Tar robotarna över snart? ;)

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Det hände ett par gånger att grannens gräsklippare smet över till mig i förra kåken, det var en sån där lyxmodell som klippte i fram och gödslade i bak.
Tjur heter modellen...

Tags:

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

SK Racing skrev::D Tog ett tag innan jag fattade, o då har jag ändå jobbat med dito gräsklippare i många år, minimalt med underhåll på själva klipparen men el och guideslingorna behöver då maximalt med tillsyn och underhåll.
Har du jobbat med dom? Jag tycker mest man blir motarbetad :D
Jag föredrar dom mindre ulliga modellerna, fårskalliga till tusen men man vinner rent fysiskt iaf;)
Japp, humorn är på topp :D

Ang det här med överlevnad så är jag körd, elvärme och kommunalt VA är inga bra förutsättningar. Men man kan göra mycket med en kolgrill och vatten finns i sjön så en stund klarar jag mig nog ändå...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:laughing: Snacka om att ni gått igång, grabbar - detta börjar likna gamle Lasse O´Månssons redaktörskrönikor i tidningen MAD :D...

Får, dom är ju tyvärr så smarta att om en lär sig rymma så tipsar dom de andra hur man bär sig åt. Synd om stackarna som blir påkomna, det sägs ju att det brukar sluta med att hela besättningarna måste utrotas. Annars så är bland det slugaste jag sett just en gammal tjur som vägrade ta skit av en stöddig blivande dräng utsänd från nån jordbruksskola - oxen dissade totalt pådrivningen, ställde sig demonstrativt i ett hörn och brölade ilsket åt smiskandet men gjorde inga utfall så länge killen stod bakom och dängde skinkorna på honom med en bit slang, men när snillet gick framför så tog det en blinkning från att han fattat tag i hornen till att han var i luften :rolleyes:. Oxen var helt inne på att gräva ner honom, så allt gick blixtsnabbt men mera av tur och snabba reflexer än något annat klarade han att dyka undan och fly ur hagen.

Forskare ger i någon ny rapport cred åt apor för att de tänker efter och samlar sten för att kasta på irriterande besökare när de får läge, men undrar just om nötboskap inte är precis lika beräknande :D. Jag hade själv en gång bland sommargörat på en bondgård att ibland utfordra en liknande best (men bara när han var i båset) och det brukade gälla att smyga in, dumpa hinkens innehåll över planket och gärna dunsta om möjligt innan han märkte närvaron, eftersom det small så inihelsicke att teoretiskt kunde han ha kört hornen genom väggen - där kan man snacka om överlevnadskurs för slynglar :D.

Men idag tror ju ungarna att barrträd luktar hårschampoo och fiskpinnar simmar i havet, de skulle nog må bra av lite sånt där om det fanns just några gårdar att släppa ut dom på längre. För några år sedan stod jag och mejade ner långgräs utanför tomten när ett par busgrabbar i mellanstadieåren kom förbi, tvärstannade och bara stirrade, kanske nämnt nån gång men iaf. Jag undrade typ om jag missat att det slagit eld nånstans för det fanns en del stenar omkring så gnistbildning var oundvikligt, men det visade sig att de faktiskt aldrig sett nån slå med lie, eller ens sett en lie för den delen :Odd:.

Man undrar vart allt slutar, kommer nästa generation att ens kunna hantera våra vanligaste handverktyg om de inte gått en särskild utbildning? Verkar som att skolans roll gått från att tvinga in ungarna i en standardroll som dugliga jobbarämnen till nåt slags standardroll som generiska processövervakare (vilket verkar vara vad dataspel egentligen handlar om?) nu när riktiga arbeten knappt finns längre om det finns en maskin som kan ställas dit.

