Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-14, 13:16   #91
mondeo
Registered User

mondeos avatar

Medlemsdatum: Nov 2006
Namn: Peter B
Från: Kramfors
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

mondeo +200 Är en tillgångmondeo +200 Är en tillgångmondeo +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
Sommardäck på nu. Jo nu är det bättre. Svårt att säga om det är tystare än i Focus mk3,5 (2016) som vi hade innan, tror inte det tyvärr, utan detta känns mer som Focus mk3 i ljudnivå. Likaså tycker jag vanliga Focus mk4 kombin som jag provkört innan är tystare. Har ljudisolerat med en dämpning från Biltema i skuffen och bakre hjulhusen nu, då blev det bra mycket tystare (även med dubb) då nästan allt oljud och buller kommer bakifrån. Men det ska man väl knappast behöva med en ny bil kan jag tycka. Det kan ju göra nånting med att de inte ger bilarna extra underredsbehandling efter 2017 längre med, den massan dämpar väl en del kanske?
Efter dessa åtgärder känns Activen riktigt bra i övrigt. Har lite svårt att vänja mig vid att allt på bilen känns så lätt, såsom dörrar och baklucka, jämfört med gamla.
Men allvarligt? Är dem så dåligt isolerade, att man måste hålla på och fixa med Biltemagrejer på en helt ny bil. Det sug jag kände efter en Active avtog ganska snabbt efter att ha läst om dina erfarenheter.
mondeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 08:58   #92
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Medlemsdatum: Feb 2012
Namn: Thomas E
Från: Stockholm
Kör: Ford Focus mk3.5 & Mondeo mk5

Vispen74 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av mondeo Visa inlägg
Men allvarligt? Är dem så dåligt isolerade, att man måste hålla på och fixa med Biltemagrejer på en helt ny bil. Det sug jag kände efter en Active avtog ganska snabbt efter att ha läst om dina erfarenheter.
Nu är jag extremt känslig mot högt kupéljud, och är högst subjektivt. Men ta en provkörning vettja, det hade varit kul och höra hur andra upplever det.
Nu beställde vi bilen innan den fanns på marknaden, hade vi haft chansen att provköra innan hade vi kollat konkurrenterna noggrannare. Nu hade vi bara chansen att provköra nya vanliga Focus Combi, och den är som sagt tyst och fin.
Var på väg att byta Mondeon mot nya Toyota Rav4, den strök vi på grund av totalt obefintlig isolering i hjulhus och bagage, så jag hoppas att den inte är en trend att nya bilar inte ska vara isolerade alls för våra svenska grova vägar och dubbdäck.

Senast redigerad av Vispen74 den 2019-04-15 klockan 09:00.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 15:28   #93
mondeo
Registered User

mondeos avatar

Citat:
Nu är jag extremt känslig mot högt kupéljud, och är högst subjektivt. Men ta en provkörning vettja, det hade varit kul och höra hur andra upplever det.
Nu beställde vi bilen innan den fanns på marknaden, hade vi haft chansen att provköra innan hade vi kollat konkurrenterna noggrannare. Nu hade vi bara chansen att provköra nya vanliga Focus Combi, och den är som sagt tyst och fin.
Var på väg att byta Mondeon mot nya Toyota Rav4, den strök vi på grund av totalt obefintlig isolering i hjulhus och bagage, så jag hoppas att den inte är en trend att nya bilar inte ska vara isolerade alls för våra svenska grova vägar och dubbdäck.
Jo det är klart man är lite olika känslig för oljud. Jag får testa en vid tillfälle, det är tyvärr tjugo mils bilresa till närmaste fordhandlare tur och retur. Men du tyckte alltså att skillnaden var stor mellan vanliga och Active? Kanske Titanium helt enkelt har bättre isolering, än Active som väl är lite enklare utrustad i grunden?
Gammal 2019-04-15, 22:20   #94
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mondeo Visa inlägg
Jo det är klart man är lite olika känslig för oljud. Jag får testa en vid tillfälle, det är tyvärr tjugo mils bilresa till närmaste fordhandlare tur och retur. Men du tyckte alltså att skillnaden var stor mellan vanliga och Active? Kanske Titanium helt enkelt har bättre isolering, än Active som väl är lite enklare utrustad i grunden?
Ja, antingen det, eller också att högre bilar ger mer resonans (så verkar vara fallet med andra märken jag testat), eller så är det hatchbacken som låter mer en kombin. Kan ju även vara en kombination av ovan.
Att Active hatchback låter mer än Titanium kombi från bakhjul/bagage är dock solklart.
Gammal 2019-04-16, 17:04   #95
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Ljudnivån i Active kombin verkar Vi bilägare nöjda med enligt bifogat klipp. Kanske är det hatchback som gör att ljudet fortplantar sig alldeles för bra in i kupén.
Gammal 2019-04-16, 17:23   #96
mondeo
Registered User

mondeos avatar

Citat:
Ljudnivån i Active kombin verkar Vi bilägare nöjda med enligt bifogat klipp. Kanske är det hatchback som gör att ljudet fortplantar sig alldeles för bra in i kupén.
Historiskt har det väl varit tvärt om, att kombibilar bullrar lite mera än motsvarande sedan/halvkombi.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.