Diesel eller bensin/flexifuel?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
mbyrod
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 19, 2019 9:15 pm
Namn: Magnus Byröd
Kör: Mondeo
Ort: Göteborg

Diesel eller bensin/flexifuel?

Inlägg av mbyrod »

Har en Mondeo flexifuel från -11 idag som har gått fint mellan 6-10 k mil som jag kört den. Fjärde barnet är på gång så nu blir det till att uppgradera till 7-sitsigt. Kikar på s-max och galaxy, men funderar på om jag ska leta efter diesel eller bensin/flexifuel?

Tänkte diesel först, men kommer bara köra ca 1000 mil per år tror jag. Mest till och från dagis, kompisar etc. Någon enstaka långresa per år. Så frågan är vad som är störst risk. Problem med partikelfilter som sätter igen, eller bensin/flexifuel som krånglar?

Letar efter något i prisklassen 80-150k, gärna runt 100k eller lite mer

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kör man mycket korta sträckor är ju partikelfiltret en "risk", i alla fall om man inte ser till att tvinga regenerering emellanåt.

Samtidigt så är dessa typer av bilar (S-Max och Galaxy) mycket trevligare med det vridmoment som en dieselmotor har.

Provkör båda varianterna och känn vilken du trivs med men om du bara vill fokusera på att minimera risk för krångel skulle jag nog välja bensin/flexifuel. Men utbudet på sådana verkar lite skralt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Håller med föregående.. Skulle du då ta en bensinare/FF så bestäm dig för att bränsle och håll dig till det. De strular bara om man håller på och byter fram och tillbaka. Skulle du få för dig att byta så se till att där är så lite som möjligt av det du går ifrån och fyll tanken med det nya, sen måste bilen gå ca 20-30 minuter för att styrdonet ska "ställa om" till det andra bränslet.

Fördelen med bensin/flexifuel (med tanke på att du kör lite) är ju t.ex rätt mycket lägre skatt, men du kan inte få den med automat om det nu skulle vara ett krav från din sida. Försäkringsmässigt tror jag inte skillnaden är stor dock
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

volvov70n
Veteran
Inlägg: 163
Blev medlem: mån jun 04, 2018 7:47 pm
Namn: toni t
Kör: volvo
ford
Ort: Skövde
Medlemsnummer: 672

Inlägg av volvov70n »

undrar med om man törs köpa en euro5 diesel , det som nv väntar i framtiden med miljözoner

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5455
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

volvov70n skrev:undrar med om man törs köpa en euro5 diesel , det som nv väntar i framtiden med miljözoner
Det är väl 2022 det ev blir aktuellt? Det gäller ju även bensinare som inte uppfyller euro5, typ innan 2009.

Jag har en diesel euro5 och även en bensinare från 1992 och bor en timme från Stockholm city. Kör aldrig i de delarna som förbudet är tänkt i och ser inte heller att jag kommer ha behovet i framtiden.

Så köp på du om du nu inte har ett stort behov att köra i de tänkta förbudszonerna. Då kan det ju vara aningens dumt köp.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Skriv svar