Förvärvad autism, undrar just om det blir nästa bokstavsdiagnos samhällsbyggarna "uppfinner" :p. Jag kommer att tänka på ett 80-talsavsnitt av TV-serien "Twillight Zone" där storstadens gator var mörka och öde så när som på två hemlösa som gick omkring och snackade filosofi. Visade sig; alla andra satt instängda dygnet runt och kollade på TV och liknande (när serien gjordes var World Wide Web knappt påtänkt, en ordinär hårddisk rymde ca 1 MB och dataspel var typ PacMan som sniglade runt och åt kakor i en fyrfärgsmonitor, kanske bör påpekas för ev yngre läsare :D). Ingen ville eller tordes gå ut och allt skickades runt med robottransporter, det är ju ungefär som den fantastiska(?) morgondag samhällsanalytikerna förutspår utom att de pratar om tätare städer för att förbruka mindre resurser och att automatisera transporterna för att eliminera olyckor med fordon.

...Tusan, ge storebröderna nåt sekel att jobba igenom så har de nog till slut eliminerat hela människosläktet av ren hänsyn :rolleyes: till naturen de kan allt mera om i teorin och allt mindre om IRL - en del vitrockar är ju seriöst oroade att datorerna skulle komma till att det vore den rätta slutsatsen om de kunde utveckla ett resonemang :p.

Filmtips apropå: scifi-klassikern "Fahrenheit 451", 1966 http://www.imdb.com/title/tt0060390/. Om det bekväma i att slippa tänka själv i ett totalitärt samhälle där det viktigaste är att allt flyter problemfritt men förstås spricker trygghetsbubblan en dag. Tycks som den blir bara mera aktuell för varje år. Tröghetsvarning, dock: detta är motsatsen till en modern Hollywood-scifi, snarare filmad teater. Gott om tid för reflektion kan man säga.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Tjurar är söta små djur :D Fast när ögonen blir röda så är jag den första att flytta på mig, det är rejäla krutpaket när dom blir förbannade. Att ta tag i hornen på en tjur som man redan retat upp är ungefär lika begåvat som att sätta sig i en katapult och rycka sprinten :rolleyes: Fast skillnaden är att katapulten står kvar och försöker inte använda en som slityta när han kör pannan i backen i full fart...

Det kan vara så som Släggmek skrev om får, min erfarenhet där är begränsad och jag är dåligt påläst. Jag hjälpte en tidigare granne att häva några över stängslet (gör om det med en tjur) när fårbonnen själv var bortrest, hur det gick för fåren och bonden sen har jag inte en aning om.

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

SK Racing skrev:Vid all hantering av djur så får en alltid ha i tanke att det är djur o inget annat, det går inte o lita på dom för fem öre, just tjurar så har jag en god vän som svävade länge mellan liv och död just pga en tjur.

Jag jobbade med stora djur på 90 talet och en bit in på 2000 och fick några smällar genom åren, men det gick bra.

Det viktigaste är att alltid ha en utväg/flyktväg att ta till, så du aldrig blir trängd i ett hörn eller dylikt, sen skall en inte vara ensam ute med djuren, utan två, sen om det andra inte har någon djurvana spelar ingen roll, men då kan ju den larma om något skulle gå åt skogen.

Det är ju dock så att med den prisutvecklingen som är inom jordbruket så är ju ensamarbete idag mer aktuellt än för 20 år sedan, dock är ju mobilen en tillgång, men om den ligger i hytten och eller täckningen fallera, ja då står, eller ligger en ju där en hamnar.
Nu blir jag förvirrad, pratar vi tjurar eller myndigheter nu? :Odd:

Skämt å sido, flyktväg och minst 2 på plats är det som gäller, en mobil är värdelös om man själv är medvetslös

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det där med djur kontra folk, där har iaf jag lärt mig av erfarenhet att det handlar till stor del om individen i bägge fallen om de är att lita på, inte arten :D. Men nä, uppenbart har det nåt att göra med hormonnivåer etc också, så där ligger tjurar (särskilt genom storlek), galtar och baggar i särklass om vi undantar enstaka mänskliga individer med tjall som inbegriper binjurarna (där adrenalinet produceras) eller olämplig smak för kemiska preparat.

