Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-09, 16:58   #181
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Medlemsdatum: Oct 2003
Namn: Jörgen A.
Från: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
Citat:
Ursprungligen postat av Part_boy_no1 Visa inlägg
Haha nästan rätt😂 knapparna ska sitta på den😄 tog bort det fula trä skiten på den. Få se om jag sätter på ny snyggare eller om jag behåller det så där. Men då lär jag ha knapparna där så dom täcker hålen😉

Haha ska man slå i dom så måste man väl åka igenom ratten först😄 allt som inte används sparas utifall.

Den axeln såg ju nästan ut att passa rakt av😄 kom på att han jag lånar garaget av har en Pontiac lemans ståendes på gården med en firebird V8 axel😄 kan ju kolla den nu när all snö är borta😄

Skickas från min iPhone via Tapatalk
lät som mkt jobb tycker jag,, personligen hade jag tagit en 740 axel o byggt egna fästen till den
men det är jag det

min kompis har ju jigg för 108/4 bultdelning samt okfästen till sierraok, så det blir som nästan orginal
granadadr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 17:12   #182
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Medlemsdatum: Feb 2009
Namn: Ronny Ribbheden
Från: Mora
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Yrke: Lödare

Part_boy_no1 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
lät som mkt jobb tycker jag,, personligen hade jag tagit en 740 axel o byggt egna fästen till den

men det är jag det

min kompis har ju jigg för 108/4 bultdelning samt okfästen till sierraok, så det blir som nästan orginal

Fast blir det inte lika mycket jobb med annan axel😉

108/4 hade ju varit smidigt att på alla fyra😄 skivbromsar lär jag väl ha om jag ska regga bilen med utbytt motor så det blir ju ett plus med Ford bromsar😄

Part_boy_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 23:55   #183
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
I tur och oordning -

Sunt, få brädor ser så råa ut som den Taunus-Cortina-brädan utan de krafsiga fuskfanérkanterna, som förresten inte satt där på de billigaste varianterna. Har för mig det var reserverat för XL och däröver, hade det i min första coupé som var just en sån men har sett nån tidig sedan som knappt hade cigarettändare i brädan som var skoningslöst mattsvart med knappt mer än låsblecken som blänkte . Bra att du spar bitarna som åker av, man vet aldrig när de behövs igen nånstans .

Ja, men finns det en Pontiac att kika på så har du ju nåt att gå på, vad bra . Btw så är LeMans en rappare Tempest och serien var bas för första generationerna GTO. Måste vara en -65 upp till -67 eller så då, den första generationen hade en individuell bakaxel som var ovanligt avancerad för en amerikansk bil, medan de från sena 60-talet och upp var klart större än Firebird. Tänk på att det finns en del olika bakaxlar på Camaro och Firebird, jag tror inte ens det är samma fabrikat på alla. Man kan läsa sig fram till en del om vad det är genom att räkna antalet bultskallar på locket till diffen och bläddra på nätet, fast nu minns jag inte antal osv men det rör sig om två antal och ju fler skruvar desto starkare axel är det. GM-folket har sin egen terminologi om det där... öh, vänta... (...googlar lite...) - Jo! Kolla detta för lite förklaring: http://www.hemmings.com/hmn/stories/...feature29.html (termen "B-O-P applications" i texten syftar på Buick-Oldsmobile-Pontiac, lika bra att tillägga för klarhetens skull). Hupp, lite ödets ironi är att i kommentarsfältet föreslår någon att ta Ford Explorers 8.8" diffade (Posi-traction) axel för att förbättra GM-bilarna vid trimning och det är ju en ganska lättfunnen källa här. Dessutom original skivor på den, hade jag glömt ju. Tydligen är både 8.8" och de gamla 9" av fabrikat Salisbury så där är nåt att gå på vid byte av diff om det behövs annan utväxling (iofs har Explorer en Cologne V6, fast 4.0L). 61 inch nämns, jag antar att detta är spårvidden på Explorer och inte axeln den skulle ersätta.

