Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-07, 20:33   #35
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av Granworth Visa inlägg
Hej.

kul tråd att följa och sen dina bilder är bara plus

Ang. oljekyl till motorn vore det ingen dum ide....

Vet av erfarenhet att 2,8 2.9 och Boa , Bob klarar sig bra med original värmeväxlare under förutsättning att dom är rena från slam och skit och det finns bra flöde.....( detta gäller för relativt hårda pass på motorvägarna i europa ) upp till 180 km/h funkar det bra men sen efter det så vill olje tempen krypa upp .....

Normalt så ligger olje temp på 90-120 grader....

För att åtgärda hög oljetemp så tog jag bort original värmeväxlare och satte dit en adapter med termostat , och en olje kyl från en merc. , efter det så blev oljan aldrig varmare än 115 grader och detta är då uppmätt i olje sumpen.

// mvh

P.S kolla gärna in mitt inlägg angående växellåds olja till mt75 på avd. teknik

// D.S
Tror att kylsystemet ska vara okej på den. Spolat några gånger förra året (läs kylarmeck så fick tömma å fylla typ 4-5 gånger). Sitter dock en ny oem kylare på den nu å inget läckande skit som jag hade innan.

Du har möjligtvis inte lite bilder på din installation? Du plockade alltså bort "armen/oljefilterflyttaren" och monterade dit lite nipplar och kylare eller har jag missförstått?
Vart gjorde du av oljefiltret då?

MVh Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat