handdator

Visa fullständig version : Lamban Värde för hög sierra cosworth

Karstens
2004-06-03, 21:30
Hej jag hade besikning i dag och allt gick bra tills lamban värdet visade 1,1!!! och godkänt är 1,09, Så jag undrar hur man får ner värdet?? jag har bytit spridare och pump om det kan på värka?? jag är taksam om jag kan få lite hjälp.. Mvh :confused:

FuNkster
2004-06-03, 21:34
Hej jag hade besikning i dag och allt gick bra tills lamban värdet visade 1,1!!! och godkänt är 1,09, Så jag undrar hur man får ner värdet?? jag har bytit spridare och pump om det kan på värka?? jag är taksam om jag kan få lite hjälp.. Mvh :confused:

Allvarligt? Fick du nedslag på lambdavärdet och det var enda felet på bilen?

Karstens
2004-06-03, 21:39
Japp ... och att handbromsen inte tog tillräkligt sa han

FuNkster
2004-06-03, 22:05
Japp ... och att handbromsen inte tog tillräkligt sa han

Handbromsen är en sak. Men lambdavärdet är ju rena löjjan om alla andra avgasvärden är som dom ska. Dessutom var det väldans nära gränsvärdet tycker jag.

Antar att den är reggad med Kat. Jag minns inte hundra vad det skulle kunna vara för knas. Men det finns säkert någon här som har massor med vetande. Är nämligen inte helt säker på om värdet går åt det hållet t ex vid läcka i avgassystem, men som sagt finns det säkert någon här som vet.

Karstens
2004-06-03, 22:16
Jag har nytt 3 tum system också på men det är inga stora lekor i det det finns bara en skarv och där leker det inte vad jag vet.. Jag undrar vad det annars kan vara :banghead:

ecka
2004-06-03, 22:36
kan vara tjuvluft i insuget eller avgas.
ska inte lamdan ligga mellan 0.97-1.03
ta en startgas flaska och spruta runt insuget.
har du möjlighet så kolla om lamda sensor jobbar bra.
/ecka

Mr Cossie
2004-06-03, 22:36
tjenare hade samma problem vid bes med min förra cossie då fick jag skruva in ca 2varv på co skruven på boxen (skruvar du medsols ställer du på mer och skruvar du motsols så på boxen så minskar du co) , då vart lambda värdet bra tro det eller ej men besiktnings gubben trodde inte sina ögon när jag fixxade problemet direkt!

lambda värdet blir även fel vid avgasläckor!

FuNkster
2004-06-03, 22:43
kan vara tjuvluft i insuget eller avgas.
ska inte lamdan ligga mellan 0.97-1.03
ta en startgas flaska och spruta runt insuget.
har du möjlighet så kolla om lamda sensor jobbar bra.
/ecka

Dom flesta fordar har lite specialvärden och undantag. Min sierra DOCH får lambda ligga mellan 0.97 - 1.09.
Minns svagt från den tiden jag jobbade på SBP att jag stötte på nån ford som hade mellan 0.97 - 1.13 till och med.

Abelsson
2004-06-04, 12:21
En flaska k-sprit kan råda bot på mycket....

therealpinto
2004-06-04, 13:26
Hej

Alltså, folk verkar tro att K-sprit är ett mirakelmedel som hjälper mot alla fel man har på bilen när man besiktar. Snart får man väl rådet att använda K-sprit mot glappa spindelleder, trasiga lampor och slitna däck också?

;-)

För högt lambdavärde tyder på att det är mer syre än det ska vara i slutet av avgassystemet. Det beror i 97 fall av 100 på att avgassystemet är otätt någonstans (syre vandrar in i avgaserna). I något fall är det motorstyrningen som på nåt vis ballat ur så att motorn går snålt. Extrema vakuumläckor på insugssidan kan ställa till det men sällan på bil med map-sensor.