Instämmer rätt mycket om 740-axeln, GranadaDr, men frågan är väl hur mycket trim det handlar om. Själv skulle jag iofs inte tveka mycket inför att prova med den axeln (en diffad då), men det är ju chanstagande jag, det . Förståeligt om man vill ha extra marginaler ifall det ska på turbo eller andra steroider .

Kom att tänka på; Mustang II hade fyrbultade hjul även på bilarna med Windsor 302" V8 (Mustang II Cobra), fast det var iofs en av de i särklass tamaste versionerna av den motorn på tror det var runt 120 hk SAE Net eller så eftersom det var en hårt kvävd smog-motor. Axeln var en 8-tummare. Möjligen satt samma i bilarna med Cologne V6 som såldes här, nu blev jag lite osäker på om det nysåldes några med V8 hit men de finns iaf.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2014-03-10 klockan 00:32. Anledning: Kom på några saker till. :-)
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 07:01   #184
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Ja den brädan ser rå ut😄 lite som camarons bräda. Måste varit en amerikan som gjort den😉

Är faktiskt en 63:a😄 orginal axeln ligger på gården. Bakaxelklump och växellåda i samma😄 ser ut som en växellåda men sitter knutkors på sidorna😄 fast axeln som sitter på nu är nog från en trans am 90-talare.

Gammal 2014-03-10, 08:55   #185
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Gammal 2014-03-10, 14:02   #186
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Gjorde felsökning och fick dessa blinkningar
21
22
24
1
1
1
11 kanske
Går väldigt ojämnt och svår startad. Måste koppla bort en jordkabel och en lamba för att det ska bli gnista😕 måsta ha kopplat jävligt fel nånstans.

Gammal 2014-03-10, 17:57   #187
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Ja, det där med felkoderna vetefasen (är jag tyvärr lika hemma på som en apa med en testmejsel ), hoppas nån annan kan svara där.

Men som respons på förra inlägget: den där bakaxelklumpen är en transaxel liknande de som sitter i Volvo 300-serien med manuell låda, så den är nog värd att lägga under tak. Tål ju inga stora krafter för att vara jänkeprylar, men jag läste nån gång en gammal artikel från 60-talet om en svenskbyggd ´32 Ford hotrod med en smallblock toppventils-V8 där de tagit in en sån där bakvagn/trans och det höll tydligen. Skulle du våga sätta DEN i Taunusen så får du iaf något unikt och viktfördelningen skulle nog bli kanon om bitarna håller, nog möjligt att få bättre kurvtagning också, rätt uppsatt. De använde visst en tvärställd bladfjäder så det liknar Corvettes upphängning. Vet inte vad man måste ha för mellanaxel då men det vill till att den är stabil eftersom kraften går med motorns varv till paketet. Lite kul är att en del källor uppger att lill-Pontiacen och syskonen från Buick och Oldsmobile bygger på samma bottenplatta som Chevrolet Corvair som hade motorn i skuffen så tydligen ska enligt Wikipedia-uppgift den där ledade bakaxeln ha kommit till för att kunna utnyttja i stort sett samma golv, snacka om att GM måste fått en kreativ "mindwarp" där . Men nu blev det lite OT.

Vet inte om det är Detroits styling studio som designat Taunus-Cortinas ursprungliga bräda, men det är mycket tänkbart. De gjorde iaf hela inredningen till den första 17M från -57 och TC-serien lär ha kommit till ganska mycket på initativ från Detroit, tanken var att sälja den även i USA (det finns gamla studiofoton av provbilar med amerikanska skyltar och detaljer som USA-godkända sidmarkeringsljus) innan marknadsundersökarna tvingade fram den trista första Ford Pinto i stället. Vad jag fått fram ska både Taunus 1 och Cortina mk III ha designats i nära samarbete mellan teamen i Köln och Dagenham, men iaf Taunus lär ha pennats under ledning av den tyske industridesignern Luigi Colani som frilansade åt Ford med flera andra uppdrag på den tiden. Den Pontiac-liknande "näbben" i huven kom enligt en gammal vitt spridd anekdot till på direkt order av dåvarande Ford-höjdaren Semon E. "Bunkie" Knudsen som värvats från GM. Det var också han som stod bakom omdesignen av Ford Thunderbird till fastback vid 60-talets slut, med bieffekten att försäkringspremierna sköt i höjden när den liknande falknosen på dem ständigt knycklades till vid parkeringskrockar .

