varvar upp motorn med friläget i och släppt koppling. Då roterar bara lådans ingående axel och bottenstocken. Kardan och bakaxel står då still och kan inte orsaka ljudet.

Jag tro jag blir galen på detta problem. Som det är nu så går det att köra bilen och leva med det. Men det SKA fan inte låta så. Och att gå bet på att lösa ett problem det hatar jag!!!!

MVH Tony

Vressner
2003-08-29, 07:34
Min gissning hade annars varit bakaxeln.... har du mellanlagring på kardanen?

Om du tror på resonans, testa och byt gummiupphängningen till motor/låda?

/Andreas

Brako
2003-08-29, 15:46
Läste om bilen på Zatzy, men där går det ju inte att svara..

Hoppas du får fason på allting.. Låter riktigt intressant detta bygge, skönt med lite "ovanliga" motor och drivline kombinationer.. Helt klart Ballt, lycka till..

Mikael S
2003-08-30, 10:44
Nu har stackars Tony blivit bortjagad från zatzy. Hoppas du är kvar på dom andra forumen åtminstånde.
Jag lyckades få en varning på köpet. Vet inte riktigt varför.

Angånde skorrandet kan det inte vara motor som tar i nåt då? När man släpper gasen brukar motorn röra sig mycket, Så den kanske slår i nånstans.
Alltihop kanske går att avhjälpa med hårdare kuddar.

Perc
2003-08-30, 13:20
Zatzy blir bara mer och mer ovärt hela tiden. Vad är det för orsak att bli grinig på tony och hans sierra, kanske det är japs-ägare som inte tål att bli frånkörda? :)

Jag har alltid gillat Tonys inlägg. Det är trevligt att läsa inlägg som är välskrivna och har vettigt samt intressant innehåll. Det är ingenting man är bortskämd med på Zatzy precis.

MätZ
2003-08-30, 15:55
Fattar inte det jag heller, Zatzy är man aldrig inne
på längre. Allt man behöver veta finns juh här på
detta forumet. Men iofs alltid roligt o snacka med
andra bilintresserade men sen finns det då alltid
vissa som ska förstöra!!!

Tony är fan en jävligt trevlig kille, lätt o rolig
o snacka med. Börjar prata bilar på en gång
man träffar på honom på Hemköp...
Förstår inte vad folk hetsar sig på honom för??

Tony-Avesta
2003-08-30, 17:57
Seså, låt inte det som hände på Zatzy få för stora proportioner och ge bismak på fler forum.

Även om det som hände i den tråden var obehagligt, så har det väl hänt att jag kanske varit för stor i orden med någon gång mot någon, och kanske valt fel order eller dragit fel slutsatser mm. Ingen är perfekt här i världen. Nog om detta.

Ang att motrn skulle ta i har kontrollerats, men jag skall ta mig en kik eller tre till. Motorn har förövrigt redan idag extra kraftig upphängning och rör sig tämligen lite. Kanske det t o m kan var en möjlig felkälla, att det är för stumt!? Jag skall klura på det med, var så säkra.....

Jag var förresten på en SAAB-träff i Barkarby Sthlm idag. Körde lite "RS-bana" och jag tror jag körde absolut bredast och la längsta och tjockaste rökridåerna. Hade rotat fram mina gamla 195/60X15 Yokohama A008 enkom för detta tillfälle, och satt dem på bilen. De lades undan på förådet 1996 med ca 3-4 mm mönster kvar. Nu är det betydligt mindre kvar kan man säga........

Enligt de som tittade på så var det mer eller mindre konstant hjulspinn och bredställ runt hela banan, även på rakorna....... :-) Lite är väl motorns skuld, men däcken var inte idag riktigt som de var 1996...........

Trodde förresten att jag blåst topplockspackningen på sista repan, men det verkar vara falskt alarm. Jag var väl för nojjig och för försiktig, och målade fan på väggen när jag tycke det bubblade till i expansionskärlet ett par gånger. Bilen gick i alla fall klockrent hem och funkar som den alltid gjort.

MVH Tony

MätZ
2003-08-30, 18:43
Hehe.... låter roligt värre, hoppas nu att den håller
så kanske man kan få sig en resa i bilen?!?! :D

Mikael S
2003-08-30, 18:51
Originally posted by Tony-Avesta
Seså, låt inte det som hände på Zatzy få för stora proportioner och ge bismak på fler forum.

Även om det som hände i den tråden var obehagligt, så har det väl hänt att jag kanske varit för stor i orden med någon gång mot någon, och kanske valt fel order eller dragit fel slutsatser mm. Ingen är perfekt här i världen. Nog om detta.

Ang att motrn skulle ta i har kontrollerats, men jag skall ta mig en kik eller tre till. Motorn har förövrigt redan idag extra kraftig upphängning och rör sig tämligen lite. Kanske det t o m kan var en möjlig felkälla, att det är för stumt!? Jag skall klura på det med, var så säkra.....

Jag var förresten på en SAAB-träff i Barkarby Sthlm idag. Körde lite "RS-bana" och jag tror jag körde absolut bredast och la längsta och tjockaste rökridåerna. Hade rotat fram mina gamla 195/60X15 Yokohama A008 enkom för detta tillfälle, och satt dem på bilen. De lades undan på förådet 1996 med ca 3-4 mm mönster kvar. Nu är det betydligt mindre kvar kan man säga........

Enligt de som tittade på så var det mer eller mindre konstant hjulspinn och bredställ runt hela banan, även på rakorna....... :-) Lite är väl motorns skuld, men däcken var inte idag riktigt som de var 1996...........

Trodde förresten att jag blåst topplockspackningen på sista repan, men det verkar vara falskt alarm. Jag var väl för nojjig och för försiktig, och målade fan på väggen när jag tycke det bubblade till i expansionskärlet ett par gånger. Bilen gick i alla fall klockrent hem och funkar som den alltid gjort.

MVH Tony

Hehe trevligt du fick inte med nått på film då??

Föresten du vet inte vad hockypuckar är för nått va? :D