Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-23, 18:47   #8
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Bottendelen på äldre Turbo´n från Saab fick jag köra många till containern när jag jobbade på skrot ett par vändor, de var nämligen så tåliga att de knappast gick att ha sönder medan däremot topplocket hade sina brister och var ganska efterfrågat . De typiska problemen var sprickbildning mellan de fyra ventilerna och/eller att sätena gick ner sig i tysthet eftersom dessa har hydraulisk ventiljustering. Detta ska dock mest gälla första generationen 16-ventilare vad jag förstått, så köper man en sen 2.3-liters motor efter 1994 eller vad det var (det går att ta fram på blocknumret) ska man kunna lita ordentligt på motorn. Å andra sidan vet jag ett par ägare av Nya 900/9-3 som blivit stående i vägkanten med motorras så det är väl som man har tur eller beroende på hur motorerna skötts. De bästa iaf ur hållbarhetssynpunkt verkar ha satts i 9000CS men det har jag bara en fantast-ägares tips på. Angående detta med transkåpa ska väl Opel Omegas låda vara ganska bolt-on till Saab-motorn har jag för mig, en från Omega 3000 borde klara pärsen i en Sierra. Btw, kolla skicket på originalturbon genom att dra i impellerns axel och känn om den fjädrar tillbaka, spelet ska vara bara nån mm och helst inga fnasigheter i bladens kanter, rödbränd är normalt.

Kom att tänka på - vissa Saab av GM-generationen har ju Vauxhall´s V6 som verkar ha gott rykte. Jag minns en hembyggare jag tog ur en sån till som packade in hela drivpaketet bak i sitt amatörbygge, det borde vara inget svårare att få dit en på längden med Opel-lådan i Sierran.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2017-09-23 klockan 19:06.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat