Ford Club Sweden

Ford Club Sweden (http://www.fordclubsweden.se/forum/index.php)
-   Transit/Tourneo (http://www.fordclubsweden.se/forum/forumdisplay.php?f=137)
-   -   Transit Connect -16 defekt koppling (http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=88524)

Peacerich 2019-08-06 10:11

Transit Connect -16 defekt koppling

Kopplingen har rasat på Forden

Är en Ford Transit Connect 2015 (1.6 TDCi) som gått 10 000mil.
Den står nu på verkstad som vill ha 15 000kr för att fixa det, hävdar att det inte går på garantin pga. att jag saknar Servicehistoriken på bilen (har gått som firmabil för större bolag) Och ja, det är obra men priset var därefter... :p

Men den har utökad garanti 5år egentligen (5år / 15000mil)

Kanske får ta det men tycker ändå att den borde hålla längre. Har inte haft något problem under det året jag ägt den och inte belastat den hårt

Så frågan är, borde det gå på garantin ändå? Jag håller på att kolla några Fordverkstäder om dom har haft inne den men det är ju surt när dom inte har ett central databas så man kan se var den är servad

Catling 2019-08-06 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Peacerich (Inlägg 641427)
Så frågan är, borde det gå på garantin ändå? Jag håller på att kolla några Fordverkstäder om dom har haft inne den men det är ju surt när dom inte har ett central databas så man kan se var den är servad

Det är ju exakt det dom har. Digital service historik. DSR. Alla Ford verkstäder /+ dom utomstående som köpt in) reggar där ifall bilen har varit på Service.

Finns det ingen historik. Då blir det ingen garanti.

Peacerich 2019-08-07 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Catling (Inlägg 641431)
Det är ju exakt det dom har. Digital service historik. DSR. Alla Ford verkstäder /+ dom utomstående som köpt in) reggar där ifall bilen har varit på Service.

Finns det ingen historik. Då blir det ingen garanti.

Tack för svar

Aha. Jag litar inte riktigt på verkstaden/firman för jag har några andra ärenden som inte varit rätt skötta. Saken är den att den tidigare kundmottagaren har tagit andra saker på garanti så det rimmar dåligt. Den nya killen säger att den aldrig varit på service hos dom (innan dess) och han kan inte se vad andra verkstäder har gjort med bilen. Låter som bluff i så fall.... och det skulle inte förvåna mig. Kör dom själva garantiärende mot ford så är det dubbelt betalt

Nåja, jag har kontakt med Ford nu så kan dom säkert svara på hur det ligger till.

Catling 2019-08-07 14:25

Det är bluff. Om han kan göra garanti så är det Ford verkstad, Om det är Fordverkstad kan han se Vart, När, Hur och av vem som det är gjort verkstad + mekaniker oavsett vart arbetet är utfört. Ford vet exakt på sekunden när arbetet är påbörjat och avslutat ifall ett arbetspass är öppnat. Utförda service kan ses av alla Ford verkstäder. Man behöver inte åka till samma verkstad bara för att man köpt bilen där. Köper jag en bil i Skåne och vill serva i Norrland så är det inga problem. Gäller även utlandet med där skiljer sig garantitider (nybilsgaranti) beroende på land. Det enda man behöver sköta är..... service.

Peacerich 2019-08-08 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av Catling (Inlägg 641449)
Det är bluff. Om han kan göra garanti så är det Ford verkstad, Om det är Fordverkstad kan han se Vart, När, Hur och av vem som det är gjort verkstad + mekaniker oavsett vart arbetet är utfört. Ford vet exakt på sekunden när arbetet är påbörjat och avslutat ifall ett arbetspass är öppnat. Utförda service kan ses av alla Ford verkstäder

Inte utan anledning att man inte litar på firman i fråga och jag tror att det är utstuderat. Fortsättning följer, jag har bra kontakt med en annan verkstad + Ford.

Dessutom säger min Fordpass att 5års garantin är aktiv.

Peacerich 2019-09-11 21:27

Nåja, nu är kopplingen bytt men ett nytt problem uppstod. Redan när jag lämnade verkstaden hörde jag något ljud jag inte kände igen och det blev värre ganska snart. Hissade upp bilen och både vänster och höger framhjul är helt löst i sidled, höger sida värst. Verkar som det är kasst hjullager på båda sidor. Eller så har dom missat nåt vitalt när dom bytte kopplingen.... så var det inte när jag lämnade in den. En slump?

RickardEM 2019-09-12 06:20

Citat:

Ursprungligen postat av Peacerich (Inlägg 642288)
Nåja, nu är kopplingen bytt men ett nytt problem uppstod. Redan när jag lämnade verkstaden hörde jag något ljud jag inte kände igen och det blev värre ganska snart. Hissade upp bilen och både vänster och höger framhjul är helt löst i sidled, höger sida värst. Verkar som det är kasst hjullager på båda sidor. Eller så har dom missat nåt vitalt när dom bytte kopplingen.... så var det inte när jag lämnade in den. En slump?

Tråkigt att höra, kan de ha missat att dra drivaxlarna vid naven? :confused:

\Rickard

Catling 2019-09-12 18:27

Samma spår som RichardEM , Mest troligt är att dom inte har dragit undre kulled eller drivaxlarna.
Absolut ingen slump känner jag spontant. spec inte samtidigt. och inte vid så låga mil och kännbart av en "privatperson"

Hade jag känt av nått liknande så hade jag vänt på parkeringen och slängt in nycklarna igen. Folk kan göra misstag eller rentav slarv. oavsett så är det trafikfara att fortsätta. bilen ska stå tills felet är åtgärdat.

Peacerich 2019-09-15 14:54

Efter bärgning visade det sig att dom hade glömt att dra centrumbultarna. Nu är dom åtdragna och nu låter det inget längre.... men om nåt tagit skada efter 5 mil vet man ju aldrig. "Hör av dig om du får problem." När är det då, efter 3år lär dom ha glömt det och med tanke på att bilen går som andra bil lär den inte gå så mycket frampå... blir så trött

RickardEM 2019-09-15 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Peacerich (Inlägg 642365)
Efter bärgning visade det sig att dom hade glömt att dra centrumbultarna. Nu är dom åtdragna och nu låter det inget längre.... men om nåt tagit skada efter 5 mil vet man ju aldrig. "Hör av dig om du får problem." När är det då, efter 3år lär dom ha glömt det och med tanke på att bilen går som andra bil lär den inte gå så mycket frampå... blir så trött

Aj då, bra att felet hittades iallafall. Hjullagren brukar inte må så bra av den behandlingen. :(

\Rickard

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.