Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Sierra och Scorpio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-22, 06:51   #1
SK Racing
Guest

Powerflex bussningsbyte bak på Sierra

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter ang bussningsbyte.

Jag började med att montera ner hela bakvagnen, detta tog faktiskt bara en timme ca, men då lossnade allting som det skulle. Väl nere på golvet så funderade jag på hur jag skulle få ut dom gamla bussningarna men det var busenkelt jag skar av "läppen" på ovansidan av bussningarna, sedan så tryckte jag bara ut dom. Sedan ska dom nya bussningarna dit Och jag gjorde som bilden visar dvs Palla upp bakvangnen, en garagedomkraft, ett järnrör, bräda o en dörrpost(bör ju finnas i varje garage) Jag smetade in bussningarna med kopparpasta innan monteringen och pressade dit dom svårare än så var det inte. Men när bakvangnen skulle dit så var det lite problem faktiskt då powerflex bussningarna var högre än dom gamla så skruvarna blev för korta men med lite övertalning dvs press med hjälp av domkaften så fixade det sig. den effektiva tiden skulle jag uppskatta till ca 3 timmar men det är ju under förutsättning att allt flyter på

Nu i efterhand så kan jag konstatera att jag kunde bytt dom på plats men jag har inte skruvat Ford så mycket innan, vilka problem kan man stöta på då? jo det vanligaste är ju att skruvarna som sitter upp i chassiet är fastrostade i hylsan som sitter i bussningen och det är bara fram med gasen o smälta bort bussningen alt ett stort spett som man sätter mellan balken o bakvangnen med risk för att deformera balken, är balken rostig så får du reda på det. Bilen blev väldigt stabil efter bytet och det är något jag inte ångrar, jag har sedan innan bättre bussningar i framvangnen.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2769-k.jpg
Visningar:	839
Storlek:	48.3 KB
ID:	9749  

Gammal 2006-05-22, 18:14   #2
Mr 19"
Registered User

Medlemsdatum: Mar 2004
Namn: Johnny Lehti
Från: Göteborg
Kör: Sierra Cosworth
Yrke: Gymägare/pers.tränare

Mr 19" +200 Är en tillgångMr 19" +200 Är en tillgångMr 19" +200 Är en tillgång
Går som sagt bra att göra på plats också med klossar mellan bakvagn och kaross, och pressa bussningen uppåt med t.ex. domkraft.
Mr 19" är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-22, 18:21   #3
SK Racing
Guest

om skruvarna inte sitter fast vill säga, det gjorde dom första gången jag tog bort bakvagnen för då måste den ner så att man kommer åt det som är kvar av skruven när man har dragit av den...

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.