Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-25, 21:36   #78
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Billigare, nej. Och lägre kostnader för lägre miljöpåverkan syns ju väldigt relativt eftersom allt pekar mot att kostnadsnivåerna ska balanseras kvar på ungefär samma nivå med nya pålagor (under planering från vad jag tolkar några mediakommentarer i frågan) avsedda att tas ut på emissionsfria bilar när beståndet tippat över mot att dessa blir i majoritet i vagnparken, oavsett energikälla. Tyvärr handlar för mycket om annat än teknikutveckling och då blir det lätt en enkel utväg att som vanligt ge sig på bilismen som både syndabock och mjölkko att kräva bot av i stället för att göra om skattesystem m m.

Det verkar också som en oskriven regel att bilägandet ska fördyras utifrån samma synsätt som för samhällskostnader, faror och olägenheter förknippade med rökning och alkoholbruk etc - kan man inte uppnå nollvisionerna för miljöpåverkan, buller, trängsel och olyckor så ska bilismen helst avskaffas på sikt, tycks resonemanget vara bland en del beslutsfattare. De positiva effekterna som rörlighet, tillgänglighetsskapande, sociala aspekter (t ex bilhobbyn ) och alla arbeten som ännu finns i fordonsindustrin och eftermarknaden väger uppenbart lätt i jämförelsen.

Att mer eller mindre avskaffa privatbilarna är förstås en salomonisk lösning som dock ju är totalt ogenomförbar om inte samhället ska drivas totalitärt in i de mest extrema framtidsvisionerna av all befolkning samlad i förtätade megastäder och alla resor emellan dom gjorda med kollektivtrafik.

Det har ju diskuterats (och snacket fortsätter) på fullt allvar som en slutgiltig lösning på många av industrisamhällets medfödda problem bland samhällsarkitekter, klimatforskare och framtidsvisionärer så länge jag minns men samtidigt vill just inga politiker minska skattebasen som bilismen utgör, så vi kan nog räkna med att även kommande generationer kan köra vidare i om inte egen bil så åtminstone nåt slags standardiserad hyrloppa med inredning i ätbar bioplast (nej nej, skojar bara - jag gillar sånt som går att återvinna, för T-Fordarna var det nära 100 % och gamle Henry provade ju göra naturlig plast av soyaprotein, dock inte vidare ljustålig tyvärr) - eller de som då har råd och accepterar att prioritera bort mycket annat i vardagen kommer att kunna göra det.

...Usch, nu gick jag in i agitationsläge som jag inte skulle - fort fram med något positivt för att styra upp det, nån . Jo vänta - forskare har upptäckt att en ojämn yta ger bättre släppverkan mot omgivande luft respektive vatten vilket skulle kunna minska motståndet på allt som rör sig framåt om man imiterar ytan på Savoykål(!). Lustigt, det där var ju känt inom topplocksportning för hur länge som helst sen (ja, kanske inte detta om kål då...) att det uppstår mikrovirvlar närmast en skrovlig/räfflad yta som fungerar som rullager för omgivande luft/vatten. Fast det är som vanligt att den högutbildade expertisen ofta kommer efter och fastslår det vanligt folk lärt sig genom "hands-on" vardagligt arbete för generationer sedan .

PS: Mats - kakelugnarna åkte ut mest för att på 70-talet kom nån räknenisse hos RSV på att taxeringsvärdet skulle sättas högre om man hade en vilket i tidens anda sågs som en lyxpryl, så minns iaf jag att det var när min farfar murade igen deras. Ungefär som att dansbandsmusikerna skaffade löjliga kostymer för att slippa skatta för löneförmån om man kunde gå på stan i dom (obs. sant - det går att slå upp ). /DS

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2019-03-25 klockan 22:06.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat