Åtdragningsmoment spindelled Mondeo -99?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 21, 2017 11:43 am
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99
Ort: Mitt i Jämtland

Åtdragningsmoment spindelled Mondeo -99?

Inlägg av RadarEnt »

Bytt v.spindelled. Men nu hittar jag inte vilket moment bultarna ska dras åt med.
Någon som vet? Eller ska jag använda tumregeln 1kg/mm på bultdiametern?

Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 21, 2017 11:43 am
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99
Ort: Mitt i Jämtland

Inlägg av RadarEnt »

Här har jag hittat en tabell som man borde kunna gå efter. Då var det mina språkkunskaper som inte räcker till.
http://https://web.archive.org/web/20071218105437/http://www.siipicossu.com/manuaaleja/1923-10.pdf
Tabellen blir konstig när man kopierar in den. Följ länken och scrolla ner till kap.10, andra sidan.
Det måste vara "lower arm balljoint" det handlar om, men jag förstår inte vad som är vad.

Torque wrench settings
Nm
lbf ft
Front suspension
Front subframe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
110 to 150
81 to 111
Lower arm balljoint to lower arm (service replacement, bolted on) . . . .
58
43
Lower arm balljoint-to-steering knuckle clamp bolt . . . . . . . . . . . . . . .
48 to 60
35 to 44
Lower arm to subframe:
Stage 1 (used components) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
50
37
Stage 1 (new components) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
70
52
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Slacken completely
Stage 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
50
37
Stage 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tighten through further
90°
Anti-roll bar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
18
Anti-roll bar link . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41 to 58
30 to 43
Suspension strut-to-steering knuckle pinch-bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
62
Suspension strut upper mounting nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
46
34
Suspension strut thrust bearing retaining nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
44
Driveshaft/hub retaining nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
340
251

Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 21, 2017 11:43 am
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99
Ort: Mitt i Jämtland

Inlägg av RadarEnt »

Jag gjorde så att jag drog de tre bultarna mot bärarmen med 58 Nm och låsbulten lite hårdare, kanske 62 Nm.
Om någon tycker att det är för lite, så hojta gärna till här.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Lär absolut sitta. Nog hade jag dragit det lite hårdare, men så använder jag aldrig momentnyckel på dylika applikationer heller, det brukar endast bli tillämpat på lager och när motorer ska skruvas ihop :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 21, 2017 11:43 am
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99
Ort: Mitt i Jämtland

Inlägg av RadarEnt »

Låter bra det där.
I morrn ska jag ge mig i kast med att byta bakre stötdämparna. Kanske jag passar på att dra något snäpp extra när jag ändå skruvar.

Skriv svar