handdator

Visa fullständig version : Dämpare och tomgång

OHC
2003-08-31, 16:02
Hej.
Har en sänkningssats från mekonomen på min Sierra. Nu till problemet. Bilen är låg, mycket låg vilket iofs inte gör så hemskt mycket. Man kan ju snedda över hinder med den. Men med ett par polare i bilen så skrapar den i väldigt lätt. Nu till frågan, skulle nya dämpare runt om göra att den blev ännu hårdare och inte skrapade i lika lätt?

Nu när jag ändå håller på så kan jag ju ta ytterligare en fråga, jag har vandrande tomgång på bilen när den är varm, vad beror detta på?
Motorn är en 2.0 OHC.

therealpinto
2003-09-01, 07:16
Hej

Bättre dämpare kommer att hjälpa till viss del, i alla fall om bilen vill ta i för att det gungar.

Vandrande tomgång på EFI-motorn är oftast orsakat av tomgångsmotor eller spjällägesgivare. Testa att göra rent tomgångsmotorn först.

/Gustaf

OHC
2003-09-01, 08:50
Tack för svaret. Jag har dock 2.0 OHC motorn och det är väl inte samma som EFI efter vad jag har förstått eftersom jag har förgasare. Kan det vara nått membran eller nått i förgasaren som är dåligt. Bilen går bra i övrigt. Enda problemet är som sagt att tomgången varierar kraftigt när den är varm.

therealpinto
2003-09-01, 10:09
Hej

Motorn är samma men EFI betyder insprutning ;-)

Okej, en 85:a med förgasare har förmodligen den skumma halvelektroniska förgasaren, den kan jag för lite om för att kunna felsöka - men ofta rekommenderar man att byta till en "riktig" 32/36DGAV från tidig Sierra eller Taunus/Granada.

/Gustaf

OHC
2003-09-01, 10:22
Det är ju en 87:a (nya karossen) som jag har, är det samma meck med förgasaren på den som på 85:an. Kan tänka mig att det inte är helt gratis att köpa en ny förgasare, så kan man undvika det blir ja glad :)

therealpinto
2003-09-01, 10:43
Hej

Oj, jag hade för mig att du skrivit 85 - 1987 har garanterat den "bökiga" förgasaren.

På en skrot bör en 32/36DGAV inte kosta mer än 150-300:-, max...

Visst kan det vara nåt annat knas - men att hitta det är inte alltid så lätt.

/Gustaf