Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Focus

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 07:34   #1
Focus RS
Registered User

Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders G
Från: Karlstad
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Focus RS: Installation av panelfilter (original, K&N etc.)

Denna artikel är producerad av Andi K (Gryphon) och publicerad med hans medgivande. 1000 tack Gryphon!

Det första steget i att öka genomsläppet av luft till motorn i en Ford Focus RS är att införskaffa och installera ett panelfilter. Av dessa finns många fabrikat, men det kanske mest kända av dessa är det amerikanska företaget K&N, vars produkt, en 33-serie Filtercharger, har använts i denna guide. Guiden är dock lämplig för installation av samtliga typer av panelfilter (BMC, GREEN, Pipercross osv.)

Ett panelfilter ger inte samma effektökning som ett öppet filter eller induktionskit, och inte heller samma ljudvolymökning, men det är ett bra sätt att öka luftgenomströmningen i motorn samt filtreringsnivån och att därigenom bidra till motorns livslängd och dess pigghet. Jag valde att installera ett panelfilter eftersom jag inte ville att bilens motorrum skulle avvika märkbart från originalskicket, RSen är ju en begränsad upplaga och för mig var det extrem viktigt att mina modifikationer antingen var fullt återställeliga, eller osynliga.

Ett K&N-filter kan köpas på många sätt, och namnet är så välkänt att otaliga butiker (bland andra från FMCS samarbetspartner TG Racing, GIK Turbo och självaste Mekonomen) antingen har filtren i lager eller tar hem dem på beställning. Dagspriset för ett sådant filter är cirka 750 kronor. Artikelnumret är 33-2266.

Till installationen behövs minimalt med verktyg, en torxnyckelsats som den på bilden är allt som krävs.

Eftersom filterboxen sitter på undersidan av bilen, under batteriet, hjälper det att kunna stå under bilen att arbeta. Tänk på att aldrig arbeta under en bil som står på en domkraft! Jag använde mig av en hydraulisk liftanläggning på en av OKQ8:s GDS-hallar.

När bilen är uppe, titta vid vänstra hjulet, ungefär under där batteriet sitter. En svart låda med ribbade sidor bör vara uppenbart placerad. Runtom lådan sitter sex torxskruvar, av vilka tre kan ses på den första av bilderna nedanför. Skruvarna sitter permanent fast i lådan så det är ingen risk att tappa någon av dem i marken. Om de skulle kärva kan man ha på lite universalspray (Jag använder Valvoline). En av skruvarna, den som sitter närmast hjulet, är svår att komma åt och det hjälper att ha en lång skruvmejsel och en ficklampa. När alla sex skruvar har skruvats ur helt, kan man ta bort lådan.

Lådan skjuts sedan nedåt, mot marken, tills röret som ansluter från hjulsidan helt har glidit av och lossnat från lådan. På denna bild syns även hålet där den svåråtkomliga skruven ska sitta.

Det gamla filtret plockas helt enkelt bort från översidan av lådan man just skruvat bort. Det sitter inte fast på något speciellt sätt, och det går att lyfta bort utan vidare.

Det är nu dags att placera K&N-filtret på samma plats där originalfiltret ska sitta. Passformen bör vara god och det ska inte vara några problem med att få läppen runt filtret att sitta (löst) över en liten kant på översidan av luftboxen.

När filtret är fastsatt i översidan av luftboxen trär man på anslutningen till luftröret man lösgjorde genom att passa in delarna i varandra och skjuta boxen uppåt, mot batteriet, röret glider på plats och det är dags att sätta fast de sex torxskruvarna. Tänk på att skruva lite åt gången på varje av skruvarna, för att undvika att lådan blir sned. När alla sex skruvarna har satts fast är arbetet klart!

Nu återstår bara det roliga...

Focus RS är inte uppkopplad  

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.