Gammal 2014-03-10, 18:24   #188
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Haha ja el å sånt kan ju vara knepigt😉

Haha ägaren vill nog ha kvar den så länge bilen är kvar😄 ska nog hjälpa han skruva ihop den så att man har nåt att dricka öl i😉 ja just ja Volvo hade ju nåt sånt skräp. Ska sitta en V8 327 i den bilen så lite lär den klara😉

Tc1 är ju ett sammarbete mellan Tyskland England och USA. Brädan påminner lite om camarons bräda😄

Gammal 2014-03-11, 13:43   #189
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Elektricitet = naturvetenskap = krafter man ska undvika att jävlas med ...

Japp, alldeles riktigt , det blir stjärna i betyget för god ämneskunskap . Själv brukar jag roa mig med att lägga pussel med bakgrundsfakta och släktträdet för TC-familjen eftersom jag är inne på min tredje Taunus - rent fascinerande nörderi . Just nu svär jag lite över att jag förbisåg en enstaka DVD-film i en reaback som handlade om en sydafrikansk bankrånare(!), verklighetsbaserad story och intressant för att hans favoritflyktbil visade sig vara värstingen Cortina XR6 Interceptor (1982 enbart, TC 3/mk V med något fabrikstrimmad Essex 3.0 på ca 160 hk som Ford SA gett rejäl extra potential att gå vidare med , hyfsat modellreportage i månadens Classic Motor). Tyckte väl också jag såg nån korallröd låda i vimlet på askens baksida.... Hm, lätt OT, men lite kul, och detta är ju avdelningen för Bilder och Filmer . Kanske går att finna rullen på nätet om man om man letar filmer med Cortina i. Verkar full av action. Typ som argentinarnas däckrökiga reklamfilm när de skulle introducera TC 3:orna där .

Hm, 327" i minsta Tempest´en? Låter som en härlig kombination av snits, kraft och gynnsamt vikteffektförhållande - låter som att det blir livat på sommarens ölrundor , fast original så hade de väl rakfyra (edit: kallades The Trophy Four och baserades på ena cylinderbanken av Pontiacs V8, ungefär som Triumph/Saabs 1,7 liter jfr Triumph Stag V8:an) som minsta alternativ och B-O-P 215" aluminium-V8:an som största. Pontiacs "riktiga" V8 (big block oavsett volymen) hamnade där först med generationsskiftet. Iofs borde ju transaxeln tåla en inte alltför vass smallblock då, tycker man. Huvva vad OT det blev nu .

Senast redigerad av Släggmek den 2014-03-11 klockan 15:36. Anledning: En liten faktakorrigering om Pontiac-fyran.
Gammal 2014-03-11, 14:09   #190
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Man lär sig el medans man kopplar😄

Haha läst igenom Wikipedia lite snabbt förut😄 läste om att det fanns företag som sålde scorpio 2,9 med 320hk. Sån skulle man fått tag på😄

Allt finns på nätet😄 327 fanns i lemansen och fyran i tempest. Fanns även med sexa😄 jävligt liten bil är det ju. Cab är det också😄 ska hjälpa bilägaren slänga ur 350 ls1 eller vad dom nu heter. 400hk 6 växlad låda. Blir nog en vanlig gammal 350 i den i sommar😄

Gammal 2014-03-11, 15:28   #191
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Jo, det är den metoden jag brukar använda, även kallad Trial & Error . Kan bli riktigt intressanta specialeffekter ibland har jag märkt , därför undviker jag att befatta mig bilar som har något mer avancerat än brytarfördelare .

Scorpio med 320 hk original? Låter kul , med deras högfartsegenskaper så borde det funka kanon om chassiet inte är utsllitet. Där fick jag mer att snoka i .