När det kommer till fallerande tjänsteutövningar kan man ju undra lite om de ansvariga har liknande problem med signalsubstanserna, för där verkar sunda förnuftet ha släckts ner ganska ofta med hänvisning till en "professionell inställning" när det för sent uppdagas att de totalt förbisett vårdbehov etc. Mjo, nu raljerar jag förstås en aning, men beteendevetarna missar ofta de facto att våra reaktioner styrs i grunden av samma enkla mekanismer som styr enklare däggdjur - det primäravalet mellan flykt och strid kommer upp till ytan i stressituationer och förvandlas till att handla om att antingen skyffla ett ärende åt sidan eller ta i tu med saken. Verkar som att det är flykt som allt oftare blir svaret idag.

Där jag tillbringar vardagarna hör jag ofta hur väntan på att nå handläggare hos FK brukar innebära i snitt omkring 20 minuter i telefonkö, det måste betyda något. Att få prata med vårdcentralerna brukar betyda att ringa en telefonsvarare på morgonen och sedan i bästa fall att någon hinner ringa tillbaka före lunch, för på plats så är kön i väntrummet så lång att många akutbesökare ger upp och går hem efter någon timmes väntan. Arbetsförmedlarna i området har i sin tur minimum nån 200+ klienter vardera att försöka vägleda, ibland inklusive försöka att finna en fast bostad åt, eftersom de vise i centralenheten undan för undan kastat på dem nya uppgifter ovanpå den egentliga, att förmedla arbeten. De har fått ta över ungefär halva bördan från invandrarverket och socialen utan att ha varken personal eller tillräckliga sakkunskaper, men detta kan knappast de enskilda handläggarna ges skulden för utan det handlar mera om ett system som har tappat kontakten med verkligheten som SK Racing-Mats belyste rätt bra här.

För mig syns det som att vi befinner oss i en situation liknande den öststaterna hamnade i när Sovjet kraschade, fast nåt slags light-version på samma sätt som samhället före var en slags mänskligare variant av hur det fungerade där (hupp, nu blev det svårt att inte trassla in det i politik men å andra sidan kan ingen sida frånsvära sig ansvar). Vi är som sagt inskolade i ett system som vittrat bort men travar på i gamla vanor, folk förväntar sig att samhället ska komma till undsättning när det skiter sig, från lokala till nationella pampar tror de att storföretagen ska göra sina nyetableringar inom landet fastän det mesta ägandet idag ligger utomlands osv.

Jag hörde förresten ett ganska intressant gnabb på radion igår för och emot att enskilda län öppnar egna representationer i Sthlm för att få en direktkontakt när maktens centrum mer och mer stängt dörrarna om sig, samtidigt som en del tyckare menar att det är att acceptera systemfelen. De som sitter i glastornen måste nog börja acceptera att ett träd växer från rötterna, inte från kronan (bokstavligen, om man skriver Kronan med stort K = staten :rolleyes: :p) som de predikat i århundraden, likadant ute i landet är det nog dags att öppna blicken inför att det finns massor av informell klokskap ute i samhället att samla upp och finna nya lösningar för småskalig samverkan i snart sagt alla sammanhang, helst utan att pinka revir samtidigt. Aj, nu tror jag att jag tappade balansen i mild affekt :wild: och snubblade av pallen , borde förresten gå och handla - nån som vill ta ordet?;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

För att återgå till ämnet lite - stationära robotar verkar kunna vara till mera nytta än de där som är ute och rymmer :). Nu har några fått en till att skriva ut en bil i 3D igen, relativt snabbt dessutom: http://www.msn.com/sv-se/video/watch/vi ... ORM=BWVOLC Man kanske vågar hoppas på att det går att spritsa en kopia av Fords konceptbil Mustang I till slut?:D Spännande utveckling.

