S-max saknar regnsensor

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
zanoii
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
2007 Ford S-Max 2.0 TDCi.
Ort: Hälsingland

S-max saknar regnsensor

Inlägg av zanoii »

Hej,

Bytte vindruta på sambons S-Max (2007, 2.0 TDCi 103 kW, manuell) för några dagar sedan pga stenskott. Den tidigare rutan hade (felaktigt) blivit bytt till en utan elvärme så vi var glada att få den ersatt. Glasmästaren påpekade dock (till min sambo när hon hämtade bilen) att bilen saknade regnsensor, vilket den borde vara utrustad med. Jag blev såklart nyfiken.

Har inte lyckats komma in i ETIS så jag kan se detaljer om fordonet, men har efter sökningar här på forumet förstått att sensorn ska vara integrerad i rutan på något vis? Kan det vara så att sensorn sitter i rutan men anslutningskablarna är borttagna av nån klåpare som bara ville ha dit en billig ruta?

Hur kan jag undersöka detta vidare? Har tex spaken för vindrutetorkarna någon speciell symbol om den har regnsensor?
Ringer glasmästaren under nästa vecka och frågar, men tänkte att någon här kanske vet hur det ska vara.

Mvh,
Jonas

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

sitter inte i rutan utan i det svarta skyddet vid backspegeln,,

zanoii
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
2007 Ford S-Max 2.0 TDCi.
Ort: Hälsingland

Inlägg av zanoii »

granadadr skrev:sitter inte i rutan utan i det svarta skyddet vid backspegeln,,
Tack för svar!
Det var det jag misstänkte från början när jag hörde det, men så blev jag osäker när jag läste formuleringarna här på forumet. Så det är alltså en sensor som ska sitta där under, fastsatt mot rutan antar jag? Kanske går att köpa löst och ansluta till en färdig kontakt? Får riva lite och kolla hur det ser ut.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

nja finns det ej i bilen tror jag det blir problem men är ej 100,, min flickvän har massa skit där men ingen regnsensor, som fungerar,, dock vet jag ej om man bara kan köpa det å programera in,, men tvivlar

zanoii
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
2007 Ford S-Max 2.0 TDCi.
Ort: Hälsingland

Inlägg av zanoii »

granadadr skrev:nja finns det ej i bilen tror jag det blir problem men är ej 100,, min flickvän har massa skit där men ingen regnsensor, som fungerar,, dock vet jag ej om man bara kan köpa det å programera in,, men tvivlar
Enligt glasfirman skulle det finnas i den här bilen. Antar att de läste av utrustningslistan och ser att det ska vara eluppvärmd ruta mm, och i den listan stod även regnsensor med. Och i så fall så är den väl redan inprogrammerad (men borttagen rent fysiskt). Sen är det väl kanske ingen jättenödvändig funktion..

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

en klart trevlig funktion tycker då jag,, har det i min Mondeo den och adaptiv farthållare är ju underbara

Skriv svar