Att K-sprit varken hjälper mot läckage i avgassystemet eller fel på motorstyrningen är inte så svårt att lista ut. Kolla först att avgassystemet verkligen är helt tätt. Kolla sedan att motorstyrningen är okej. Ta fram protokollet och checka CO-halten - är den mycket låg (typ noll) kan du prova att ratta på CO-skruven men genom att göra det kan du maskera andra fel...

/Gustaf

Abelsson
2004-06-04, 19:13
Hej

Alltså, folk verkar tro att K-sprit är ett mirakelmedel som hjälper mot alla fel man har på bilen när man besiktar. Snart får man väl rådet att använda K-sprit mot glappa spindelleder, trasiga lampor och slitna däck också?

;-)

För högt lambdavärde tyder på att det är mer syre än det ska vara i slutet av avgassystemet. Det beror i 97 fall av 100 på att avgassystemet är otätt någonstans (syre vandrar in i avgaserna). I något fall är det motorstyrningen som på nåt vis ballat ur så att motorn går snålt. Extrema vakuumläckor på insugssidan kan ställa till det men sällan på bil med map-sensor.

Att K-sprit varken hjälper mot läckage i avgassystemet eller fel på motorstyrningen är inte så svårt att lista ut. Kolla först att avgassystemet verkligen är helt tätt. Kolla sedan att motorstyrningen är okej. Ta fram protokollet och checka CO-halten - är den mycket låg (typ noll) kan du prova att ratta på CO-skruven men genom att göra det kan du maskera andra fel...

/Gustaf

Nja spndelleder vetfasen ;) Men dæremot VET jag att jag lyckades få igenom en trimmad pinto med kass kat med lite hjælp av k-sprit.. Och jag tror det ær fler med mig som bruka ta till flaskan før att få igenom avgasværderna på bilen...

Jag har tex en arbetskamrat som har en BMW 850 med før høgt HC.. Den aktoriserade BMW verksatden i Kalmar førsøkte førtvivlat retta till detta i ca en veckas tid... tillslut fick han rådet. "hæll i en flaska k-sprit"

Jaja... skitsamma.. Jag besiktga iallafal aldrig utan lite sprit i tanken :D

Mvh Danne far from home.. (stavanger)

Mr Cossie
2004-06-04, 19:51
K-sprit sänker Co lite men den påverkar inte HC ett skit mina egna försök har visat detta!!!!!! och det där med metanol det funkar inte heller och miljöbensin funkar inte heller! :rolleyes: :Odd: :confused: :banghead:

Henke P
2004-06-04, 21:32
Mr:cossie har rätt sådana saker är ingen vidare verkan på avgasvärdena..men en sak som jag vet funkar är Etanol..har en bekant som importerade en S4:a som hade dåliga kattar..han blandade i X antal liter Etanol i tanken..ska fråga han vilken blandning det var.. och bilen gick igenom på andra försöket med perfekta avgasvärden ;)

// Henke P..

Abelsson
2004-06-04, 21:55
Mr:cossie har rätt sådana saker är ingen vidare verkan på avgasvärdena..men en sak som jag vet funkar är Etanol..har en bekant som importerade en S4:a som hade dåliga kattar..han blandade i X antal liter Etanol i tanken..ska fråga han vilken blandning det var.. och bilen gick igenom på andra försöket med perfekta avgasvärden ;)

// Henke P..

Vad jag har førstått så ær det inte så stor skillnad på etanol och k-sprit.. Men vad vet jag???? k-sprit har funkat fint før mig, dom åren jag har behøvt bekymmra mig øver spb... mitt lilla recept lyder: ca 15 liter macksoppa tillsammns med 1 flaska k-sprit.. jaja nu har jag tjatat færdigt i denna tråden..

Mvh Danne

FuNkster
2004-06-04, 22:00
Personligen tycker jag inte att det är så busigt att luras med bilprovningen. Jag tycker det är roligare att få bilen att funka som den ska. Är det så att man har något värde som inte är så värst bra, så tyder ju det på att något inte är helt rätt i maskin. Hur kul är det att köra runt med en vagn som förvisso klarat besiktningen genom något busigt knep, men resten av året är det ett fel på bilen?

Förmodligen pucko