Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-16, 20:10   #586
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
...Ja, det är ju lite taskigt att inte kunna se hur fort det går, men så långt upp spelar det nog ingen roll för då blinkar det väl blått i bakfönstret ändå . Nä, men skämt åsido så är detta ju ändå en bra början. Själv svor jag åt att ett stolfäste måste svetsas i den egna bara för att slippa fundera på tröskeln intill , men man ska ju ha nåt att göra .

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 20:25   #587
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Medlemsdatum: Feb 2009
Namn: Ronny Ribbheden
Från: Mora
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Yrke: Lödare

Part_boy_no1 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
...Ja, det är ju lite taskigt att inte kunna se hur fort det går, men så långt upp spelar det nog ingen roll för då blinkar det väl blått i bakfönstret ändå . Nä, men skämt åsido så är detta ju ändå en bra början. Själv svor jag åt att ett stolfäste måste svetsas i den egna bara för att slippa fundera på tröskeln intill , men man ska ju ha nåt att göra .

Haha ja man ser ju upp till 120 och snabbare än det får man ju inte köra i Sverige får duga tills ekonomin tillåter haha ja man hittat alltid nåt att göra på en bil. Passar mondeo stolar på en taunus?

Ronny
Part_boy_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 12:07   #588
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Ronny
Gammal 2015-05-27, 11:51   #589
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Ronny
Gammal 2015-05-27, 16:09   #590
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
... Syns väl rimligt? I väntan på ett säkert svar kan jag berätta att jag fick utan större macklande dit Granada mk II 2-dörrars framstolar i en av mina coupéer fast utan marginaler kvar på bredden (men stor skillnad i komfort blev det ). Då använde jag skenorna och golvfästena från Taunus-stolarna och borrade bara om två hål på vardera stolbotten vad jag minns (det skiljde mest lite på längden, Granadas dynor är faktiskt kortare) plus att jag fick ta bort några mellanlägg för att få ner höjden max utan att behöva skippa nackstöden.

En jag köpte delar av tog Scorpio mk II framsäten (tippar det är ungefär lika som till Mondeo?) till en Granada så det verkar väl i god Ford-tradition vara rätt enkla ändringar för att få till, men jag har inga detaljer på det bytet. Tänk dock på att kolla så det inte finns nåt krutladdat sidokrockskydd i stolarna, det är ju ofta så på nyare modeller.

Gammal 2015-07-04, 16:50   #591
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

http://youtu.be/XqLhrgVeSCE

Ronny
Gammal 2015-07-04, 17:58   #592
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Äsch då, får inte igång ljudet men det ser då rasande snyggt ut under huven , man blir ju riktigt avis - eller om det är generad för att inte ha fått tummen ur med den egna. Tur det är semestertider och att vädret verkar bli välvilligt .

Gammal 2015-07-04, 18:11   #593
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Citat:
Äsch då, får inte igång ljudet men det ser då rasande snyggt ut under huven , man blir ju riktigt avis - eller om det är generad för att inte ha fått tummen ur med den egna. Tur det är semestertider och att vädret verkar bli välvilligt .

Hum får inge ljud jag heller haha kan ju vara så att tummen är på fel ställe ska försöka tennspackla bilen under semestern

Ronny
Gammal 2015-07-04, 18:16   #594
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Part_boy_no1 - Taunus GXL

Senast redigerad av Part_boy_no1 den 2015-07-04 klockan 18:18.
Gammal 2015-07-04, 19:09   #595
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Sörru, kanske det ändå inte är ljudkortet på min dator som slocknat ändå då, men ofta brukar de annars komma igång igen om man lossar dem och sticker tillbaka (men dra ur sladden och vänta en timme innan demontering och man ska se till att jorda sig med handlovsrem eller hålla i ett element för att inte riskera zappa bitarna med statisk elektricitet och ha skyddsvantar eller en torkduk emellan eftersom fingeravtryck som oxiderar över tid kan påverka strömmens vandring i dem, hyperkänsliga prylar detta). Annars är det mest troligt att någon registerstädare kan ha suddat bort drivrutinen av misstag (DLL-filer misstas lätt för skräpfiler tyvärr), det kan då behövas att göra en systemåterställning till förra tillfället när ljudet fungerade sist eller att hämta en kopia från installationsskiva eller nätet. Man ska ju alltid försöka få tag på originalfiler från tillverkaren först och främst, men är det nåt som utgått så brukar det gå att finna rätt prylar lagrade här, plus tips och råd (nerladdning kräver att man registrerar sig först): http://www.driverguide.com/

Annars om själva jobbet på bilen så funkar det bra med s k Metallspackel också, fast inget slår ju ett väl utfört tennjobb . Samtidigt är det läge att sätta upp ett varningens pekfinger där, inte bara för giftigheten som man ska vara försiktig med (mesta innehållet i karosstenn är i själva verket bly, och så en del Antimon https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon fast det det är väl rätt harmlöst vad jag vet). Är inte ytan helt ren och temperaturen för låg i underlaget så kan det hända att det inte fäster. Jag har faktiskt hört av de som jobbat med sånt där innan det förbjöds av arbetsmiljöhänsyn om stora tennkakor som sprätt loss när reparerade bildörrar slagits igen, så det gäller att få allt rätt. Men det ska i princip räcka med en liten gasolbrännare typ "camping"-flaska för att tenna på mindre ytor.

