handdator

Visa fullständig version : Spolning på Mondeo

pari
2004-05-29, 15:37
Strax dags för besiktning och nu strejkar vindrutespolningen! (Ja, jag har spolarvätska i ;) )

Verkar inte heller som varken lyktspolning eller bakrutespolningen fungerar.
Sitter det separata pumpar, eller är det en till allt?
Någon som vet vilken säkring det är, för det står varken i instruktionsboken eller haynesboken. :confused:

Ford har verkligen lyckats gömma tanken och pumparna bra, så innan jag river upp den tänkte jag höra om ni har nåe idéer vad det kan vara, och var man kan mäta...

MVH
Patrik

Ankaz
2004-05-29, 15:43
Strax dags för besiktning och nu strejkar vindrutespolningen! (Ja, jag har spolarvätska i ;) )

Verkar inte heller som varken lyktspolning eller bakrutespolningen fungerar.
Sitter det separata pumpar, eller är det en till allt?
Någon som vet vilken säkring det är, för det står varken i instruktionsboken eller haynesboken. :confused:

Ford har verkligen lyckats gömma tanken och pumparna bra, så innan jag river upp den tänkte jag höra om ni har nåe idéer vad det kan vara, och var man kan mäta...

MVH
Patrik

Pissar det vatten under bilen när du spolar ? Jag hade sånt problem på min förr och det var bara slangen som hade hoppat loss från pumpen. Pumpen sitter förövrigt om jag inte missminner mig aldeles under tanken, på vänster sida. Du måste alltså hissa upp bilen för att komma åt.

MVH Ankaz

pari
2004-05-29, 15:49
Nope, kommer ingenting.
Torkarna går, men inget vatten :(

Perc
2004-05-29, 17:48
Nope, kommer ingenting.
Torkarna går, men inget vatten :(

Surrar pumpen när du spolar? Nu minns jag inte om mondeo har lykttorkare eller högtryck... men på sierran är det hur som helst skilda pumpar till lykttorkare och vindruta. Fungerar ingen av dem så är det nog nåt annat fel, kanske i torkarspaken? Lyktorna tvättas väl när du trycker på rutspolarknappen förutsatt att manuella halvljuset är på.

Anyway, båda pumparna sitter sitter direkt på tanken fästa i en gjuten "inbuktning" i plasten. Det är bara att ta en lagom stor platt mejsel och bryta loss dem. Är det likadan pump som på sierra så kostar den inte mycket och finns på vilken biltillbehörsaffär som helst. Det är inte nåt som är märkesberoende utan det finns några universalmodeller att välja på.

motorcraft
2004-05-29, 18:24
det sitter en högtryckspump för strlkastarspol
sen sitter de en och samma pump för fram/bak ruta..
Mvh