Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-03, 09:35   #95
Keller
Styrelse

Kellers avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Simon Keller
Från: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Yrke: Reservdelsförsäljning FordStore/Hedbergs Bil, Chaufför Cold Cargo/Mat.se
Medlemsnummer: 190

Validerad annonsör

Keller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitlig
Skicka ett meddelande via MSN till Keller
Längesedan ajg uppdaterade här.
Det har hänt lite saker.

Gick av vägen i början av året så fronten blev lite skadad. Inget allvarligt dock.

För nån vecka sedan bestämde jag mig för att byta hjullager bak.
Höger fram köpte jag en komplett spindel med lager som bara gått några hundra mil. Passade även på att byta spindelleder och den bakre bussningen på dom främre länkarmarna.

Att byta lager bak resulterade i att ajg fick plocka ner längsgående arm med lager och sen borra ut dom sönder rostade torx skruvarna.
Det gick rätt fort när man väl slutade tänk på om det fanns någon väg förbi att plocka loss allt.

Sen passade jag på att bygga om mitt dump system.
Original sitter dumpventilen på turbon. Detta resulterar (på min iaf) att där är ett visst lagg då dumpen bara återcirkulerar det som kommer direkt från turbon och återcirkulerar in det på varma sidan om turbon.
Detta gör att det står luft mellan spjället och turbon som tappar fart.

På Focus ST och RS sitter det en meningslös grunka kallad symphoser. Denna grej har som uppgift att fortplanta turbo/insugsljud in i kupén.
Trimmar man så går oftast membranet inne i denna grunka sönder och då läcker luften ut ur systemet.

Jag har pluggat min för längesedan men kom på att jag kanske kan dra nytta av den nu. Detta uttag sitter ju knappt 70 mm från spjället.
Sagt och gjort så inhandlades ett dumplock från vår samarbetspartner Autotech i Trollhättan.
Mest för att testa så snodde jag min Bailey DV26 Twin piston dump från Proben. Man ska ju inte köra med atmosfäriska dumpar på bilar med luftmassemätare, men jag ville ändå testa för att se vad som händer.
Dubbelkolvs dumpen fungerar på proben som också har LMM, men inte lika avancerad ECU. Jag behöver väl inte gå in mer på vad som händer för jag antar att dom flesta vet, annars får ni fråga

Det blev ett jäkla liv under huven! Höll på att skrämma ihjäl mig själv första gången.
Men det tog inte lång tid innan felkoderna kom och gick. Fast det jobbigaste av allt var att bilen tvekade vid gaspådrag.
På proben funkar det fint, men ECUn i Focusen är mer avancerad och märker att något int stämmer och tänker en extra gång innan gasen reagerar.

En kompis hjälpte mig att få mitt Elevate rör svetsat och silikon slang och rör inhandlades från klubben andra samarbetspartner do88.

Resultatet blev mycket bra! Precis som jag fantiserat ihopa det och bättre!
Inget lagg, ingen tvekan, omedelbar gasrespons! Så jäkla nöjd!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dsc_2698.jpg
Visningar:	161
Storlek:	186.3 KB
ID:	39833   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dsc_2701.jpg
Visningar:	158
Storlek:	191.2 KB
ID:	39834   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dsc_2703.jpg
Visningar:	158