handdator

Visa fullständig version : Cosworth frågor?

Zippman
2004-05-27, 16:03
Hej hej!

Har lite frågor angående Sierra cossies, håller på att bygga mig en egen nämligen.

1. Passar 4x4 styrdonet till Rwd:n? Det sitter ett 330 chipp i också, står cosworth 330hk på det. Står så här på styrdonet: IAW 048/01 och WD48.08/L3H_90. Weber / Marelli. Fungerar det om jag sätter i en 4x4 motor?

1b. En liten extrafråga :). Någon som har elscheman på kablaget/motorhärvan Sierra Cosworth? Eller säljer sådana billigt? Hm, visst har Burton?

2. Jag har en högeffekt bränslepump, vad säljaren sa iaf. Bifogar Bosch nuffrorna och tänkte höra om det finns någon som kan bekräfta detta: 0 580 254 941

3. Håller en 4x4 bakdiff för 330-350hk? Vridet är ganska så okänt med ungefär vad det brukar ligga på vid de effektuttagen. Inget börna runt i varje gathörn (inte varje iaf :) )

4. Skillnader på 4x4 och Rwd drivaxlar?

5. Hur långt räcker 4x4ans IC? Bör väl räcka till 330hk åtminstonde? Någon som har bilder på hur den ska sitta?

6. Och till sist, hur mycket kan man ge för en Sierra Cosworth motor (vet ej 4x4 el rwd) med ventilsallad, kamremsbrott. Styrningar etc i toppen trasiga. Bottendelen hel. Med 330 kit.

Tack på förhand! Det är många frågor nu när man börjar plocka på sig lite grejor!

Mvh Simon

Abelsson
2004-05-27, 16:35
Tjena..

Du kan inte använda en rwd box i en 4x4 eller tvärt om.. rwd har 64m i minne medans 4x4 har 128m..

Va det gäller bakaxel+diff på 4x4.. så behöver du inte vara spec orolig med 300-350 hk under huven, om du kör med huvudet också vill säga. och en 4x4 ic ska väl räcka till ca 300 hk..

Pris på en cossie spis är omöjligt att säga... beror väl helt å hållet va som ingår, vad som är gort/bytt m,m.. Men en "koplett" maskin under 20 k vet ifasen om du kan hitta, så därifrån å uppåt.kanske??

Skillnader på axlar mellan rwd och 4x4.. vet jag inte riktigt. Men jag vill minnas att rwd har lite grövre prylar..

Mvh Danne

Abelsson
2004-05-27, 16:37
Ojdå.. läste inte hela punkt 6... :Odd:

En sådan motor?? tja du.. ingen aning..

Big Al
2004-05-27, 17:52
1. öö jo 4x4 boxen går på rwd men du måste använda lambda....
1b. vet ej :\
2. känns som "porsche" pumpen ... kanske någon kan bekräfta
3. borde göra ...
4. vet ej :\
5. jajjemen räcker nog lite till oxå ;), den sitter ovanpå kylaren
6. 9-15k kanske?

Abelsson
2004-05-27, 18:05
1. öö jo 4x4 boxen går på rwd men du måste använda lambda....
1b. vet ej :\
2. känns som "porsche" pumpen ... kanske någon kan bekräfta
3. borde göra ...
4. vet ej :\
5. jajjemen räcker nog lite till oxå ;), den sitter ovanpå kylaren
6. 9-15k kanske?

1a... hmm ja de verka ju jäkligt konstigt.. Ska du använda 4x4 box på en rwd så måste man byta ut hela kabelstammen var jag har hört å förstått!!!

Zippman
2004-05-27, 21:58
Tack för alla svar! Fler är välkomna att svara då det var lite obesvarat.

Kabelhärvan är inga probs då jag inte har någon ännu, ingen motor heller så det får väl byggas en när en ev. motor inhandlats..

Har precis polerat klart bränslepumpen samt en ställbar btr. Glänser vackert =) Någon som vet vad den genomskinliga tejpen på pumpen var bra för? :rolleyes:

therealpinto
2004-05-28, 06:36
Hej

Bara en fråga, har du tänkt besikta "saken" sedan?

