Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-04, 12:14   #3
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Jo, det finns ju ett myller av olika fästdetaljer att hålla reda på men vissa grejer dyker ständigt upp i olika märken. Nån borde skriva ett lexikon på det där, risk man får göra det själv...

Vad jag sett när jag rotat i skrotbilar så verkar de rena plastclipsen ha börjat smyga in på 60-talet men mest då bara som nylon, innan dess tycks det mest ha varit typ som stora metallhäftstift med en fjädrande ögla i stället för pinne för fästning när det gäller dörrsidor etc.

Till skillnad mot mycket annat som eldetaljer etc (japanerna har ju i regel sina egna prylar medan Bosch dominerar i väst) så verkar fästclipsen vara väldigt internationella åtminstone om man jämför europeiska och japanska märken, min egen lilla samling av återvunnet är losspillrat från nog minst något dussin bilar från olika håll och speciellt dörrpanelclipsen verkar vara ganska standardiserade. Tydligt att man skulle haft ett noteringsblock och ziploc-påsar i fickan och sorterat allt när det togs undan , men tyvärr inget man tänker på när man har ackord på att plocka isär.

Nu har jag glömt men har Sierran samma panelclips som Taunus, Granada och dom? Volvo 700-serien har en mindre variant än gamm´Fordarna... ah, rörigt det där. Btw syns det som att kineserna hittat en marknad för sånt där och säljer sorterade satser men tyvärr får man då också betala för en massa annat man inte har nån nytta av. Jag ska försöka surfa runt och se om det kanske finns några mer märkesspecifika lådor för priserna är iaf rätt bra jämfört med europeiska fabrikat (just clipsen är ju ändå så bräckliga att det är engångsgrejer).

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat