Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Mondeo

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-15, 20:25   #1
guztafsson
Guest

Byte från blacktop till silvertop - lösningen!

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

skriver detta för att det är kanske någon mer än mig som kommer försöka sig på detta moment.

Det hela handlar om att byta motor på en Ford mondeo med den svarta ventilkåpan till en med silvrig ventilkåpa vilket inte var så svårt som jag först trodde ( nu när man kan det va det enkelt )

det enklaste sättet att göra detta ( och det billigaste ) är att köpa en hel reservdels bil med fungerande motor och vxl låda i mitt fall kom jag över detta för 1500:- och det va en från 1997, och bilen den skulle ner i var en från 1999.

man ska ta allt förutom själva motor elen, då menar jag att all el ska bort från silvertoppen, och elen från svarta toppen monteras på silvertoppen man får flytta över några givare och plocka bort spridar bryggan från den svarta toppens motor och spegelvända den och montera dit den ( nu menar jag endast kontakterna med tillhörande kablage )

och man får ta första biten av avgassystemet om man inte kan svetsa själv för det är ca 10cm för kort för att passa på grenröret ( rak bit )

så kortfattat använd endast motor med tillbehör ( generator, startmotor, servopump, osv och ta elen ink ECU från den svarta toppens motor. )

funkar som fina fisken riktigt nöjd att få den att fungera nu äntligen.

ps: silvertoppens motorstyrningssystem passar inte OBS INTE! till bilens orginal härva trots att kontakterna är samma!

Senast redigerad av RickardEM den 2009-08-16 klockan 10:05.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.