Ah, tydligen blev 326" V8 tillgänglig med karossbytet -63, full story här :
http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Tempest. Låter som ett vettigt bygge om det går smidigt att besikta med alla hästarna. Cabbe låter som rent godis om nu inte golvet stått under vatten, tippar den kan iofs kräva subframe connectors för att tåla effektpåslaget .

Man får ju mycket motor för små slantar idag om man kan fixa med elektroniken på en nyare fabriksmotor, jämfört med att trolla fram motsvarande effekt ur en gammal förgasarmaskin med dyra eftermarknadsprylar . Lär ju tjäna in sig också, med dagens soppapriser. Annat är det med oss grottmän som fortsätter slava med skruvmejseln och försöker analysera blåröken bakom för att se om vi skruvat tillräckligt . Tänker på din Taunus... det kanske skulle vara vits att leta en voltad, rostfrätt eller eltrasslande Explorer och ta både bakaxeln och motorn ur den (har sett obesiktade halvt körbara för runt femtusen på Blocket ibland), om inte besiktningen säger stopp för effektsiffrorna (lär vara svårt att besikta en Granada med Cologne 4.0L inom originalpappren men inte omöjligt) fast det finns några olika effektnivåer så kanske den tamaste går an i en bil som redan är en GXL. Obs. att det finns fyra olika generationer av 4.0L som varierar i prestanda, hållbarhet och detaljmatchning sinsemellan. De första var ganska lika lillasyskonet 2.9i (intill förväxling utvändigt) och alla är de tillverkade i Köln.

Gammal 2014-03-11, 15:57   #192
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Funkar det så är det bra😄 annars så får man göra om göra rätt😄

323 twin turbo😄 http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine

Ja just ja 327 är ju cheva. 326 pontiac😄 haha bilen brukar vara full i snö på vintern. Blir nog att byta säten och matta😄

Har haft tanken att regga med 2,9 och seden peta i en större😄 men blir i framtiden nångång😉

Gammal 2014-03-12, 09:36   #193
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Hmm, 326" var det nog ja om det är original bojsänket - viss fördel kontra cheva-motorn i att knappt nån besiktare skulle se skillnad om där hamnar en 400" ur en Firebird i stället .

Undrar just om det inte är tvunget att du börjar mäta på en fyrpunktsbur till Taunusen om du ska på med dubbla turbo . Första generationen TC är visserligen krockstyva (motsvarar ungefär en Volvo 140 vid frontalkollision) men de flexar ganska vilt diagonalt (hårt körda bilar kan liksom de stora M-Taunusarna visa början till utmattningssprickor i C-stolparnas hörn vid sidofönstren), det var orsaken till att andra generationens sedaner bl a fick en hög bakstam och en del mindre synliga ändringar i karosstommen. Fast din bil har väl samma hela bakvägg mellan coupén och bagagerummet som min -71 coupé antar jag, det hjälper ju upp lite förstås (av obegriplig anledning har de sena coupéerna bara ett halvt kryss av profiler där, likt Granada).

När australiensarna skulle sätta Falcon-sexan i sina Cortina mk III och IV/V (TC/TD och sen TE/TF, det är stora skillnader mellan de fyrcylindriga som motsvarar Europa-Cortinan och bilarna med raksexa) fick de förstärka lite här och var för att få den styv nog. Bl a boxades en bit av kardantunneln bak med en påskruvad profil och puckeln framtill är av tjockare plåt, men då var det i o f s lite mera motorvikt än Cologne har och norrlandsliknande vägar med i kalkylen.

Senast redigerad av Släggmek den 2014-03-12 klockan 09:42.
Gammal 2014-03-12, 10:41   #194
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Renovering Taunus GXL

Äh duger med vilken motor som hela bara den fungerar😄 nog för att vi fick upp hans förra dricka öl bil i 260😂

Haha räcker nog med singel turbo i sån 😄 bur låter lite jobbigt att ha😄

Gammal 2014-03-12, 11:43   #195
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Hm kontakten till spridaren fyra sitter på cyl ett😝

Svara

Taggar
renovering, taunus gxl

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.