/Gustaf

chip
2004-05-28, 08:59
Det går alldeles utmärkt att köra med 4wd box och 2wd kabelhärva,
det har jag gjort hela vintern.
(men man tappar lamda funktionen)

Davve
2004-05-28, 09:04
0 580 254 941

Låter som en standardpump till en Sierra Cossie... har för mig den slutar på 941. Ligger en i förrådet här utanför, men det är för kallt ute så jag orkar inte gå ut och kika.

Andreas
2004-05-28, 09:42
0 580 254 941

Låter som en standardpump till en Sierra Cossie... har för mig den slutar på 941. Ligger en i förrådet här utanför, men det är för kallt ute så jag orkar inte gå ut och kika.

Stämmer det Davve säger, är en vanlig standardpump och den ger 168l/tim vid 5bar.

För att en 4wd box ska funka på en bil med 2wd kablage måste man byta ut gasspjällägesgivare till en 4x4 samt skifta/byta plats på dom yttre anslutningarna till denna. Vill man få lamda att funka måste man även dra anslutningar för detta och koppla in på databoxen.

/Andreas

Abelsson
2004-05-28, 10:04
Stämmer det Davve säger, är en vanlig standardpump och den ger 168l/tim vid 5bar.

För att en 4wd box ska funka på en bil med 2wd kablage måste man byta ut gasspjällägesgivare till en 4x4 samt skifta/byta plats på dom yttre anslutningarna till denna. Vill man få lamda att funka måste man även dra anslutningar för detta och koppla in på databoxen.

/Andreas

Tack Andreas...

Zippman
2004-05-28, 17:53
Bränslepumen: Attans, antar att man blivit lurad igen då! :( Pallar en sådan verkligen 330 kittet? Bör vara kraftigare än vanliga Sierra 2.9 pumpen, eller? Kanske parallellkoppla dom?

Är det ett extra lågt vattenkyl på 4x4an? Eller gäller det alla Coss Sierror?

Skönt att boxen lirar med bägge motorerna iaf, jag kräver inte att det ska passa "plug 'n play" :P

Gustaf: Ja den ska besiktas! Bör väl inte vara något problem med Cosworth bromsarna på och krängningshämmare etc?

Nåja, nu ska jag fortsätta polerandet med 3" systemet o inte störa alla här :)

Mvh Simon

Martin
2004-05-28, 21:08
en sierra cossie pump klarar lätt 400hk..

Karstens
2004-05-31, 01:55
Pump... fixa en 044 !!!!! :) :) :)

therealpinto
2004-05-31, 09:16
Hej
För att det ska gå att besikta en Sierra med Cossiemotor måste några saker vara uppfyllda;
1. Bilen (Sierran) måste vara av årsmodell 1988 eller äldre
2. Motorn måste vara komplett med avgasrening från en svensksåld Cossie 4x4 (med katalysator)
3a. Du måste ha intyg från Ford på att effektökningen är OK (det får du knappast), eller
3b. Du måste byta motor, växellåda och bakaxel samt HELA bromssystemet och regga som ombyggt fordon (3000:- för SFRO-besiktning samt 1000-1200:- för regbesiktning)

Men det hade du kanske redan tänkt på?

/Gustaf

ps Punkt 1 kan man komma ifrån om Ford kan greja ett avgasintyg på att din Sierra som du satt Cossiemotor i är i avgascertifierat utförande - då skulle du kunna bygga på en senare Sierra. Men Ford vägrar oftast skriva sådana intyg. ds

Zippman
2004-05-31, 09:56
Får väl se till att det står 88 i reg. papprena när jag besiktar då! :) Är ganska så rostig så jag har endå lurat på en annan rostfri bil att bygga utav, lika bra att köra på en -88 i så fall då!

Jag har redan bakaxel samt bromssystemet så det lär ju vara en smal sak att fixa, går de inte på att min fina MT75 är en cossielåda? :)

Tack för hjälpen!

Mvh Simon