Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-07, 14:35   #2
reez
Registered User

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Alex E
Från:
Kör:
Yrke:

reez +10 Det börjar arta sig
Jag har satt på sprut från 2.9 på min 2.8 för att jag ville ha lambdastyrning. Motorn har bara gått 15000 mil så den är helfräsch.
Bara det bytet gjorde skillnad som natt och dag, motorgången blev som en mycket nyare bil, tyckte 2.8an gick lite rått och otrevligt, jämför jag hur min går efter styrsystembyte med 2.9or jag kört så är det ingen större skillnad.
Klurade mkt på hur jag skulle lösa hastighetssignalen till boxen. I min bil satt det redan hastighetsgiverare liknande den från pinto med kat, men denna gör ingen skillnad om den är ikopplad eller inte. När jag lusläst specifikationer har jag kommit fram till att hastighetsgivaren som är avsedd för mt-75 avger en digital fyrkantsvåg medan den från pinton ger vanlig växelspänning. Pinto med kat: 2 V/5 ms MT-75: 5 V/50 ms, detta är inställningar för oscilloskop, vågorna ser helt olika ut.
Kommer någon med en listig ide hur man kan koppla in rätt sorts hastighetsgivare är jag förstås intresserad.

Jag har kört utan några hundra mil och bilen har aldrig dragit så lite soppa eller gått så bra som nu.

Kan rekomendera byte av styrsystem endast om man som jag inte orkar byta hela motorn. Bytet tog bara en halv dag, inkl borrning och svetsning av lambdamuttrar. Gjorde en dummy instället för evap-ventilen då jag är lat....

/A
reez är inte uppkopplad