Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Teknik (ej modellspecifikt)

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-02, 20:16   #1
knutte2
Registered User

Medlemsdatum: Oct 2012
Namn: Henrik Widmark
Från: Staffanstorp
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016

knutte2 +10 Det börjar arta sig
Är det möjligt att använda samma bilnyckel (key-less med startknapp) till två Fordar?

Hej

Jag har två Fordar (Galaxy -16 och Mondeo -15) med samma sorts bilnyckel till båda (se nedan). Jag undrar om det är möjligt att programmera nyckeln från min ena bil, så att den även kan öppna och starta den andra bilen?

Jag hittade denna guiden på Ford USA:s webbsida och den beskriver hur man registrerar på fler nycklar på en bil med nyckellöst system, så länge man har minst två fungerande nycklar.

Det jag är orolig över är om denna metod programmerar om nyckeln eller om den endast "lär upp" andra bilen att även godkänna nyckeln från första bilen. Jag vill inte riskera att nyckeln programmeras om så att den slutar fungera i första bilen. Då kommer jag stå där med tre nycklar till andra bilen, men endast en fungerande nyckel till första bilen. Och då kommer jag inte kunna koda tillbaka nyckeln till den första (eftersom jag inte längre har två fungerande nycklar till den). Enda utvägen blir att kontakta en Ford-handlare). Med anledning av detta har jag inte vågat testa guiden än.

(Båda bilarna är utrustade med nyckelfria system (med Ford Power Start-knapp) som känner av nyckeln i fickan. Jag kommer alltså inte behöva använda den tillskurna metallnyckeln, för jag förstår att den endast kommer funka till första bilen).

Tacksam för svar om någon känner till hur tekniken fungerar.
knutte2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 08:16   #2
Bruno
Registered User

Brunos avatar

Medlemsdatum: Aug 2010
Namn: Bruno S
Från: Helsingborg
Kör: Edge ST-Line -18
Yrke: Servicerådgivare, FordStore Hedbergs Bil

Bruno +50 Är på god väg
Det går tyvärr inte. Nycklarna ska bara kunna "hålla minnet" på en bil. Programmerar du den till en annan bil så är första borta
Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 22:19   #3
knutte2
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bruno Visa inlägg
Det går tyvärr inte. Nycklarna ska bara kunna "hålla minnet" på en bil. Programmerar du den till en annan bil så är första borta
Tack för svaret, Bruno. Hur pass säker är du på att det är nyckeln som omprogrammeras och inte bilen som lär sig acceptera en annan nyckel? Dvs att nyckeln alltid sänder ut en rullande kod och sedan är det upp till bilen (bilarna) att programmeras för att acceptera den specifika nyckeln. Jag hade nämligen ställt samma fråga tidigare i ett amerikanskt forum och där säger man att det är bilen som lär upp sig och att det därför går att registrera samma nyckel till flera bilar. Kan systemen skilja sig mellan USA och EU?
Gammal 2019-04-04, 07:20   #4
Bruno
Registered User

Brunos avatar

Medlemsdatum: Aug 2010
Namn: Bruno S
Från: Helsingborg
Kör: Edge ST-Line -18
Yrke: Servicerådgivare, FordStore Hedbergs Bil

Bruno +50 Är på god väg
Vill minnas att vi testat detta till en av våra kunder och det inte gick men det var också för något år sedan och tror att det var den äldre typen av nyckel, men kan inte svära på det
Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 18:55   #5
knutte2
Registered User

Då har jag testat och kan tyvärr informera att det inte fungerade. Bruno har alldeles rätt. Programmerar du nyckeln till en ny bil, så tappar den möjligheten att styra den gamla.

Det gick alltså utmärkt att registrera på nyckeln på min andra bil, så nu har jag tre fungerande nycklar till den. Problemet är dock att jag nu endast har en fungerande nyckel kvar till min ena bil, vilket gör att jag inte kan registrera tillbaka nyckeln till den bilen. Åtminstone inte med den metoden, då den kräver att man har två fungerande nycklar till bilen.

Har man inte problem, så skapar man sig...
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.