Ford Club Sweden

Ford Club Sweden (http://www.fordclubsweden.se/forum/index.php)
-   Våra Fordar (http://www.fordclubsweden.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Skinkis - Nissan Skyline R33 GTS-T (http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=55637)

Skinkis 2009-01-27 12:19

Skinkis - Nissan Skyline R33 GTS-T

4 bifogad(e) fil(er)
Blir en liten projekttråd om denna bilen med, hoppas att det är ok trots att det inte är en Ford :)

Har precis varit och hämtat min första icke ford på ett par år...
Blev en Vit Nissan Skyline, mer eller mindre helt original.
Sitter ett Catback system på den samt, enl. förra ägaren, ett chip, men det vill jag låta vara osakt då den laddar "original" iaf...

Tanken med bilen är att det skall vara ett rullande projekt då den behöver ta mig till skolan varje dag osv.

Den har rullat 15 500mil vilket känns ärligt...
Solen har gjort sitt på inredningen dock, och det är också där projektet kommer att börja.
Det slutgiltiga målet är väl iaf. runt ca 400Hk vilket tyvärr bör innebära, soppapump,spridare, sprut, insug, grenrör, turbo, stakar, oljekyl, IC samt koppling...
Verkar inte som om originalprylarna tål speciellt mycket :(

Detta är iaf. den bakhjulsdrivna modellen (GTS) med en 2.5liters rak sexa och turbo. stöddigt originalladdtryck på hela 7psi (typ 0,5bar) och enl. Skylinefolket orkar originalturbon med hela 12psi (typ0,8bar).

Här följer ett par bilder från första kvällen...
Bagageluckelåset har blivit stulet, ett nytt är inhandlat och skall monteras imorgon :)

Det satt redan slitsade skivor och värre belägg monterat på bilen så det var ju ialla fall tacksamt!

Skinkis 2009-01-27 12:24

4 bifogad(e) fil(er)
Inredningen vart ju som sagt det som såg värst ut...
Förarstolen har gjort sitt och kommer att bytas ut när ekonomin tillåter...
det suger att vara student!
Damask till växelspak samt handbroms är beställt...
Ny ratt skall beställas när lite mer pengar finns på kontot...
Rutorna skall även tonas hela vägen fram vilket förövrigt är helt lagligt i detta underbara varma land =)
Tro att man blev förvånad när man lyfte på mattan under sätet och hittade ett slutsteg :D

Ljudbygget måste dock ses över... ligger kablar och skit överallt samt att antennen inte fungerar och framsystemet är urkopplat...

SK Racing 2009-01-27 14:27

Du inte för o var sån men om du inte har märkt det själv så sitter ratten på fel sida :D

Skinkis 2009-01-27 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av SK Racing (Inlägg 427082)
Du inte för o var sån men om du inte har märkt det själv så sitter ratten på fel sida :D

hehe, har alltid lovat mig själv att ALDRIG köpa en postbil, och det håller jag än! Det fina är ju att ratten faktiskt sitter på rätt sida med tanke på vilken sida de kör på här nere :D

Sotvispen 2009-01-27 17:03

Brukar inte skylines vara kända för att ha en rätt skottsäker motor orginal? Eller det kanske beror på modell osv. Kan bli ett kul projekt, du behöver nog inte ställa dig och laga rost precis :D

Skinkis 2009-01-27 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av Sotvispen (Inlägg 427106)
Brukar inte skylines vara kända för att ha en rätt skottsäker motor orginal? Eller det kanske beror på modell osv. Kan bli ett kul projekt, du behöver nog inte ställa dig och laga rost precis :D

Efter olika vänners erfarenheter tycker iaf. inte jag att Skylines har skottsäkra motorer original...
Har tre vänner som kör Skyline.
Alla tre har kört vevlagerras..
Tydligen så har de problem med att det kommer upp för mycket olja i toppen så sumpen går torr...

Tyrann 2009-01-27 19:13

Kan bli kul och följa ;o)

Hoppas du har det bra där borta/ inte alls avis!!!

