Givare och sensorer s-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Illbatten
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 11, 2019 9:53 am
Namn: Christopher s
Kör: Jeep Wrangler
Ort: Kopparberg

Givare och sensorer s-max

Inlägg av Illbatten »

Hej på er!

Är nybliven ägare till en s-max -11 2.0 diesel med powershift och är mycket nöjd!

Jag köpte på skoj en sån blåtandgrej till obd2/android. Letade lite i menyerna och hittade då en felkod P0715 vilket kunde betyda nån varvtalsgivare på växellåda om jag inte minns fel, även en som hetteP002F som kunde tyda på air sensor (lambda?) . Bilen går fint och växlar mjukt men jag blir ändå och fundera lite på givare över lag. Vi ska i sommar ut på husvagnssemester och åka en bra bit och då vill jag veta om det kan vara bra att byta några givare som kan göra att vi annars blir stående. Förra sommaren fick vi köra i streck med Saaben eftersom vi hade en dålig kamaxellägesgivare.

Så jag vill veta vilka sensorer man bör byta dels med tanke på mina felkoder och dels eftersom bilen gått 20000 mil och vi inte vill få stopp efter vägen. Om man kan förebygga något enkelt menar jag

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Börja med att radera koderna och se om dom återkommer , kan vara satta för längesen och i samband med någon felsökning. Kommer dom tillbaka så får du logga diverse givare som har med dessa systemen att göra och se om något värde ballar ur och vid vilka omständigheter och på så vis dra slutsatser om vart problemet kan ligga

Illbatten
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 11, 2019 9:53 am
Namn: Christopher s
Kör: Jeep Wrangler
Ort: Kopparberg

Inlägg av Illbatten »

Tackar för svar. Jag har raderat koderna i bilen och kollar om en stund igen.

Ford4Life
Veteran
Inlägg: 601
Blev medlem: ons sep 23, 2009 5:24 pm
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD
Ort: Härnösand

Inlägg av Ford4Life »

Koder kommer och går lite tycker jag, hade länge en som klagade på generatorn, det är borta nu t.ex.

Skriv svar