Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-29, 19:52   #151
SK Racing
Guest

Men om han ska plocka i lite svettigare motor framöver så är det väl Ford 9" axel, eller Volvo som gäller bak?
  Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 19:59   #152
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Medlemsdatum: Oct 2003
Namn: Jörgen A.
Från: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Men om han ska plocka i lite svettigare motor framöver så är det väl Ford 9" axel, eller Volvo som gäller bak?
volvo funkar,, kolla denna,, och kolla bultdelningen
japp jag har varit med och byggt denna
detta är en diffad 1031 från en 740 ombyggda fästen för att matcha Taunus,, egenhändigt bygg 4link
ombyggda medbringare så orginal bultmönster passar
osv osv
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Taunus c bakaxel.jpg
Visningar:	239
Storlek:	188.1 KB
ID:	38700   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Taunus c medbringare.jpg
Visningar:	304
Storlek:	189.0 KB
ID:	38701   Klicka på bilden för en större version

Namn:	taunus cossie.JPG
Visningar:	189
Storlek:	100.1 KB
ID:	38702   Klicka på bilden för en större version

Namn:	taunus c motor 4.jpg
Visningar:	189
Storlek:	192.2 KB
ID:	38703  

Senast redigerad av granadadr den 2014-01-29 klockan 20:01.
granadadr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 20:19   #153
SK Racing
Guest

Svärfar körde rally fram till 87 på SM nivå(240 med 180 äkta drivhjulspållar) och han hade stora problem med att få diffen att hålla på asfaltstävlingar, han provade olika utväxlingar osv, men dom fick kaffet hela högen.

Hur är Volvo-axlarna idag? Tänker på att en Ford 9" med rätt grejer i håller så vitt jag förstått för ganska mycket, med någon som kan köra fordonet i fråga vill säga.
  Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 13:03   #154
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Volvoaxlarna håller bra, konsensus är väl att i en normal karossbil funkar de rätt bra ned till typ mitten-tior på strippen, då börjar man vrida drivaxlar. Nu pratar jag då om 1031 eller motsvarande från 740/940.

Asfaltsrally kan vara elakt om man har hjulen i luften mycket, då chockar man sönder axlarna.

Idag finns det ju dessutom gott om eftermarknadsdelar till Volvoaxel så den är ett bra val för många.

Ford 9" är onödigt tung och tungdriven om man inte ska köra mycket stor V8 eller liknande. Det finns andra kraftiga axlar som är mycket bättre lämpade till en sansad Taunus (Ford 8.8" till exempel).

Gustaf
Gammal 2014-01-31, 00:45   #155
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Medlemsdatum: Feb 2009
Namn: Ronny Ribbheden
Från: Mora
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Yrke: Lödare

Part_boy_no1 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Snyggt! Jag börjar ana att GXL:en är på väg in i 2010-talet, fast utan att få den evinnerliga kolfibern ovanpå allting . Lite annorlunda med metallic på brädan i en sån Taunus faktiskt, ger lite bling-attityd utan att sabba den grundläggande råa stilen på bitarna.

Ja, MT-75-lådorna ska väl gå dit ganska enkelt på en Cologne V6 vad-som-helst vad jag förstår (trodde någon som kan dem i detalj skulle ha svarat med nåt nu, men jag vågar mig in då på halvslak lina). Du lär få räkna med att bolla lite med kopplingsdelar och tippar jag byta bussning i svänghjulet eftersom det avviker i ett och annat mellan bilarna med äldre varianter av V6:orna de senare (olika längd på ingåënde axel om det var Taunus eller Granada, t o m) och räkna med att måsta skaffa en annan startmotor beroende på var bulan i transkåpan hamnar, men det borde inte behövas någon adapterplatta eftersom det ska vara samma bultmönster på alla vanliga Europa-Fordar fr o m tror det var 1967 och i vilket fall fram till Duratec-linjerna infördes. Räkna också med att måsta göra urtag i kardantunneln eftersom dessa gamla Taunusar inte gjordes för 5-växlade lådor.

