handdator

Visa fullständig version : Nergradering 2.9 cosworth -> Vanlig 2.9

Blyfoten
2004-06-03, 16:50
Är det nån (gustaf?) som vet om det går att nergradera en Scorpa cosworth till vanlig 2,9a?

Dvs köpa en Scorpio Cosworth o slänga ner en vanlig 2,9.
Går den då att regbesikta utan problem, eller har det nåt med efter 89 att göra?
Måste motorn vara från en senare/samma årsmodell som bilen?
går det att montera ett insug från cosworth 2,9 på en vanlig 2,9a??

MVH
//Jonas

Mike
2004-06-03, 20:09
Inget mer än vevstakar går att skifta mellan motorerna,men varför skulle du vilja göra de ?

saabchef
2004-06-03, 20:20
Köpa en scorpa combi cosworth -95 med skuren motor kanske;)

Blyfoten
2004-06-03, 20:46
Jag vill INTE byta grejjer i motorerna... jag vill BYTA motor i en Scorpa, o slänga ner cossie-V6-motorn i min racer.....
min motor e färdig, kammen e helt slut mm, o jag funderar på att köpa en scorpa cossie o plocka motorn.
sen så tänkte jag kasta ner en vanlig 2,9a i den o regbesikta den med den motorn, dvs ingen cossie längre.
Funkar det?? eller e jag helt ute o cycklar :confused:

//Jonas

therealpinto
2004-06-04, 06:27
Hej

Vi har väl berört saken förut, tror jag - som vid alla motorbyten på bilar med katalysator krävs avgasintyg från tillverkaren. Utan intyg (som Ford knappast vill skriva) går det inte att regga motorbytet.

/Gustaf

Blyfoten
2004-06-04, 16:56
Hej

Vi har väl berört saken förut, tror jag - som vid alla motorbyten på bilar med katalysator krävs avgasintyg från tillverkaren. Utan intyg (som Ford knappast vill skriva) går det inte att regga motorbytet.

/Gustaf

Hmm... gäller det även när den modellen finns med den motorn som standard??

Jag ska jun inte sätta in en v8 eller liknande som aldrig funnits i en scorpio... ??