Motorolja till Briggs & Stratton

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
lapeton
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 13, 2019 11:51 am
Namn: Lars Pettersson
Kör: Focus
Ort: Täby

Motorolja till Briggs & Stratton

Inlägg av lapeton »

Har gräsklippare med Briggs & Stratton Series 550e 140cc. Enligt Briggs & Strattons tekniska specifikationer är olja SAE 30 förstahandsvalet, men den bästa oljan är helsyntetisk 5W-30.
Båda finns att köpa överallt. Men jag har hemma flera liter helsyntetisk 5W-40. Jag har kollat vad som skiljer 5W-30 och 5W-40 åt. Jag har förstått att 5W-30 ger bättre smörjning vid högre temperaturer, tack vare högre viskositet, på bekostnad av högre bränsleförbrukning.
Det vore OK men kan motorn skadas eller slitas mera, eller bli svårstartad eller uppvisa andra oönskade beteenden om jag häller i 5W-40?
Jag använder gräsklipparen kanske 10 gånger per säsong och aldrig längre än 1 timme åt gången.

lapeton
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 13, 2019 11:51 am
Namn: Lars Pettersson
Kör: Focus
Ort: Täby

Inlägg av lapeton »

Rättning. Det är visst 5W-40, min tänkta ersättningsolja, som är tjockare, smörjer bättre, man drar mer bensin.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Du kan hälla i 5w-40 utan problem. Skulle tro att det går att köra en briggs på tjära eller matolja som smörjmedel om det skulle krisa. Dom är mer eller mindre odödliga.

// Jimmy

lapeton
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 13, 2019 11:51 am
Namn: Lars Pettersson
Kör: Focus
Ort: Täby

Inlägg av lapeton »

Jag kör nu på 5W-40, allt funkar perfekt.

Jag kan berätta en historia hur odödliga B&S är.
Jag ärvde en gammal, rostig och sliten Stiga med B&S efter förra husägaren. Först ville köra den till soptippen, men den gick igång när jag hällde i bensin och jag använde den sen i 25 år till. Stigas serviceåtgärder var snyggt uppräknade på en metallbricka som satt på maskinen och jag följde ju det. Haken var att det inte stod att man skulle byta olja, bara att man skulle fylla på SAE 30, så jag gjorde så i 15–20 år. Då lade självdriften av och, för att reparera den, skaffade jag manualen och förstod hur oljan borde ha skötts.
Jag sålde Stigan efter 25 år. Då var den nog 40 år gammal och rost hade förstört basplattan till den graden att handtagen höll på att lossna helt. Men B&S funkade fortfarande, fast den var svårstartat som kall.

Skriv svar