Sen sägs betjäningsrobotar för vårdsektorn alltmer närma sig även Sverige (i Japan är de redan en del av vardagen på en del ställen). Hur ställer man sig egentligen? Blir det för kallt och opersonligt eller kan det rentav vara en fördel för många, t o m bra för självkänslan (klara sig själv längre) att slippa ta hjälp av vårdpersonal som ständigt växlar och ibland kan skapa oro bland dementa gamlingar mfl som hela tiden möter nya främlingar de aldrig hinner lära känna innan de ersätts av andra? Det är ju också en framtidsfråga.

Edit: Tydligen var ämnet uppe i Almedalen också, blev en snackis i radio som kan avlyssnas på nätet, ganska intressant: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6204667
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Självkörande bilar...Ett ämne aktuellt sen Carl Barks ritade Kalle Anka men nu börjar det bli verklighet http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 2271684.ab, äntligen tycker säkert några som mest vill bli omhändertagna i alla livets skeden och slippa varken tänka eller handla själva. Undrar om det ingår sömnpiller i leasingavtalet och liggplats så man inte kommer fram ostruken utan mest bara slätstruken :D. Verkar som en våt dröm för politikerna, mest av allt. Nä, dags att tjacka cykel om dagen kommer när de tar över, "standardbubblorna" som redan bilfantasten, tävlingsföraren och motorjournalisten Gunnar Friberg förutsåg i en dystopisk novellett i Teknikens Värld på 80-talet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Förmodligen kommer det väl finnas nån klausul i köpekontraktet om att upp till ett visst antal kullerbyttor så betalas bonusavdrag/böter/skadestånd av tillverkaren, kan nog iofs bli lite snårigt om nån satt i kvarstad skrivit över bilen på sitt husdjur :D (inte säga inte nu :prop:, här i krokarna testamenterade en gumma bort sin bondgård till boskapen via en stiftelse, så att de skulle kunna ströva runt även när hon försvunnit).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro att x antal kullerbyttor står tillverkaren för enligt standardavtal med nån Force Majeure-klausul, om inte fordonet skrivs över på ägarens husdjur eller städrobot :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmm, det där har väl på ett sätt varit uppe till (seriös :p:D) diskussion på ett sätt när det gäller alkolås och om eller hur spill som ger inträngande ångor i kupén kan störa den utrustning som finns idag. Men nu kom ju nån statlig utredare och tyckte att all form av bruk av nåt som ens för tankarna till nikotinvaror (undrar om chokladcigaretter ingår i associationsmönstret? :D) bör förbjudas på allmän plats. Med allt snack om fettskatt och sockerskatt osv och detta ovanpå det så kan man börja vänta på att bilen inte går att starta om man inte har ett stegmätararmband på sig som rapporterar till låset att man redan tillryggalagt stipulerad sträcka till fots eller på trampcykel under dygnet innan man gav upp och bestämde att fortsätta i bil :D. Eh, nu blev det nästan OT trots att jag själv startade tråden...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tja, tack för passningen :laughing: men frågan är väl om man ens som OT-expert kan gå helt vilse från ämnet utan att det blir som "På minuten" i radio :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Fasligt mycket snack i olika media om ämnesfrågan på sistone, varav det mesta ur perspektivet att vi riskerar få en massa tid över :D och själva bli överflödiga. Det där är ju tänkvärt och här https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU är en liten film (riktigt bra automatöversatt för de som vill ha textremsa, verkar som att profetian är självuppfyllande :p) om hur långt robotiseringen nått så här långt. Värt att spendera en kvart på, vill man komma direkt till avdelningen självkörande fordon så är det precis 5 minuter in.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Intressant just nu färsk intervju med Ford´s CTO Ken Washington (CTO = Chief Technical Officer om jag fattat förkortningen rätt) som beskriver läget för utvecklingen av självkörande fordon - inte riktigt så nära fullbordan som pr-folk vill hävda ibland - och tillsammans med intervjuaren Kara Swisher ger sig på att framtidsspana om detta och samhällspåverkan av det plus sånt som minskat bilägande, mer hyr/leasing. Ta del av det antingen som ljudfil eller lätt redigerad transskriberad text: https://www.recode.net/podcasts/2019/4/ ... -interview
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar