Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-05, 10:33   #1
rschneberger
Registered User

Medlemsdatum: Jan 2016
Namn: Ricky Schneberger
Från: Borensberg
Kör: Ford Capri MK3 -78
Yrke: Tekniker

rschneberger +10 Det börjar arta sig
rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Det där med att bygga om en bil har många bottnar. Alltifrån hur man i tanken föreställer sig hur den ska se ut, till att man ska få den att se ut så. Det är inte alltid det där går hand i hand.
Dessutom behöver man hjälp av andra människor, och då gäller det bla att hitta ett passande forum där man kan ställa sina frågor, men även få kompetenta svar.

Jag har ägt den här bilen sedan 1995 och under åren har tankarna alltid lutat åt en Grupp5-replika, eller Zakspeed-kopia som de oftast benämns. Men efter att någonstans runt 1999 ha fått möjlighet att mäta på en sådan bil så insåg jag ganska raskt att det är omöjligt att få en standard Capri att bli en grupp5-bil utan att sektionera hela karossen. Och till det räckte, och räcker, inte mina kunskaper. Dessutom är bilen i ett bra skick vad gäller rosten.

Kvar fanns att försöka hitta ett Fibresportkit eller XX-pack special.
Efter lite letande så hittade jag via Ford Capri-klubben 4st X-packskärmar som jag åkte och köpte.
En 3-liters motor byggdes och trimmades med tanken att bilen aldrig skulle gå på vägen utan bara användas på trackdays, något som på den tiden innebar ”klubbkörningar”.

Några år senare kom så tanken att kunna ta bilen till Ringen och helt plötsligt var ju bilen tvungen att kunna besiktas. Kontakt togs med SFRO som hänvisade till avgasregler och sa att den där bilen aldrig skulle gå genom med mitt motorval.

Så där stod jag nu med en bil som hade helt nya krav att uppfylla och en verkstad fylld med saker som jag inte skulle kunna använda. Fine.

Så nu är vi här, 23 år senare, med en klar målbild och ett fokus på att göra bilen klar i närtid. Det innebär att den troligen kommer att landa på hjulen under första halvan av januari 2019 och sedan ska drivlinan göras komplett.

Målbilden är:

bränslekonverterad Ford 4.6 3V från en Thunderbird -94
rootskompressor (bolton-kit)
eftermarknads-ECU
6-växlad manuell låda
BMW E39 touring bakvagn
Bromsar är en blandning av BMW M5 och Fiat Turbo.
Framvagn är en ombyggd originalframvagn
Målet med motoreffekten är 225hkr, beroende på slutlig vikt.

Bilen kommer att besiktas som ombyggt fordon.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	8656777028_b37c182f18_b.jpg
Visningar:	111
Storlek:	442.1 KB
ID:	44996  

Senast redigerad av rschneberger den 2018-12-05 klockan 13:58.
rschneberger är inte uppkopplad   Svara med citat