Visa fullständig version : Ingen tomgång vid kall motor..vart börja??
joacim77
2003-08-29, 18:04
Jag har tappat min tomgång när motorn är kall...det hände i samband med att jag monterade 330-kittet. Vart ska jag börja "felsökning"?? Är det någon mer som har varit med om detta??
Bilen är en Sierra Cosiie 4x4...
Behöver snabba svar!!
Tack på förhand... //Jocke
Hej,
Du kan justera tomgången på två sätt, antingen på tomgångsskruven som sitter längst ner på spjällhuset eller så kan du skruva på skruven som justerar spjällvinkeln men den är rätt svår att komma åt utan att plocka lös spjället men det går!
Mvh
Martin
cossiehenke
2003-08-29, 19:14
Säkert nå tok med co halten.
Justeringen sitter på styrboxen bakom handskfacket, en liten plastskruv.
Kolla bara så inte bilen går snålt!
/ Henke
joacim77
2003-08-30, 17:58
Ok... Men det är ju bara när motorn är kall som jag inte har någon tomgång... Det räcker med att motorn går upp lite i värme så finns det tomgång... Kan det inte vara något annat än en justeringssak?? Jag tycker att det verkar som om det är något annat fel...
cossiehenke
2003-08-30, 18:07
Kan säkert vara det klassiska med att tomgångsmotorn har pajjat!?
Kolla så den funkar.
/ Henke
joacim77
2003-08-30, 18:11
Ok...vart sitter den och hur kollar man den???
cossiehenke
2003-08-30, 18:15
Den sitter upp på spjällhuset, cylindrisk pryl som det går en kontakt till.
Vet inte hur man kollar om den funkar?
Det du kan göra är att skruva bort den och plocka isär den och rengöra... Sitter en liten kolv i den som kanske kärvar!?
/ Henke
joacim77
2003-08-30, 18:29
Ok.... Då ska jag prova det...
Tackar för svaret cossiehenke!!
lätt sätt att kolla om tomgånsmotorn funkar är att:
Du stryper slangen till/från tomgångs motorn. skunker tomgången kraftigt eller den stannar = fungerade tomgånsmotor. ingen skillnad = den funkar inte
joacim77
2003-08-31, 10:43
Ok... Men finns det inte typ kallstartsventil och sådana saker på dom?? För det är ju vid kall motor som den tjurar....annars så har jag bara lite lätt vandrande tomgång...
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.