Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-28, 22:08   #3
SK Racing
Guest

Nee, som Peter skriver så är det inte kvantfysik direkt dessa bromsar, o andra sidan så är vi alla nybörjare, så även jag, än idag på många saker.

En handbok är bästa starten och sen gå igenom det hela lugnt o metodiskt, demontera lagerkåpan i trumman och saxsprinten, lossa hjullagret o sen är trumman lös.

Få bort trumman kan vara ett helvete, det blir en rostkant bakom beläggen och det brukar resultera i att även om handbromsvirer och justering är släppt så åker beläggen och dess infästning med, o andra sidan så är det ju oftast så att nya belägg o dess monteringsats behöver bytas, så det är ju ingen kattastrof.

Hjulcylindrana brukar efter några år fått kaffet och behöver bytas, likaså handbromsviren och bromsrör/bromsslang.

Kanten i trumman kör jag alltid bort med vinkelslip innan återmontering, framtida trummdemonteringar går ju som en dans efter det, jag kör bort den med ca 45 graders vinkel, så den inte kan återbildas i första taget.

Lycka till.

Ja just det, själva luftningen av bromssystemet kan vara lite kneppigt om en är nybörjare, men är en två så brukar det gå bra.
  Svara med citat