Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Cosworth

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-06, 00:39   #1
Generalflash
Ras utan gas

Generalflashs avatar

Medlemsdatum: May 2019
Namn: Gustav F
Från: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Yrke: Betongkladdare

Generalflash +50 Är på god väg
Trasigt fäste på motorblock.

Hej.
Skulle hänga upp motorn i stativet och det fästet lossnade, Kan man inte hänga upp motorn sådär?

Borde väl gå att svetsa? Känns ju inte som det behövs ett nytt block direkt. Samtidigt vill man väl inte köra med ett fäste mindre gissar jag på

Samt så skulle det vara bra om någon kunde vägleda mig till en sida med alla moment osv över motorn, Så bilen med lite tur kanske får se dagens ljus igen
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	65557542_636854733498004_1386282273392820224_n.jpg
Visningar:	83
Storlek:	38.9 KB
ID:	45974  
Generalflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 00:07   #2
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Hej! Märkligt - som du säger så visst ska det ju gå att hänga ett block på stativ, det är syftet med stativet. Menar, det ska ju gå att montera vevpartiet i blocket utan att nåt smäller av. Minst. Hmmm... du hade väl dragit i alla skruvar eller hur? Fattas nån blir det förstås snedbelastning och spänningar och då får man hävstångsverkan men det borde ändå inte hända med ett tomt block tycker jag. Att svetsa gjutjärn brukar vara svårt och det finns väl lika många metoder som folk som kan konsten. Grundläggande är att delarna som ska sammanfogas måste hettas upp till nästan rödglödande (iofs har jag fått beskrivet ett sätt att kallsvetsa sprickor etc med en enkel transformatorelsvets och pinne för rostfritt stål - rutil pinne har jag för mig det sas, men minnet glappar över så lång tid - alt. finns det särskilda pinnar för gjutjärn) men då ska man nog verkligen veta hur och hur väl det binder kan man fundera på).

De gamla smederna kunde välla samman fogen med hammarslag utan tillsatsmaterial när bitarna blivit glödröda, men här behövs ju precision för att inte förskjuta genomföringen för skruven så knappast görligt ens för en som kan utan det vanliga med att fasa av och fylla upp är väl vad som kan gå. I vart fall skulle inte jag (mest en simpel MIG/MAG-slöjdare i tunnplåt ) chansa utan lämna jobbet till någon verkstad med rykte att kunna gjutjärn. Min erfarenhet är att det räcker att välja pinnar av billig kvalitet så kan en vanlig fog i kolstål bli misslyckad och spricka vid dragbelastning bara därför. Fast då snackar vi iofs sånt som traktorfästen på väghyvlar och dylikt, så mycket brytkraft är det nog inte i Pinto-snurran (åja, det är ju ett sånt block åtminstone ).

Ett alternativ skulle annars kunna vara - tippar jag - att limma fogen med industrilim om det går att hitta rätt sort. Idag finns ju alla möjliga sorter som har extrem draghållfasthet m m, men många säljs bara till proffsen p g a giftighet och höga krav på materialkunskap etc för att kunna använda dom rätt. Bäst att göra noggrann research om det i så fall.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2019-07-07 klockan 00:12.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 00:42   #3
Generalflash
Ras utan gas

Generalflashs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Hej! Märkligt - som du säger så visst ska det ju gå att hänga ett block på stativ, det är syftet med stativet. Menar, det ska ju gå att montera vevpartiet i blocket utan att nåt smäller av. Minst. Hmmm... du hade väl dragit i alla skruvar eller hur? Fattas nån blir det förstås snedbelastning och spänningar och då får man hävstångsverkan men det borde ändå inte hända med ett tomt block tycker jag. Att svetsa gjutjärn brukar vara svårt och det finns väl lika många metoder som folk som kan konsten. Grundläggande är att delarna som ska sammanfogas måste hettas upp till nästan rödglödande (iofs har jag fått beskrivet ett sätt att kallsvetsa sprickor etc med en enkel transformatorelsvets och pinne för rostfritt stål - rutil pinne har jag för mig det sas, men minnet glappar över så lång tid - alt. finns det särskilda pinnar för gjutjärn) men då ska man nog verkligen veta hur och hur väl det binder kan man fundera på).

De gamla smederna kunde välla samman fogen med hammarslag utan tillsatsmaterial när bitarna blivit glödröda, men här behövs ju precision för att inte förskjuta genomföringen för skruven så knappast görligt ens för en som kan utan det vanliga med att fasa av och fylla upp är väl vad som kan gå. I vart fall skulle inte jag (mest en simpel MIG/MAG-slöjdare i tunnplåt ) chansa utan lämna jobbet till någon verkstad med rykte att kunna gjutjärn. Min erfarenhet är att det räcker att välja pinnar av billig kvalitet så kan en vanlig fog i kolstål bli misslyckad och spricka vid dragbelastning bara därför. Fast då snackar vi iofs sånt som traktorfästen på väghyvlar och dylikt, så mycket brytkraft är det nog inte i Pinto-snurran (åja, det är ju ett sånt block åtminstone ).

Ett alternativ skulle annars kunna vara - tippar jag - att limma fogen med industrilim om det går att hitta rätt sort. Idag finns ju alla möjliga sorter som har extrem draghållfasthet m m, men många säljs bara till proffsen p g a giftighet och höga krav på materialkunskap etc för att kunna använda dom rätt. Bäst att göra noggrann research om det i så fall.

Hade inte ens hängt upp motorn i stativet ännu, Detta var nä motorn hängde i motorliften och jag fäste krokarna för att sedan hänga upp motorn i stativet

Nu sitter dock motorn i stativet och tråget är nere och halva blocket ligger i tråget
Gammal 2019-07-07, 09:59   #4
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Det är väl generellt sett bättre att använda de översta och nedersta håle när man har en Pinto/YB i motorstativ, de är lite stadigare. Men det ska hålla.

Att svetsa den där biten är säkert möjligt, jag skulle göra det förvärmt ordentligt, och så låta svalna långsamt. Svetsa när motorn är bultad mot ett svep/sprängkåpa så blir det rakt. Använder man alla andra fästpunkter är det ingen större last på den där.

Gustaf
Gammal 2019-07-08, 22:50   #5
Generalflash
Ras utan gas

Generalflashs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Det är väl generellt sett bättre att använda de översta och nedersta håle när man har en Pinto/YB i motorstativ, de är lite stadigare. Men det ska hålla.

Att svetsa den där biten är säkert möjligt, jag skulle göra det förvärmt ordentligt, och så låta svalna långsamt. Svetsa när motorn är bultad mot ett svep/sprängkåpa så blir det rakt. Använder man alla andra fästpunkter är det ingen större last på den där.

Gustaf

Just nu får alla motorfästena spricka om dem vill
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	66338723_679000872565432_184298356636385280_n.jpg
Visningar:	56
Storlek:	53.8 KB
ID:	45990  
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.