Visa ett inlägg
Gammal 2004-01-15, 03:17   #63
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Peter Persson
Från: Nyland
Kör: mest traktor
Yrke: Månskensbonde

Validerad annonsör

Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!
Toppen sitter i åtta torx (minns inte storlek, men biltemas stora torx sats finns allt i, mycket prisvärd 10 års garanti 149:-) du behöver inte ta bort insug och avgas grenrör men det hela blir så mycket enklare då. Insug och avgas sitter i tretton´s bultar, en del lättare än andra at komma åt....

Det jag var orolig för första gången jag rev en insprutar pinto det var alla kablar, vilken som skulle vart, men det är inga problem insugsröret har två snabbkopplingar och en kabel som går ned till tempgivaren. Sitter en del vatten och vacum slangar till insugsröret. Avgasgrenröret brukar efter några år och mil bultarna "försvinna" och kan vara riktigt jävliga att få upp och komma åt...

Sen när du ska plocka ihop det hela så behöver du en sotningssats, där ska allt finnas med, toppackning ventiltätningar mm mm, för att byta ventiltätningar behöver du en nagel eller skruvmejsel men dom brukar rammla bort av själv... sen trycker man bara dit nya, krukset är bara att plocka bort ventilerna, då behöver du en ventilfjäder båge finns också i biltema för 149:- Det finns också sotningssatser i biltema men det låga priset 200:- måste betyda värdelösa packningar, köp på mekonomen istället.
Är kam remmen i bra skick så finns ingen anledning att byta.
Du släpper bara på spännaren och drar av den, sen måste motorn "nollas när du ska ihop med det hela men det är heller inga problem, kan fixa en bild sen.

Du kan ju slipa in ventilerna själv också, då behöver du inslipnings pasta och en "sugkopp" sen är de bara å slipa å slipa å........
Fast ser sätena dåliga ut så är det bästa att lämmna in, de brukar jag göra. Jag har betalat allt från 500:- till 2500:- det sist nämda priset var en riktig proffs fräsning av ventilsäterna med ett stål bättre än mira. (tydligen samma stål som porche använder i sina tävlings bilar) plus att dom trimm slipade och slipade in ventilerna. Det första priset fick jag av grannen som har egen bilverkstad, så någonstans där emellan. Lämmnar du in grejerna isärplockat så tror jag inte det kan kosta mer än en tusing.

Lite drygt att ligga ute men jag (som är singel... hehe) har min egen lilla verkstad i sovrummet.

Köp en rephandbok där står det mesta som du behöver veta.

En sak att komma ihåg är att samma tryckare MÅSTE på samma ställe igen, annars tar det inte lång stund innan du måste byta kam, samma gäller ventilerna.
Persson är inte uppkopplad