Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-12, 21:10   #214
Fredin
Lord

Fredins avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Daniel Fredin
Från: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Yrke: Volvo Mek
Medlemsnummer: 59

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Oj, här var det längesen man uppdaterade. Blev lite omotiverad när Photobucket började krångla med bilderna.
Men lite har hänt iallafall med bilen. Har kört och tävlat lite varje år. Tänkte försöka komma ikapp lite här nu. Får ta allt ur minnet och försöka komplettera med bilder allt eftersom. Finns även på insta d_fredin

2016:
Började modifiera bilen mer och mer. Monterade glasfiber framskärmar, stor frontsplitter för lite downforce och en stor timeattack vinge bak.
Körde lite på "hemmabanan" Kinnekulle och en test Tuesday på Mantorp.
Inte mycket utveckling och hittar typ inga bilder heller.

2017:
Bestämde mig för att tävla i Timeattack. Valde Nordic Timeattack serien. Inte lika många bilar och troligen lättare att placera sig tänkte jag.
Byggde vidare på bilen. Monterade glasfiber huv och bagagelucka. Har för mig det gav nästan 40 kg lägre vikt. Och med helt demonterad fyrhjulsdrift nu så var bilen betydligt lättare än 2015-2016.

Körde första tävlingen med NTA på Anderstorp. Jäkligt kul.
Småproblem som att huvlås gick av i 240 km/h på rakan och huven nästan vek sig över rutan. Fick ett nytt av STCC profilen Janne Brunsteth som oxå vann tävlingen i sin Audi R8 UltraLMS edition.
Lyckades faktiskt ta en pallplats där. Slutade 3:a, mycket nöjd.

Lite småstrul med effektbortfall och svårstartad hittades senare på säsongen.
Visa sig vara ett sprucken remskiva på vevaxel. Vilket flyttade tändningen typ 4 grader. Fixade en ex Järnberg rallycross remskiva och körde bilen i bromsbänk. Lämnade nästan exakt samma som vid bromsningen 2012. 530 drivhjulshästar.

Tävling igen med NTA. Denna gång på Kinnekulle ring. En bana jag kan ganska bra. Tänkte att nu ska dom få se vad en gammal Ford kan prestera. Målet var helt klart pallen igen. Men tufft motstånd med flera Porsche Cup bilar så var det ingen lätt match. Efter Q3 var jag faktiskt kval 2:a och hade känn på en pallplats. Men i finalen brister axeltappen till hjullagret vänster fram och jag fick bryta. Inte kul, men var ändå nöjd med vad vi kunde prestera. Vinnaren i en Porsche 997 Cup kom fram och undrade vad det var som åkte samma tider som honom i kvalet.
Problemet för mig var ju dock att dom åkte på halvslitna däck i kval, och satte sen på nya i finalen och plockade ytterliggare 1 sek. Jag har bara en uppsättning däck. Tiden jag sätter på morgonen är oftast den snabbaste jag sätter på hela dagen.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0443.JPG
Visningar:	45
Storlek:	3.79 MB
ID:	46012   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0450.JPG
Visningar:	43
Storlek:	3.75 MB
ID:	46013   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0888.JPG
Visningar:	47
Storlek:	3.01 MB
ID:	46014   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0915.JPG
Visningar:	45
Storlek:	3.95 MB
ID:	46015  

*070-449 2884*

Senast redigerad av Fredin den 2019-07-12 klockan 21:15.
Fredin är inte uppkopplad   Svara med citat