Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Transit/Tourneo

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-15, 05:51   #1
BackaHans
Registered User

Medlemsdatum: Apr 2019
Namn: Hasse Nyström
Från: Gävle
Kör: Transit Mk2

BackaHans +10 Det börjar arta sig
Sprucken topp, eller?

Hej!
Jag håller på och fixar med sonens husbil, en Mk2 -81
Har bytt kamrem och tändningsdelar. Under provkörningen började den gå sämre och sämre och till slut gick den bara på tomgång. Vid gaspådrag lade den av. Det visade sig att det fattades c:a 2 liter vatten och det låg vatten i insugningsröret.
Jag misstänkte att jag inte hade fyllt på kylarvattnet ordentligt och att topplockspackningen gått sönder. Bytte den igår, men fortfarande samma fel. Den ryker vitt och det är mycket vatten i avgaserna.

Vad tror ni?
Spricka i toppen?
Kondensvatten i tanken?
Spricka i insugningsröret? (kylarvattnet passerar ju där också)?

Jag slarvade lite när jag drog topplocket, drog till 11 kg utan varmkörning. Kan det göra skillnad.

Tror att det dröjer några minuter innan det börjar ryka vitt.

Tacksam för hjälp!
BackaHans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 10:03   #2
SK Racing
Registered User

SK Racings avatar

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Tolkar din text som att du bytt packning, då borde du vid inspektion av packningytorna på block o topp sett ev sprickor.

Du har gissar jag en Pinto i transan och dom brukar inte vara sprickbenägna varken i topp eller block, har stött på en under alla år, den kördes länge med def toppackning så både topp o block blev totalskrot.

Gängrensar en och gör 100 rent och drar enligt bok så finns ju grunden för en fungerande motor.

Att den ryker vitt är troligen vatten som ligger i avg och som blir ånga när det blir varmt, för försvinner det nu inget vatten, eller blir tryck i kylsystemet och den går så bör ju toppen o packning fungera som det ska.

Insugen har jag aldrig råkat ut för att dom spricker, men även i aluminium brukar sprickor framträda så att en med blotta ögat kan se dom.
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 23:04   #3
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Som Mats säger. Iofs har jag hört om att det kan hända att även en Pinto spricker men väldigt sällsynt, till skillnad mot för storebror Lima (2.3L) som amerikanarna tog fram från samma grundritningar. De spricker regelmässigt mellan ventilerna vad jag förstått och det är väl där man bör främst leta ev sprickor på en Pinto (2.0L) om inte packningen stuckit. En gammal diversemek sa mig en gång att i princip alla Ford-motorer av äldre snitt har nedärvda problem med hotspots i topparna och att Pinto följer familjelinjen i det, vilket märks tydligast i hur de eldar ventiltätningarna.

Efter vad jag märkt går Pinto hetast i trakten av 3:ans cylinder (där sprack ett avgasgrenrör av den sämre standardmodellen för mig en gång) eller möjligen fyrans. I mitt förråds skamvrå vilar den motorn sen jag minns knappt efter att ha kokat duktigt summa tre gånger på en semestersväng som fick kortas av, så jag skulle inte säga att det är otänkbart med sprickor .

Nu gissar jag en aning men antagligen handlar det om värme som ackumuleras p g a tändföljden på samma sätt som Volkswagens boxers som är notoriska på bränna avgasventilen på fjärde cylindern därför (luftkylningen och dålig städning höjer risken). Felsökningsspray för att leta gasläckor i rörsystem lär funka bra också på motorer har det sagts, det billiga men något otydligare alternativet som tipsats är att spraya på rödsprit, vänta nån minut tills det dragit in, torka av resterna och pudra potatismjöl över för att se om där bildas strimmor. Asgammalt verkstadstrick ska det vara.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kylvattenläckage, transit

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.