SK Racing 2009-01-27 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Skinkis (Inlägg 427113)
Efter olika vänners erfarenheter tycker iaf. inte jag att Skylines har skottsäkra motorer original...
Har tre vänner som kör Skyline.
Alla tre har kört vevlagerras..
Tydligen så har de problem med att det kommer upp för mycket olja i toppen så sumpen går torr...

För liten sump då alltså :) Bara o bygga ut så är det problemet löst.

Skinkis 2009-01-28 07:13

5 bifogad(e) fil(er)
Skulle på och montera dit det nya låset i bagaget idag, men efter lite klurerier så kom jag fram till att låsclipset saknades...
Låset låg i orignalförpackningen i bagaget så jag tänkte att det kanske hade trillat ur sin låda...
Sagt och gjort, hela bagageutrymmet tömdes för att lokalisera clipset...
Ingen lycka, så det blir till att köpa ett nytt clips.
Förövrigt har jag ganska ont i fingrarna nu då alla paneler och filtar osv. i bagaget sitter med typ 35plastclips stycket... Hata plastclips!

Åkte ner till den lokala biltillbehörsaffären och tjackade lite olja, filter, rattmuff (!) och mattsvart färg...

Rattmuffen får duga tills en riktig moccaratt finner sin plats!
Torkararmarna fick sig ett par omgångar med lite ny färg då de såg, minst sagt, tråkiga ut...
Det är de små detaljerna som gör det sägs det ju ;)

Passade även på medans färgen torkade att koppla om magnetventilen.
Original sitter det en tvåstegsmagnetventil som tillåter 4psi laddtryck upp till 4500Rpm sedan så ger styrboxen jord åt magnetilen och laddet höjs till ca: 7psi.
Klippte helt sonika kabeln på mitten och drog en ny kabel som ger konstant jord så nu ger bilen 7psi laddtryck redan vid 3000Rpm :D

Kan förövrigt säga att det inte är så värst upphetsande att skruva bil utomhus i 32plus och strålande sol...

Lite före och efter bilder kommer här:

Focus RS 2009-01-28 07:57

Härligt Hampus! :thumb3d: Kul att se att du ligger i... :jobbar5:

/Per-Anders.

Skinkis 2009-01-28 08:40

Citat:

Ursprungligen postat av Focus RS (Inlägg 427210)
Härligt Hampus! :thumb3d: Kul att se att du ligger i... :jobbar5:

/Per-Anders.

Hehe, finns inte mycket annat att göra om dagarna då skolan inte börjar förens den 19e februari så umgängeskretsen för tillfället är ganska "limiterad" om man säger så...

Mer tid till bilen helt enkelt :D

OT; har det löst sig med bromsarna??

Focus RS 2009-01-28 08:48

Yepp... De är på G... :notworthy

Mikael S 2009-01-28 12:42

Rätt roliga bilar det där faktiskt. Hjälpte till att konvertera en sån där till lastbilsturbo och sådant för några år sen, kan försöka greja fram en bild om du är intresserad av en Skogenracing tunad skyline :D (dock är den inte startad än tyvär)

Skinkis 2009-01-28 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Mikael S (Inlägg 427247)
Rätt roliga bilar det där faktiskt. Hjälpte till att konvertera en sån där till lastbilsturbo och sådant för några år sen, kan försöka greja fram en bild om du är intresserad av en Skogenracing tunad skyline :D (dock är den inte startad än tyvär)

Yes, det hade varit skoj oj oj att se!
Alla diggar vi ju SkogenRacing byggen! :D

Har spenderat eftermiddagen med att montera ur baksätet och dammsugit ordentligt, sand, damm och annat skit precis överallt...
Har även spenderat ännu mer tid med förbannade plastclips då dörrsidor och andra paneler invändigt satt "sådär" samt skramlade när man öppna och stängde dörrarna...
Det fungerar bättre nu när man använder fler än 1clips och en skruv per dörrsida ;)

Imorgon har jag en bokad tid för Hjulinställning samt ballansering då det vibrerar ganska galet över 110km/h...

Ska bli kul att se om det gör ngn skillnad samt en chans att syna bilen ordentligt underifrån!

Mikael S 2009-01-28 16:41

:)

http://i43.tinypic.com/2ebsg9f.jpg

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.