Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-07, 21:11   #199
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Var ju med på klubbens körning på Emmaboda i fredags. Var mycket trevligt, Emmaboda får man väl ändå kalla min hemmabana då det bara är fem mil dit. Blir ju alltid några körningar där varje år. Detta var tredje gången jag var där i år och har en körning till inbokad i slutet på september.

Men på eftermiddagen på avkylningen så bestämde sig min motor för att ge upp efter fyra års tapper insats. Körde mina tre vändor varav den sista resulterade i personbästa. Körde ut och när jag kom upp till korsningen till stora vägen kopplade jag och bilen tvärdör. Motorn tvärstannar inte utan som att jag hade vridit av tändningen. Stannar och vrider på starten och det bara klickar. Bogserar hem.

I måndags var Jonas(Malzon) i Kalmar så vi umgicks lite och skruvade medans hans fru var på Gyllene tider som spelade i Kalmar. Vi gjorde ett tappert försök men kom väl inte fram till nått. Vi hade dock lite teorier. Men trevligt med sällskap och skitsnack.

Har varit i garaget idag igen men jag och kompisen kommer fortfarande inte fram till vad det är som har hänt. Motorn går att snurra 300-320 grader isch. Men den är helstum när man kommer till själva stoppet både bakåt och framåt.

Alla insugsventiler är hela för dom kan jag se. Jag har inga spån alls i oljan. Har blåst och lyst ner i cylindrarna och det finns inget som ligger där och skramlar. Inga skador på kolvar eller stift. Nollat motorn och alla kammar står rätt så det har inte kuggat över. Trycksatt cylinder 2-6 med luft och dom är täta. Kan ej göra det på 1an för kan inte vrida motorn så ventilerna stänger där. Har plockat av startmotor och växellåda så det sitter inte i drivlinan. Kvar är avgasventiler och då såklart om nått i bottendelen har sagt upp sig. Men jag tycker att jag borde ha spån i oljan om nått har skurit.

Vi hade en teori om att ett ventilsäte har trillat loss och hänger runt en ventil men då tycker jag det borda vara skador i den kolven. Den har inte gått varm heller så den har värmenypt.

Har inte en aning om vad det är som låser motorn men nu åker den ur till helgen och upp i stativ för vidare felsökning. Har mer eller mindre förklarat säsongen över. Har en motor till i garaget som är okej som jag skulle kunna slänga i. Får se om jag tar tag i det eller inte. Ska börja med att ta reda på vad som har hänt med den här. Vore dock bra om bottendelen är okej och att det sitter i nån av topparna då jag har två toppar ligger lösa som är nyrenoverade.

Nån som har nått tips? För två mekaniker med över 30års erfarenhet löser det inte.....

// Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat