Visa fullständig version : Bakhjulslager=halva bakvagnen på Mondeo?
kroegarn
2004-05-11, 08:17
Tänkte höra om någon vet varför bakhjulslagret kostar 2352:- på Mekonomen?
Till priset skulle man kunna tro att man får med halva bakvagnen ;) Men framförallt finns det några andra billigare alternativ? Bilen ska ju snart säljas.
mvh
/Micke
Ford Mondeo 2.0 16V Avant -93
Audi S2 RS Avant -94
VW Passat TDI Avant -98
Mr Insane
2004-05-11, 11:10
Det är hela navet...
lätt å byta iaf.. =)
Sierra Myran
2004-05-11, 11:42
Åk till feltema o köpa ett bakhjulslager.... köpte mitt där igår, kostar 400 kr.... Billigare om man säger så, men sen kan man fundera över kvaliten med =)
Men skulle själv aldrig lägga ner över 2000 spänn på ett bakhjulslager till en gammal bil!
kroegarn
2004-05-11, 12:01
Kollade katalogen igår och då fanns det inget till bakhjulen bara fram. Kollade webben nu och där fanns inte ens mondeon listad?
mvh
/Micke
Audi S2 RS Avant -94
VW Passat TDI Avant -98
MondeoSi
2004-05-11, 12:45
Har du försökt hos ford?
Dom kan vara överraskande biliga på en del delar...
kroegarn
2004-05-11, 13:21
Ahhh oki. Tackar då ska jag se vad de kan ha för pris.
mvh
/Micke
Audi S2 RS Avant -94
VW Passat TDI Avant -98
Spankyswed
2010-10-13, 14:47
Kostar 3500/st host host.:banghead:
Satsa annars helt klart på kompletta hjullager från:http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.html?_nkw=Ford+Mondeo+Kombi+radlager&_sacat=131090&_odkw=Ford+Mondeo+Kombi&_osacat=131090&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313 där det räcker med runt 700:- styck eller 1380:- för två sådana plus klart överkomlig frakt och direkt hemleverans inom ett par dagar, som jag bara har positiva erferenheter av och till mycket bra kvalité.
Som notis till detta så för något år sedan till egna galaxyn behövdes införskaffa ett par nya bromsskivor fram som bara hos Mekonomen skulle betinga ett värde på strax under tusenlappen styck! Medan jag på just tyska e-bay la till 500:- vad en enda bromsskiva kostar i detta land, beställde ett "paket" med bromsskivor (4st) fram och bak med tillhörande bromsbelägg även det naturligtvis för både fram och bak, som samtliga håller klart hög kvalité för moderata 1500:- inklusive frakt ända hem till dörren två dagar senare!
bearyouden
2010-10-27, 07:21
EBAY!
Förvisso,,, men e-bay är ju lika väl lika högaktuell. :)
Maria333
2012-01-21, 15:16
Jag har köpt min Mondeo i somras och redan nu har jag fått byta det ena bakhjulslagret, egentligen ska man väl aldrig behöva byta lager i bilar är det inte ett ovanligt fel?
Har tidigare ägare kört ner i ordentliga potthål eller trottoarkanter så går lagren på en hur ny bil som helst..
Som jag svarade i PM till dig så finns ingen "garanti" på att inte hjullager behöver bytas.
Utan dessa slits även som så mycket annat på en bil och visst körsätt har med viss inverkan till ett hjullagers livslängd. Så för att dra någon form av medelmiltal på dom alla bilar jag bytt hjullager på har det i så fall varit runt 20000 mil.
Som tex med ett par egna tidigare Mondeo har något hjullager på dessa bytts vid runt 15000 mil.
Skulle tvärtom säga att hjullager är bland dom vanligare slitdelarna på en bil. Mondeo brukar förbruka lager, men ford tänkte på oss och gjorde det istället väldigt lätt att byta.
Javisst som så är det inget ovanligt alls med hjullager byten på bilar överlag som får göras då och då på.
Detta gäller oavsett bilmärke, finns där bilar som rullat både 20 000 som 40 000 mil utan ett enda hjullagerbyte, medan andra måste bytas betydligt oftare. Men visst torde även hjullager tillhöra "listan" med dom mera vanliga bytta delarna på en bil, helt klart.
Men som sagt gällande Ford flesta modeller är dessa lager relativt lätta att byta. :)
Du kan kolla på Blocket det finns dom som har företagsannonser där som säljer till halva priset jag fick ett komplett med bult för 1200kr
Jo det kan verkligen löna sig att kolla runt annars brukar jag hitta det mest privärda på ebay påsenare år.
