Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-17, 17:41   #8
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Citat:
Ursprungligen postat av Järnkaminen Visa inlägg
Trevligt projekt! Ska följas .
Kul att det gillas!

Citat:
Ursprungligen postat av MrB Visa inlägg
Klart i min smak .....ska bli kul att se fortsättningen
Spanat lite på din också, den är fet

Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Just såna där byggen enligt klassiskt hotrodding-koncept som är roligast enligt mig, stor motor i lätt bil. Särskilt kul att det är den stilrena 3-dörrarn av den ursprungliga grunddesignen, även om det nog kan bli problem med vridstyvheten med en massa extra moment fördelat på färre takstolpar. Kanske finns en halvbur i planerna?
Jo jag är lite för att försöka hålla den lite stealth. Tyvärr svårt då man aldrig längre ser en fin Sierra så skicket på bilen skvallrar nog lite om att det är saker gjort med den.

Ang vridstyvheten så är den väl knappt närvarande? Hissa bilen på tvåpelarn å dörrarna är svåra att öppna osv. Den enda bilen som jag har upplevt värre är väl gamla Saab 900 och 9000.

Bur har varit på tapeten och kommer komma vad det lider skulle jag tro. Tyvärr förstör ju det lite av brukarvänligheten av bilen. Men visst en skruvbar snedstötta i dörröppningen funkar ju för smidig i och urstigning. Sen drar jag mig lite för att göra det pga hästjobbet med att montera den. Har gjort det på en långloppsbil vi kör med och det tog mig och en kollega ca 80 timmar.

Anyhow fortsätter med lite bilder vad som hänt med bilen. Dessa bör vara från 2014 nångång.

Slet ur allt som hade med pinto att göra å skänkte allt till en polare.

Fick lite flänsar utskurna av sambons kusin. Kom bara att använda flänsarna till insuget då jag bestämde mig för att köra originalgrenrör tills bilen vart besiktad och klar. Dom kommer komma till användning när turbon ska monteras. Är nån intresserad kan jag nog lösa fler.

Rev ur härvan till original ECUn

Ett tag var jag inne på att köra original insug också men folk högg från alla håll så blev tvingad att bygga eget
Kollegan började med att knacka ut en mall med maskpapper för hålbilden.

En bottendel av plenumet urkapad. Kör 2mm plåt, hoppas det funkar. Insuget jag gjorde till pinton vart 2mm å det funkade bra.

Hämtde lite avgasrör å kapade isär för att ha till sidorna.

Beställde sex trattar från KL, blir rörstumpar mellan plenum och insug å sen små silikonslangar mellan. Var orolig för höjden på insuget under hela byggets gång då motorn inte satt i bilen och jag inte kunde testmontera för frigång mot huven.

Renoverade upp en styrväxel också då det blir servo på den med BOBen i.

Tillverkat flänsar mot grenrören också. Kör originalgrenrör å sparar min flänsar till ett ev turbogrenrör.

Tog in bilen till jobbet och gav den en välbehövlig tvätt innan jag satte igång.

Sen blev det mer jobb som jag inte tänkt från början. Då bilen nästan hellackades 2010 och BOBen hade gjorts fin ville jag inte stoppa ner den i ett sunkigt motorrum. Bara att ta tag i det.
Svetsade igen säkert 50 hål i hjulhusen? Brände dom av en hagelskur i varje hjulhus på fabriken eller? Sen allmänt terapiarbete med slipning å spackling osv osv.

Allt för nu. Återkommer inom en snar framtid med fortsättningen
Mvh Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2016-12-17 klockan 17:44.
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat