handdator

Visa fullständig version : Reparera eller köpa nytt bromsok?

R.Eklund
2003-08-30, 17:12
Okej jag kommer att behöva ett nytt bromsok höger fram till Sierran men jag undrar lite om det kanske e värt att renovera det istället? Det kärvar ibland nu för att själva gummiskyddet gått sönder och lossnat.

Men hur gör man en renovering på ett sånt då och hur svårt e det? Måste man bort med bromsledningar mm eller kan man göra det på plats? Berätta gärna nån som gjort det hur man får tillbaka gummidamasken samt kolven sen efter.

Vad kostar ett sådant på skroten annars?

Tackar för all hjälp samt tips som jag kan få om detta...

NO.
2003-08-30, 17:40
Världens enklaste sak att renovera ett OK

Kopplar bort alla broms ledningar sen tar du ur kolven vilket man gör med en polygip men inte på ytan som ska täta om gummit.

Köper en packnings sats till oket och sätter dit.
Sen monterar du det och lyftar bromsarna. Sen e det klart!

R.Eklund
2003-08-30, 19:06
hehe okej det låter ju enkelt.
Men den här gummidamasken e den svår att få dit?
Eller sätter man typ dit den först och sen i med kolven eller hur gör man? För den damsak som sitter på min nu har ju typ lossnat på ett ställe ur sitt spår och det e ju svårt som faan att få tillbaka den in mellan kolv och ok om ni förstår vad jag menar.

Förklara lite hur man går tillväga så drar jag iväg och köper en packningssats. Finns väl på Mekonomen eller?

NO.
2003-08-30, 20:15
kolla i en hayen´s bok eller vad det heter står säkerligen där hur man gör.

The Dude
2003-08-30, 22:42
Packningssatser finns på mekonomen, och NO skrev, köp en haynes bok och kolla där, är bra beskrivet (renoverade själv 2 ok i sommras enligt haynes).

Det enda som var jobbigt för mig var att få ut kolvarna, fick använda tryckluft för att få ut ena kolven. Sen var det lite pilligt att få dit packningarna rätt, men det gick tillslut.

Persson
2003-08-30, 23:01
Damsaken kan vara rätt svår att få över kolven men jag och en kompis kom på ett himmla bra sätt idag när vi höll på.

Ta ett stycke öl burk och skär bort massa skräp och använd den tunna aluminiumen som "tratt" pressa ner kolven och dra bort burkbiten

Ps, ölen va jääävlig go

Papillon
2003-08-31, 00:39
tjena.

jag jobbar med att renovera bromsok så du ska få ett par värdefulla tips.

1. blås ut kolven med tryckluft (akta fingrarna!!) och ta bort tätningsringen å manschett (damask).

2. gör rent, på jobb blästrar vi oken å målar om, har du inte bläster så får du väl slipa bort all rost i den mån det går.

3. ta fett på tätningsringen (vi har ett ganska tunt fett till detta ändamål, vet inte exakt vad det heter tyvärr..) och sätt den i spåret.

4. pensla fett i cylinderna och på kolven.

5. vik manschetten ut å in å trä den på kolven uppifrån, dra den förbi sitt "spår" och dra ner den längst ner. nu ska den delan av manschetten som ska ligga i spåret på kolven ligga mot kolven längst ner och den delen av manschtten som ska i spåret i oket ska hänga utanför kolven. du viker liksom ut manchetten. du har nu en "ficka" i manschetten om du håller kolven uppånervänt, den fickan fyler du med fett.

6. (om du är högerhänt) håll kolven "uppifrån" med vänster hand, med hägerhand viker du manchetten så att den blir oval, sedan lägger du den i spåret "bort från dig". sen för du bara i den i spåret med tummen och pekfingret, arbetar ner den mot dig själv.

7. kolla så att manschetten sitter rätt i sitt spår genom att lyfta försiktigt på kolven och kolla så att manschetten inte halkar ur sitt spår. sedan trycker du ner kolven, vagga den fram å tillbaks å i sidled om det går trögt. när kolven nästan är helt nere kollar du så att manschetten hoppar i spåret i kolven "rätt". brukar lägga sig rätt automatiskt, skulle den inte göra det märker du det när du tryckt ner kolven helt, antingen genom att du har en luftbubbla i manschetten eller att den inte ligger lika runt om.

8. montera på bilen å hoppas att oket håller tätt :)

det låter kanske komplicerat men det är välrdens lättaste grej när man väl sätter igång, lycka till ;)