Senast redigerad av Släggmek den 2015-07-04 klockan 19:28.
Gammal 2015-07-04, 22:12   #596
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Part_boy_no1 - Taunus GXL

Citat:
Sörru, kanske det ändå inte är ljudkortet på min dator som slocknat ändå då, men ofta brukar de annars komma igång igen om man lossar dem och sticker tillbaka (men dra ur sladden och vänta en timme innan demontering och man ska se till att jorda sig med handlovsrem eller hålla i ett element för att inte riskera zappa bitarna med statisk elektricitet och ha skyddsvantar eller en torkduk emellan eftersom fingeravtryck som oxiderar över tid kan påverka strömmens vandring i dem, hyperkänsliga prylar detta). Annars är det mest troligt att någon registerstädare kan ha suddat bort drivrutinen av misstag (DLL-filer misstas lätt för skräpfiler tyvärr), det kan då behövas att göra en systemåterställning till förra tillfället när ljudet fungerade sist eller att hämta en kopia från installationsskiva eller nätet. Man ska ju alltid försöka få tag på originalfiler från tillverkaren först och främst, men är det nåt som utgått så brukar det gå att finna rätt prylar lagrade här, plus tips och råd (nerladdning kräver att man registrerar sig först): http://www.driverguide.com/

Annars om själva jobbet på bilen så funkar det bra med s k Metallspackel också, fast inget slår ju ett väl utfört tennjobb . Samtidigt är det läge att sätta upp ett varningens pekfinger där, inte bara för giftigheten som man ska vara försiktig med (mesta innehållet i karosstenn är i själva verket bly, och så en del Antimon https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon fast det det är väl rätt harmlöst vad jag vet). Är inte ytan helt ren och temperaturen för låg i underlaget så kan det hända att det inte fäster. Jag har faktiskt hört av de som jobbat med sånt där innan det förbjöds av arbetsmiljöhänsyn om stora tennkakor som sprätt loss när reparerade bildörrar slagits igen, så det gäller att få allt rätt. Men det ska i princip räcka med en liten gasolbrännare typ "camping"-flaska för att tenna på mindre ytor.

Ljudet på min iphone (några år gammal) fungerar i och för sig bara ibland och nån dator har jag inte haft på 4-5 år min tumme är nog också på fel ställe ibland har skruvat på bilen sen 2008 och är inte klar än

Min far kan det där med tenn så han får lära mig allt om det och jobbar dagligen med gaslödning

Ronny

Senast redigerad av Part_boy_no1 den 2015-07-04 klockan 22:15.
Gammal 2015-07-04, 22:27   #597
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

http://youtu.be/XqLhrgVeSCE

Ronny
Gammal 2015-07-04, 22:28   #598
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Blir ljud när man kollar på youtube

Ronny
Gammal 2015-07-05, 01:16   #599
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Jäklar oxå! Blir att fixa datorljudet i morgon då för mig .

Bra du har ett proffs att fråga, finns inget bättre än när man kan lära av någon gammal hantverkare .

Apropå GDS, datorer och finlir - Raspberry Pi puffas fram som ett lite idealistiskt alternativ till PC som är busbillig i pris och själva datorn ryms i handen och går att koppla till smart-TV via USB-kabel så slipper man köpa till en skärm - klart portabel . Jag har hört en massa surr om den från omgivande datanördar och de som skaffat en flödar av beröm för manicken. Fixar att skriva med och surfa på, det mesta utom spel. Nackdelarna är främst att man får skruva ihop den själv som ett värre Lego och än så länge finns bara Linux programvara till den, fast nåt Windows sägs vara på gång. https://www.google.se/search?q=raspb...7XAcTTygPp1YFg - äsch då, OT ...

Senast redigerad av Släggmek den 2015-07-05 klockan 01:45.
Gammal 2015-07-10, 15:09   #600
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Citat:
Jäklar oxå! Blir att fixa datorljudet i morgon då för mig .

Bra du har ett proffs att fråga, finns inget bättre än när man kan lära av någon gammal hantverkare .

Apropå GDS, datorer och finlir - Raspberry Pi puffas fram som ett lite idealistiskt alternativ till PC som är busbillig i pris och själva datorn ryms i handen och går att koppla till smart-TV via USB-kabel så slipper man köpa till en skärm - klart portabel . Jag har hört en massa surr om den från omgivande datanördar och de som skaffat en flödar av beröm för manicken. Fixar att skriva med och surfa på, det mesta utom spel. Nackdelarna är främst att man får skruva ihop den själv som ett värre Lego och än så länge finns bara Linux programvara till den, fast nåt Windows sägs vara på gång. https://www.google.se/search?q=raspb...7XAcTTygPp1YFg - äsch då, OT ...

Blev lite sugen på en sån grej lite jobbigt att använda telefon att surfa med. Har försökt letat fram lite info om två grejer jag hitta. Men har inte lyckats än

Ronny
Svara

Taggar
renovering, taunus gxl

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:06.