Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-05, 20:51   #3
SK Racing
Registered User

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Karlskrona
Kör: felhjulsdrivet

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
En vanlig fråga som jag får är vad är det för skillnad på Pinto- och Dohcmotorn och jag tänker skriva lite om Dohcmotorn här.

Dohcmotorn är en 8-ventilsmotor med dubbla kammar och har hydrauliska lyftare, till kamdrivningen/oljepumpen så har den kedjedrift, till skillnad från Pinton så har Dohcmotorn en bättre bensinförbrukning ca 7-8 l/100 km om den är frisk.

Vad ska man då tänka på?

Motor

Det största problemet med denna motor är toppen som spricker och då är det färdigkört. Varför dom spricker har jag lite idéer om och med tanke på att motorn går väldigt varmt så är/bör det vara en bidragande orsak. Eftersom motorn går snålt har det en inverkan på avgas/förbräningstempen som ökar vid snål blandning. Toppackningen är en bov i dramat, även termokontakten som startar den ena fläkten vid 100 grader och den andra vid 110 grader tycker jag är lite väl varmt.

Vid toppbyte/topprenovering så bör en bättre packning monteras, Ford tillhandahåller en stålpackning (foto finns längre ner) som sitter org på galaxyn och denna packning har större hål för kylkanalerna därav får toppen en bättre kylning, liknande packningar finns att köpa på andra firmor än Ford givetvis men Fords packning är bra.

Ett vanligt fenomen är ventiltätningarna som brukar vara kass och då sticker HC-värdet iväg, jag har även sett ventilstyrningar som vandrar i väg i toppen och om detta har något med värmen att göra vet jag ej men skulle gissa på att så är fallet.

Lyftarna

Lyftarna tickar i bland och detta är inte ett kvalitetsproblem utan brist på service, jag har kört Sierror som gått över 30000 mil och Dohcmotorn har varit knäpptyst men är lyftarna kass så hjälper ingen service så då får nya/beg införskaffas.

Kammdrivningen

Kammdrivningen verka vara ett problem på dessa motorer och om det beror på att kedjan eller gejdrarna brister som kedjan löper mot/i vet jag inte men jag har sett gejdrar som varit spruckna.

Lossnar eller brister en gejder så rasar motorn, då ett kamkedjehaveri öderlägger motorn då ventilerna inte går fritt mot kolvarna, så byt kamkedja och gejdrar om ni vill vara säkra på problemfri drift.

Det är inte lönt att spara/montera dom beg gejdrana då dom verkar spricka/brista och då hjälper det ju inte att kedjan är ny, gejdrana kostar bara några hundra på Ford.
Hur långt kan man köra innan byte?
Ärligt talat så vet jag inte då jag sett haverier vid olika miltal, men vid normal drift så en 15-20000 mil kanske, chansa inte vid osäkerhet byt!

Oljepump

Jag har även varit med om att pluggen/regulatorn på oljepumpen lossnar och då försvinner oljetrycket och pumpen måste monteras bort för att åtgärda felet men om detta är vanligt vet jag inte.

Kylsystem

Termokontakten går att byta mot annan som har lämpligare tempområde, tyvärr inte vad jag vet Ford org så det får bli att sätta dit från en annan bil och bygga om elen/kontakstycket.

Att samtidigt bygga om elen är att rekomendera, oavsett om du kör med en Ford std givare eller byter till annan,
Ford Sierra har nämligen inget relä till fläktarna utan all ström passera genom termokontakten vilket leder till att den brinner upp med följden att fläktarna ej starta, o ja resten kan ni ju lista ut själva

Har sammanställt lite info om tempgivare till Dohc-motorn som jag hittat här på forumet, minns bara inte vem som skrivit det, dom ska tydligen ha samma gänga men elen får byggas om något.

* Saab 9000 (typ 2.0i 1986-90), 92-87gr + 105-100gr
* Pega 205, 309 (alla 1991-93), 92-87gr + 97-92gr
* VW Transporter (typ 1.9TD 1992-94, 2.5i 1990-), 87-77gr, 92-82 gr

Kontrollera även kylfläktarna så att dom inte kärvar, det är vanligt på bilar jag tittat på och då fungerar inte kylningen.
En välskött Dohcmotor är inget problem men en icke skött kommer att bli, så var observanta när ni köper bil.

Avslutningsvis så vill jag säga att det säljs många Dohc-Sierror/Scorpio med "blåst" packning och det är "bara" att byta packningen enl säljaren/annonsören men oftast är toppen kass(sprickor) och då kostar det mer pengar beroende på vilka kontakter man har.
Jag hittade några bilder i datorn på en Dohc-topp som spruckit mellan ventilerna(röd ring) och även ut till vattenkanal, denna motorn kördes till den stannade och toppen var inte räddningsbar.
Det syns på den femte bilden hur bra kylarcement är... (blå ring) och mer eller mindre hela motorn var igensatt, så kylarcement är bäst då det står på hyllan.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3518-k.jpg
Visningar:	800
Storlek:	77.3 KB
ID:	12120   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3519k.jpg
Visningar:	854
Storlek:	75.1 KB
ID:	12121   Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	991
Storlek:	70.7 KB
ID:	18394   Klicka på bilden för en större version

Namn:	2.jpg
Visningar:	858
Storlek:	70.7 KB
ID:	18395   Klicka på bilden för en större version

Namn:	3.jpg
Visningar:	1019
Storlek:	69.9 KB
ID:	18396  

Senast redigerad av SK Racing den 2009-09-26 klockan 15:59. Anledning: Uppdatering pga bilder o ökad kunskap
SK Racing är inte uppkopplad