Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-13, 21:18   #66
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Genast intressant även för bakhjulssvarvare ... här lite gammal garagekunskap att spara för husbehov:

Nja, Bums var ju effektivt men försvann väl av miljöskäl tror jag, men det finns en del utrett här http://www.classicmotor.se/artiklar/...ord-haxbrygd/# om vad det innehöll för aktiva ingredienser och vad man kan ta till som alternativ. Bland de enkla kemiska grundreglerna är att inte blanda saker man inte är ordentligt hemma med, aldrig blanda baser (t ex målarsoda, propplösare = lut) med syror och bara späda genom att blanda ner medlet i vatten, aldrig tvärtom för att inte skapa en kaskad av het frätande ånga. Lösningsmedlet Toluen nämndes nånstans som färglösare men är inte "bara" som påpekat cancerframkallande utan är också mycket skadligt för nervbanorna (orsaken till att det försvann ur kontaktlim m m, omtyckt bland sniffande ungar på sin tid) så det är mindre lyckat att hantera.

Bums och andra liknande röror reagerar med luft och skapar ett övertryck i öppnade burkar som kunde stänka ut den frätande vätskan så att lätta på locket krävde varsamhet och ögonskydd minns jag. Det mesta har för- och nackdelar så det gäller att tänka efter och testa sig fram.

Min egen favorit är nattstånden bromsvätska av den gamla glykoleterbaserade typen (den ska ju inte användas till bromsarna efter att ha stått i öppnad förpackning och sugit upp fukt), den gör ett bra jobb på hårdplaster och aluminium (ett dygn brukar vara tillräckligt och gärna täckt med typ Gladpack eller lägg bitarna i en plastkasse för att det inte ska torka) utan att skada ytan enligt min erfarenhet, men skadar stål genom att det inte bara löser färg utan befordrar rost också.

Att kläcka färg med värmepistol funkar ju utmärkt på metall, men man ska tänka på att färgens kemikalier frigörs som giftiga gaser och kan vid höga temperaturer omvandlas till Dioxin som nog de flesta känner till som bland det farligaste av allt. Vissa lacker avger i stället klorfraktioner, inte stort bättre. Detta är inget man ska syssla med inne i garaget med dålig ventilation, kan jag själv intyga efter att ha måst uppsöka läkare när jag gjorde sånt på ett jobb en vinter och blev upplyst om det väldigt farliga med detta.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2018-09-13 klockan 21:26.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat