Köpråd S-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Sota
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 17, 2015 1:23 pm
Namn: Ingemar
Kör: Ford Mondeo Ghia -01
Ort: Gotland

Köpråd S-max

Inlägg av Sota »

Hejsan!

Har i dagsläget en Mondeo - 01 och går i köpetankar efter en S-max, pga utrymmet och möjlighet till 7 sitser, och vill nu ha lite köpråd. :)

Vilka kända modellrelaterade fel har den och vad ska man se upp med vid ett köp?
Vilken/vilka årsmodeller ska man sikta på alternativt undvika?
Ni som har, är ni nöjda med era?

Diesel är ett krav.
Tänkt budget är max 120k. Gärna billigare. :)

En fråga till, hur stor är golvytan på s-max med de 2 bakersta sätena nedfällda? Alltså, med 5 platser.

Mvh
/Sota

Frost220
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 29, 2006 7:15 pm
Namn: Per Karlsson
Kör: Ford S-max 2.0 tdci 2008 - igen
Ort: Gävle

Inlägg av Frost220 »

Hejsan!
Jag är inne på min andra S-max nu. Tycker att konceptet är klockrent och skulle säga att min nuvarande från 2008 är den bästa bil jag haft (tillsammans med en tidigare ST220...).
Bagageutrymmet med fem stolar uppe är ju variabelt eftersom du kan flytta mittenradens stolar framåt och bakåt, men jag skulle uppskatta att det är mellan 110 och 130 cm långt, och mellan bakre hjulhusen är det väl lite drygt en meter. Stort är det i alla fall!

Om du kollar begagnattester i biltidningar så är S-max lite ojämn i kvaliteten och det är också min erfarenhet. Inga större typfel såvitt jag vet, mer än att de tydligen kan rosta i trösklar/bakdörrar pga. stensprut från framhjulen.
Min första, en Titanium 2.0 TDCi från 2007 med massor av utrustning var en f.d. taxi som gått 8000 mil när jag köpte den. Tyvärr strulade den en hel del (aggregatrem gick av= bärgning, motorn stannade emellanåt precis efter start m.m.). Min andra och nuvarande är en Family 2.0 TDCi från 2008 som nu gått 19000 mil, har inte haft ett enda fel förutom normala slitdelar under min tid med den.
Jag skulle rekommendera en manuell tvålitersdiesel från 2010 (facelift) och framåt.

lillego
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 02, 2015 1:26 pm
Namn: Fredric
Kör: C MAX 06
Ort: Norrtälje

Inlägg av lillego »

Hej!

Är -08 och -07 samma bil eller finns det skillnader mellan dessa? (Driftsäkerhet, rostskydd etc)

//Fredric

Illbatten
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 11, 2019 9:53 am
Namn: Christopher s
Kör: Jeep Wrangler
Ort: Kopparberg

Inlägg av Illbatten »

Jag undrar om man ska undvika just 2010 årsmodell med tanke på att den gjordes om något. Har även för mig att jag läst att dom stoppade i mer utrustning då? Betyder det att 2010 kan ha ny "barnsjukdomar"?

Illbatten
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 11, 2019 9:53 am
Namn: Christopher s
Kör: Jeep Wrangler
Ort: Kopparberg

Inlägg av Illbatten »

Och hur är 2.0 med 140hk jämfört med 2.0 163hk?
Klarar en ny 40hk en normal husvagn utan problem? Eller ska man isf klura på optimering?

Tummps
Veteran
Inlägg: 349
Blev medlem: lör apr 28, 2018 6:02 am
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci
Ort: Stockholm

Inlägg av Tummps »

Vad jag förstått kommer effekten tidigare i 140hk, de har nästan samma vrid så om du ska köra otrimmat rekommenderar de flesta 140hk tack vare karaktären. Chippar du så blir det bra drag i motorn. Har chippat min 140hk med bluefin, väldigt nöjd.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

zanoii
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
2007 Ford S-Max 2.0 TDCi.
Ort: Hälsingland

Inlägg av zanoii »

Illbatten skrev:Och hur är 2.0 med 140hk jämfört med 2.0 163hk?
Klarar en ny 40hk en normal husvagn utan problem? Eller ska man isf klura på optimering?
Jag kör S-max TDCi 140hk (103kW) med en 1,5-tons husvagn. Det går som på räls och jämfört med min Subaru Outback väljer jag S-max som dragbil alla dagar i veckan UTOM när det gäller att dra på lätt sluttande gräsmatta där såklart subarun är överlägsen pga fyrhjulsdriften. Men stabiliteten på väg är överlägsen med Forden.

Dock måste man med min husvagn ha B96-kort pga totalvikten, men det är ju snabbt fixat.

edit: insåg att jag inte sa något om hur kraften i motorn klarar vikten. Jämfört med Subarun (som är en 2.5l bensinsugis på 165-ish hästar) så upplever jag Forden som vettigare att dra med då kraften såklart kommer lägre ner i registret på en turbodiesel. Så överlag är den väldigt harmonisk och behöver sällan växla ner trots den tunga vagnen.

Skriv svar