Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Edge/Mondeo/Galaxy/S-MAX

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 12:30   #1
Jimi
Registered User

Medlemsdatum: Jun 2019
Namn: Jimi Landin
Från: DEGERFORS
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13

Jimi +10 Det börjar arta sig
Vägljud i Mondeo -13

Hej, har en Mondeo kombi 2013 1.6 Diesel 8500 mil.

När jag kör i 30 - 35 km/h så blir det fruktansvärt mycket däckljud i bilen, öronbedövande. Verkar bli någon form av resonansljud, sen minskar det när jag kör snabbare men överlag så är det mycket mer däckljud/vägljud i bilen än i min fiesta - 10. Vid körning i 90 km/h och över så blir det nästan som ett sövande ljud.

Har läst tester på nyare Mondeo och de ger beröm för att de är så tysta vid körning, har någon erfarenhet av mondeo -13 ?

Mönsterdjupet på bakdäcken är 3-4 mm, Goodyear Efficientgrip. I fram sitter det Nokian Hakka blue mönsterdjup 5 mm.

Nästa fråga,

Bilen har sportchassi och jag börjar bli trött på att hela bilen skakar och nästan hoppar när man kör i ett litet gupp = ingen komfort alls. Som grädde på moset har Ford satt dit stenhårda sportstolar med obefintlig stoppning.

Är det någon som vet vad som skiljer mot ett vanligt chassi, hur mycket som måste bytas ut när det gäller fjädringen ?

Tacksam för era åsikter.
Jimi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:06   #2
Ford4Life
Registered User

Medlemsdatum: Sep 2009
Namn: Rickard Å
Från: Härnösand
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition

Ford4Life +10 Det börjar arta sig
Mondeo Facelift mk4.5 har ingen ny bakvagn som gör att bilen går tystare. Mk5 har det däremot.

Däcken kan vara göra att det låter illa, speciellt om du har V mönstrade däck, de är ökända för det, det kan nästan misstas för att hjullagret har gått sönder. Jag hade dock en kombination av bägge, dels däcken med V mönster som levde om samt kasst ett hjullager. Men däcken gjorde så man inte hörde att hjullagret var trasigt.

Jag har också sportdämpare i min mk4, den är ganska stötig men man vänjer sig. Skulle gissa på att andra stötdämpare förbättrar komforten.

Lite osäker på varför vägljudet generellt är ganska högt i Mondeo mk4 (och antagligen mk4.5 också), men jag har 17" fälgar med många ekrar, det kanske bidrar. Hade gärna fått ner det ytterligare men vet inte om det går. Isolera under bagagerumsmattan hjälpte inte för mig iaf.
Ford4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:35   #3
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Medlemsdatum: Oct 2003
Namn: Jörgen A.
Från: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
är shassiet och däcken som förstör komforten,, har samma på min, man blir tokig om jag ej byter bil ska jag skaffa 17" med 205 50 istället för destötiga och onödigt bred 18"
granadadr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 16:24   #4
Jimi
Registered User

Vägljud i Mondeo-13

Ford verkstaden fick kolla bilen angående vägljudet och det visade sig att det är utslitna bussningar i bakvagnen som orsakat problemet, bakdäcken är snedslitna pga bussningarna vilket skapar vägljudet.

Undersökningen gjorde de gratis, bra service.

Är det någon som har erfarenhet av att byta bussningarna i bakvagnen, behöver man specialverktyg ?

/Jimi

Senast redigerad av Jimi den 2019-06-24 klockan 16:27.
Gammal 2019-06-24, 18:53   #5
Deepdiver100
Registered User

Medlemsdatum: Dec 2017
Namn: Tor Bakk
Från: Norge
Kör: Mondeo 2L TDCi 2011mod

Deepdiver100 +50 Är på god väg
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Visa inlägg
Är det någon som har erfarenhet av att byta bussningarna i bakvagnen, behöver man specialverktyg ?
Är de utslitna bussningar dessa:
Klicka på bilden för en större version

Namn:	bushing.JPG
Visningar:	16
Storlek:	15.5 KB
ID:	45934

I det fallet specialverktyg är nödvändigt:

Sealey VSE4784 Trailing Arm Bush Tool Ford Mondeo S Max Galaxy VOLVO XC70 S60
https://www.ebay.co.uk/itm/163721250897

Ford Mondeo Mk4 Rear Trailing Arm Bush Replacement on Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=0XLqtqPTPlo

https://www.youtube.com/watch?v=6VmfvRgE6Q0
Deepdiver100 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 19:01   #6
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
bra å veta,, har ju en jag med,, kommer en dag då jag behöver byta .)
Gammal 2019-06-25, 11:24   #7
Ford4Life
Registered User

Intressant... inget man ser så lätt om man har däck som är relativt nya? Och ju bredare däck man har ökar väl chansen att det låter?