Tja som sagt, det finns säkert närmare beskrivningar på hur i någon gammal forumtråd men annars har säkert någon beskrivit exakt hur i något engelskt forum eftersom de gärna uppdaterar sina Cortina mk III som är kusinen till din GXL (Cortina mk IV och mk V är motsvarande Taunus TC2 och TC3 med högerstyrning).
haha ja tanken var ju att det skulle vara vanlig silver men tänkte nog helt fel när jag köpte och måla men ser inte allt för tokigt ut bra om det passar för tänkte ha orginal motorn i när jag besiktar. går ju snabbt att bara byta motorn
Part_boy_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-31, 00:51   #156
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
nej,, det måste vara från en 2,9,, och just Sierra för scorpio hade elektrisk mätare,, klart du har byggt in den kom jag på,, så då kan du använda Scorpions vxl

du kan använda Saab 9000 turboskivor och Cosworth ok,, då får du bra bromsar fram,, bak använder du sierrans skivor och ok
ja mätaren blev ju elektrisk. men hur bra den stämmer vet jag ju inte. lär väl vara annan utväxling på bakaxel så det är typ bara att skruva dit bromsarna utan större ombyggnad?
Gammal 2014-01-31, 00:53   #157
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Volvoaxlarna håller bra, konsensus är väl att i en normal karossbil funkar de rätt bra ned till typ mitten-tior på strippen, då börjar man vrida drivaxlar. Nu pratar jag då om 1031 eller motsvarande från 740/940.

Asfaltsrally kan vara elakt om man har hjulen i luften mycket, då chockar man sönder axlarna.

Idag finns det ju dessutom gott om eftermarknadsdelar till Volvoaxel så den är ett bra val för många.

Ford 9" är onödigt tung och tungdriven om man inte ska köra mycket stor V8 eller liknande. Det finns andra kraftiga axlar som är mycket bättre lämpade till en sansad Taunus (Ford 8.8" till exempel).

Gustaf
Hur mycket klarar atlax axeln?
Gammal 2014-02-01, 22:14   #158
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

mitt första byggda bränslesystem hoppas det håller

Gammal 2014-02-24, 22:24   #159
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

halva motorn starta en bra början
http://youtu.be/mFRCsOt5Sys
Gammal 2014-02-26, 14:10   #160
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Kacklar ju som en pro stocker V8 på tomgången , fint rapp på den bank som går tycker jag. Verkar ju bli riktigt hemtrevligt under huven, bra jobbat så långt .

Edit: På frågan om Atlas-axlarna så har de rykte om sig att tåla nästan lika mycket som vanliga Volvo 1030/1031, fast de har en svaghet i pinjongdrevet som inte tål lika mycket spark. Dåligt injusterad vinkel på mellanaxeln kan öka slitaget, så där bör man vara noga vid återmontering. Har själv drabbats av spårvagnsljud och glapp i pinjongen på ett par Atlas-bakaxlar jag haft/har. Det kan dock nog hänvisas till att bilarna de kommit från haft bakgrund som busåk, så det var på gång sen länge. Diffklumpen tycks vara ganska sprängsäker. Volvos axlar är i princip kopior av de Dana 30 som satt under vissa äldre Volvo 140/164, diffarna i 1030/1031 kommer från Dana. Taunus som byggdes i Argentina använde också Dana 30 för övrigt. Vill man ha det värsta av Volvo-axlar så fanns det extra starka under utryckningsfordon som svartvita 240 och ambulanserna (jag minns långt tillbaka hur dessa ibland omtalades som Atlas-axlar - det lär i o f s bara finnas tre fabrikanter av stela personbilsaxlar i EU, så kanske köpte Ford och Volvo liknande axlar), plus nån specialare för Grupp A-tävlingsåkare.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2014-02-26 klockan 15:38.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 17:18   #161
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Tackar😄 Rören slutar under motorn så blev härligt ljud😄 fick stort flin på läpparna när motorn starta efter 4 år😃 funderar på om man ska svettsa diffen på den😉 roliga med hjulspinn på båda hjulen och så sägs det ju att axeln håller bättre då😄

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Gammal 2014-02-28, 16:05   #162
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Gammal 2014-02-28, 18:28   #163
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Gammal 2014-02-28, 18:28   #164
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Gammal 2014-02-28, 19:17   #165
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Svara

Taggar
renovering, taunus gxl

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.