handdator

Visa fullständig version : Fjädrar och dämpare (Scorpio)

mrskumm
2004-05-27, 11:00
Tja.

Ja har tänkt flytta fjädrar och dämpare från min ena scorpio till den andra.

Tänkte ta lös allt i en klump.

Ja lossade bulten som klämmer fast fjäderbenet längst ned och lossa dom tre muttrarna längst upp, men inget hände..

Måste jag lossa bromsok, styrled, krängningshämmare och ta lös fjäderben med bromskiva å hela skiten? Tänkte att jag skulle slippa det?

Någon som vet? Detta gäller då fram, bak har jag inte kikat så noga men om någon har tips hur man enklast gör det bak så vore det bra :)

Scorpio_Racing
2004-05-27, 11:03
de borde gå att göra så om det finns nog med plats. men annars så står det att man ska ta lös oket och ta bort hela spindelleden och benet.

mrskumm
2004-05-27, 11:05
de borde gå att göra så om det finns nog med plats. men annars så står det att man ska ta lös oket och ta bort hela spindelleden och benet.

Mjo, javet, ja har en Haynes GDS bok men tyckte ändå att jag skulle slippa allt det dära extra jobbet :) Är kanske lite bekväm av mig...

Börja ändå regna nyss så då tänkte ja att ja skulle fråga hära, ids it stå ute i regn å skruva så länge bilen rullar :)

focuseco
2004-05-27, 19:24
Innan du lossar dom tre där uppe måste du ta loss fjäderbenet från spindlen (den delen hjullagret sitter i) kan behövas slägga o spett för att slå ner spindlen från stötdämparen. när du fått loss den är de bara o lossa där uppe. :)

Keller
2004-05-27, 19:37
på sierran fick man bända loss fjäderbenet från navoket! det sitter som fan.

mrskumm
2004-05-27, 19:58
Tack för tipsen... Orkade aldrig göra detta idag... :)

Ang. bak, då måste jag lös med drivaxeln och lossa på krängningshämmaren va? å sedan en fjäderklämma? Eller kan man klara sig med att klämma ihop fjädern?

Scorpio_Racing
2004-05-28, 10:27
ja sänkte min igår. Men den vart väldigt låg.

Vart snygg bak men inte från sidan och så tar inte fjädrarna i undra sätet när man hissar upp helt heller. Är lägre bak än fram.

Så nu måste ja antingen köpa begangade fjädrar och kapa om dom lite eller sänka fram. Den vart så låg så att man inte ser hela däckets överkant.

Den där gummi konan som sitter i fjäderna måste man ha den? eller kan man ta bort den?