Har förresten fått något ljud från bakvagnen i min Mondeo när man kör i c:a 30 som jag inte haft förut. Något roterande ljud, men det "försvinner" om man ökar farten. svårt att beskriva.¨
Ganska dovt och irriterande om man kör i stadstrafik och utan radio som jag gör för tillfället.

Skulle kunna tro det är hjullagret men då borde ju ljudet öka om man kör fortare.

Tycker det är från vänster sida, tog bort lite rost från bromsskivan men det hjälpte inte.
Provade att dra i handbromsen medans jag körde, inge skillnad.

Senast redigerad av Ford4Life den 2019-06-25 klockan 13:06.
Gammal 2019-06-25, 17:02   #8
Jimi
Registered User

Kolla så att du inte har en dålig bussning, jag har exakt samma ljud och det låter mest i 30 km/h.

Jag trodde också att det var hjullagret först, innan verkstaden hittade dåliga bussningar, det är en svaghet på Mondeo mk4 och V70 ( samma chassi ).

/Jimi
Gammal 2019-06-25, 18:23   #9
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Validerad annonsör

bytte till 16" idag från 18" VILKEN SKILLNAD i ljudnivå,, visst kan bussningar påverka,, men däcken gjorde kanonskillnad
Gammal 2019-06-26, 10:05   #10
Ford4Life
Registered User

Talkford har en bra tråd om detta, börjar bussningen krypa ut så kan det vara dags att byta.

Lägger med 2 bilder också från den tråden, samt en från en v70 som också är dålig.
Dom ska inte börja krypa ur eller se deformerade ut.
Dock brukar det väl klonka/gnissla till vid gupp om dom är riktigt dåliga.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	mondeo.jpg
Visningar:	44
Storlek:	209.6 KB
ID:	45938   Klicka på bilden för en större version

Namn:	mondeo2.jpg
Visningar:	42
Storlek:	200.0 KB
ID:	45939   Klicka på bilden för en större version

Namn:	v70.jpg
Visningar:	48
Storlek:	60.8 KB
ID:	45940  

Senast redigerad av Ford4Life den 2019-06-26 klockan 10:31.
Gammal 2019-06-27, 16:47   #11
Tjomme81
Registered User

Medlemsdatum: Oct 2018
Namn: Daniel Carlsson
Från: Göteborg
Kör: Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium X Individual -10

Tjomme81 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Ford4Life Visa inlägg
Talkford har en bra tråd om detta, börjar bussningen krypa ut så kan det vara dags att byta.

Lägger med 2 bilder också från den tråden, samt en från en v70 som också är dålig.
Dom ska inte börja krypa ur eller se deformerade ut.
Dock brukar det väl klonka/gnissla till vid gupp om dom är riktigt dåliga.

De där påminner en hel del om övre motorfästet på v70 01-07 och de är erkänt dåliga. Spricker hur lätt som helst.

Jag har kört tre olika Mondeo, en 07 standard och en 11 business (mk4.5?) på mitt förra jobb, båda med 16”, och nu en 10 titanium x med 18”. Trots att min egen har 235-40/18 (dock med asymetriska, ej pilmönstrade däck) så är det mindre vägljud i den. Är den bättre dämpad kanske, har ju individual-paket.
Tjomme81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 09:36   #12
Ford4Life
Registered User

Ska försöka kolla bussningarna idag men jag har ju inget annat missljud (gnek eller klonkande) alls bak. Och hjullagren verkar okej.
MEN bussningarna har säkert suttit på i 22500 mil så dom kan ju ha gjort sitt ändå.
Kanske är för petig men det låter lite som nån blåser över en tom flaska när man kommer upp lite i fart också. Kan ju vara att det kommer luft mellan vingen bak också, har funderat på det...

Det närmsta i ljud jag har hört tidigare var faktiskt när jag åkte en V70 taxibil... tillfällighet eller inte, vem vet?
Gammal 2019-06-28, 16:25   #13
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Validerad annonsör

v70 har ju samma chassie så ingen tillfällighet
Gammal 2019-06-28, 17:37   #14
Ford4Life
Registered User

Skiftade fram och bakdäck idag och ljudet minskade. Passade även på att
kolla bussningarna, såg typ ut som sista bilden jag la in ovan (v70.jpg) så det är nog en bidragande orsak trots allt.

Bakdäcken ser okej ut och låter inget när dom sitter fram nu.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.