Som med ofta blir smidiga affärer och snabba leveranser hem till dörr. :)
Jag köpte en sats bakhjullager, bytte dock bara ena. så om nån behöver ett så Maila
kille_940@hotmail.com
Ville bara inflika att ja numera inte har ett hjullager...
Spana då in ebay som man oftast hittar till klart bästa pris...
Mondeo04
2012-02-28, 06:35
Jag har kollat på Bytdel.se där finns Mondeo MKIII hjullager för 995 +frakt = 1.194:- inte heller så farligt. Någon som handlat av dem, jag är för gammal och har lite förtroendeproblem på nätet :rolleyes:
Lager bak går väl med jämna mellanrum. Brukar ligga mellan 10,000 - 15,000 mil för de flesta bilar. (Volvo garanterat innan 10,000 mil enligt mina fd kolleger)
Jo ser helt okey ut som svensk säljare och hyfsat pris med för att vara här hemma.
Annars finns det hjullager av hög kvalité på nämda ebay med runt 700:- styck eller 1380:- för två kompletta hjullager, plus klart överkomlig frakt och direkt hemleverans inom ett par dagar, som jag bara har positiva erferenheter av och till mycket bra kvalité.
Hjullager är annars något man får räkna med att få byta då och då inget konstigare med det.
Mondeo04
2012-02-28, 17:59
Jo, jag såg lagren på ebay (tror det var samma) funderade också skarpt på dem ett tag men man är lite osäker. Finns det flera som säljer eller talar vi om samma?
Som det är nu behöver jag bara (ännu) ett, mysko historia detta. Jag behövde bara ett från början också då det enligt både mig och verkstad var slut på hö sida. Det har varit konstigt med det för oljudet har inte varit konstant utan kommit och gått vilket jag aldrig upplevt förr. Det har alltid tidigare börjat med ett litet kurr som växt över tid och sträcka. På fårrden har det hörts ibland och sällan gått att provocera fram genom att svänga.
Köpte ett lager( Tack Tierp) och lämnade in bilen, strax ringer de och förklarar att även vä är slut!? Hördes inget alls första besöket, nu lät det nästan lika som hö. Därav kommer det sig att jag nu måste köpa ett till :Odd:
Min stora erfarenhet kommer från den Renault Laguna vi köpte ny, den slök bl a 11 framhjulslager, 1 bakhjulslager och 3 kardanaxlar. Och jaa... jag vet vad några av er tror sig kunna konstatera, men icke, ni har fel. Den och även denna bil framfördes till 90 % i (väldigt) lugn takt av min fru.
Att något skrämmande dåligt har hänt vad gäller lagertillverkning tycker jag är ställt utom tvivel, så dåligt som det är nu får det inte vara. :mad:
Tack för svar och synpunkter, det blir nog att beställa från bytdel.se. Det är samma lager/tillverkare som t ex Mekonomen har för ca 2.400 sek. :rolleyes:
Ja inte är iaf jag av den sorten som anklagar folk efter visst körsätt. För har själv som bilmek otalet gånger även bytt en hel del tex hjullager på riktigt pensionärskörda bilar,,, ser heller med det inget mönster till att lagerstandarden blivit sämre original som pirat.
Även om dessa 11 förbrukade lager på en å annan samma bil är lite i överkant. Där annars just Renault med detta varit speciellt utsatta angående detta med lagerhaverier..
Med just ebay finns det så olika säljare men av egna rätt diger omfattning av inköp har bara gott att säga om dom flesta av dess säljare,, och just att det blir klart billigare vid köp av minst par om det man är ute efter. Annars vid diagnosering brukar man i regel kunna provocera fram lagerdefekter genom att belasta lagret i fråga genom att som sagt svänga fram och tillbaks
Skruvat.se har bra priser. 1185:- med nav Mondeo III
Dock inte hnadlat där än
Jo då det var med ett hyfsatt pris innan för landsgränsen,,, bara att slå till då.
Har sett på tradera av nått som hette merbil eller nått 895:-. Har bytt båda bak på Mk3an. Köpt dyrare lager för 2000 men fick höra senare att alla var lika dåliga..
Ett lager for när bilen lämnades in på underedsbehandling, antar att dom högtryckat under bilen sen har det kommit in någonstans eller nått. Var ändå dags att byta det.
Jo dessa lager kommer i grund och botten från precis samma fabrik bara att dessa packas i lite olika förpackningar.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.